رضائیان با اشاره به اینکه مجموعه اعتبارات عمرانی شوراها در فارس، به اعتبارات عمرانی دولت تنه می‌زند، گفت: اعتبارات شهرداری‌های فارس در مجموع حدود 3 هزار و 700 میلیارد تومان است؛ با توجه به اینکه تکلیف قانونی اختصاص 60 درصد از این اعتبار به فعالیت‌های عمرانی را بیان می‌کند و با توجه به میزان تحقق اعتبارات، نشان می‌دهد که اعتبارات عمرانی در اختیار شوراها و شهرداری‌ها خیلی بیشتر از اعتبارات عمرانی استان است.
کد خبر: ۴۵۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰ 03 July 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:؟ منتخب اول مردم شیراز در شورای پنجم اعتقاد دارد که عملکرد شورا باید به‌گونه‌ای باشد که امنیت، رفاه و در نهایت حقوق شهروندی را برای تمام شهروندان به ارمغان آورده و تقدیم آنان کند.

سید احمدرضا دستغیب در همایش منتخب شوراها در شهرهای استان فارس که در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه ایجاد شوراها تاکیدی صریح بر نقش مردم در امور شهرها است، گفت: بعد از 4 دوره امروز شوراها نیازمند آسیب‌شناسی عملکرد است.

وی با بیان اینکه نظام تصمیم‌سازی، مدیریت شهری، نظارت و پایش عملکرد شهرداری و شورا باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد، گفت: در ادوار گذشته معمولا شوراها یک گام عقب‌تر از شهرداری‌ها حرکت می‌کردند و این عاملی موثر در غافلگیری شوراها است که خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم به شهرها و شهروندان وارد می‌کند.

او لزوم توجه شوراهای پنجم به تصویب طرح‌های محدود اما کارآمد را مد نظر قرار داد و گفت: شوراها باید امنیت، آرامش، رفا و آنچه محقق کننده حقوق شهروندی است را به ساکنان شهرها تقدیم کنند.

دستغیب نظارت و پایش فعالیت‌ها در مجموعه شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان را از وظایف شوراها دانست و با تاکید بر لزوم توجه به موفقیت‌های حاصله در شهرهای همطراز، بر استفاده از تجارب اصرار کرد.

او با یادآوری اینکه حدود 30 مجموعه در اداره امور شهرها نقش دارد، گفت: شورا باید با تقویت ارتباطات، زمینه ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌ها و رصد عملکرد دستگاه‌ها را فراهم کند.

توجه به اداره مشارکتی شهر، خارج کردن شورایاری‌ها از انفعال و تشکیل دیوان محاسبات شهری از دیگر نکاتی بود که دستغیب به‌عنوان منتخب شورای پنجم شهر شیراز، از آنها به‌عنوان وظایف شوراها یاد کرد.

دستغیب اعتقاد دارد که اراضی شهری، کالایی محلی محسوب می‌شود و نه ملی، لذا باید زمین‌ها به خزانه شهری انتقال یافته و مالکیت و اختیار آن به شورا و شهرداری سپرده شود تا شهرداری‌ها برای تامین درآمد مجبور به تراکم فروشی نباشند.

وی، انتخاب شهردار را یکی از اصلی‌ترین و حساسترین وظیفه شوراها برشمرد و در بیان ویژگی‌های شهردار، پرهیز از نگاه سخت‌افزاری و پیمانکاری به شهر، توجه به مدیریت نرم‌افزاری و استفاده از تجارب موفق شهرداری‌های شهرهای همطراز را به‌عنوان بخشی از خصوصیت‌ها برشمرد.

دستغیب گفت: شهردار نباید سودای پست‌های بالاتر را داشته باشد و به شهرداری به‌عنوان یک نردبان ترقی نگاه کند؛ شهردار باید یک مدیر اجتماعی قوی باشد. اصلی‌ترین ویژگی شهردار، پاک‌دستی در کل دوران کسب سوابق اجرایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز اعتقاد و تاکید دارد که وظایف شوراها محدود به شهرداری و دهیاری‌ها نیست بلکه نسبت به سایر دستگاه‌های خدمت رسان نیز وظایفی برعهده این نهاد مدنی است.

به گزارش ایسنا، خلیل رضائیان دوشنبه 12 تیر در همایش منتخبان پنجمین دوره شوراهای شهرهای استان فارس، با بیان اینکه وظایف شوراها نسبت به شهرداری و دهیاری پررنگ‌تر است، افزود: همانگونه که شوراها وظایفی عهده‌دار هستند، نظام و دولت هم وظیفه فراهم کردن بستر خدمت‌رسانی مطلوب این نهاد مدنی را دارد؛ همه وظیفه داریم از شوراها پشتیبانی و حمایت کنیم.

او ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحقق مدیریت واحد شهری در این دوره از شوراها، گفت: دولت لوایحی را برای پیشبرد و تحقق مدیریت واحد شهری در دستور کار دارد و امیدواریم بخشی از این لوایح در سال اول خدمت شورای پنجم، محقق شود.

رضائیان با اشاره به اینکه مجموعه اعتبارات عمرانی شوراها در فارس، به اعتبارات عمرانی دولت تنه می‌زند، گفت: اعتبارات شهرداری‌های فارس در مجموع حدود 3 هزار و 700 میلیارد تومان است؛ با توجه به اینکه تکلیف قانونی اختصاص 60 درصد از این اعتبار به فعالیت‌های عمرانی را بیان می‌کند و با توجه به میزان تحقق اعتبارات، نشان می‌دهد که اعتبارات عمرانی در اختیار شوراها و شهرداری‌ها خیلی بیشتر از اعتبارات عمرانی استان است.

او با ابراز امیدواری نسبت به همکاری شوراها و شهرداری‌ها در جلب مشارکت مردم و ایجاد فضا و بستر مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری، گفت: این نگاه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه تولید و اشتغال باشد.

رضائیان با یادآوری اینکه مدیریت شهری و درآمد پایدار شهرداری‌ها، از لوایح در دستور کار دولت محسوب می‌شود، گفت: زمان آغاز به‌کار شورای پنجم در صورت تصویب قانون جدید در مجلس از نیمه مرداد و در غیراینصورت، 12 شهریورماه خواهد بود.

معاون عمرانی استانداری فارس یکی از حساس‌ترین و مهمترین وظایف شورای شهر را انتخاب شهردار دانست و با اشاره به لزوم توجه به ملاک‌های صحیح در این انتخاب، گفت: در این زمینه مشورت در عین حفظ جایگاه و استقلال شورا باید مد نظر اعضا باشد؛ باید شهرداری انتخاب شود که حداقل در 4 سال عمر شورا، تغییر نکند.

او تغییر مداوم شهردار را از عوامل آسیب‌زا برای شورا و شهرها دانست و گفت: آئین‌نامه‌ای در دستور کار دولت قرار دارد که انتخاب شهردار را قدری دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر خواهد کرد.

رضائیان، سکونت شهردار و اعضای شوراها را یکی از مباحث آسیب‌زا برشمرد و گفت: در دوره گذشته عضویت 82 عضو شوراها در فارس به‌دلیل تغییر محل سکونت آنان لغو شد.

معاون عمرانی استانداری فارس راهنمای عمل شوراها در مباحث عمرانی را طرح‌های جامع و هادی دانست و با تاکید براینکه مصوبات نباید در مسیر تخطی از این طرح‌ها باشد،‌ گفت: شوراها باید تلاش کنند تا در انجام مزایده و مناقصه کمتر از ترک تشریفات استفاده کنند.

رضائیان،‌ با بیان اینکه شوراها حساسیت‌های استانی را که بخشی فصلی و بخشی دائمی است مد نظر داشته باشند، گفت: آتش‌سوزی اراضی ملی و منابع طبیعی، کمبود منابع آب، حمل و نقل و تصادفات و فراهم کردن بستری آرام و امن برای کار و سرمایه‌گذاری از مهمترین مسائل استان فارس محسوب می‌شود.

معاون عمرانی استانداری فارس با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته و علی‌رغم محدودیت‌های منابع اعتباری، سازندگی در استان فارس نه‌تنها کم نشد بلکه در مقایسه با سال‌های فراوانی بیشتر هم شده است،‌گفت: اگر طرح‌های افتتاح شده در ایامی نظیر هفته دولت و دهه فجر، با گذشته مقایسه شود شاهد افزایش به لحاظ تعداد و اعتبارات هستیم.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز اعتقاد دارد که برگزاری انتخاباتی با شکوه، امن و سالم،‌ علی‌رغم تمام جوسازی‌ها و مشکلاتی که وجود داشت، کارنامه‌ای موفق برای مدیر ارشد استان و تمام دست‌اندرکاران انتخابات در فارس محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، هادی پژوهش‌جهرمی در جمع منتخبان شوراهای شهر در استان فارس، گفت: بسترسازی برای مشارکت بالای مردم به‌عنوان یکی از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری، در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری، به دلایلی کاری بسیار سخت و پیچیده بود.

او در بیان دلایل پیچیدگی و سخت بودن زمینه‌سازی مشارکت مردم گفت: منتقدان دولت در این دوره با تمام قدرت وارد شده و در تریبون‌ها و سایت‌ها و رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب، از باب انتقاد ورودی موضوعی پیدا کرده و اقدامات آنان در روحیه مردم بسیار تاثیرگذار بود.

پژوهش با اشاره به اینکه مستنداتی از این مسائل وجود دارد،‌ گفت: از نیمه دوم سال 95 تا زمان برگزاری انتخابات در استان فارس و از تریبون‌های مختلف به‌گونه‌ای صحبت می‌شد که نه اینکه دولت بلکه نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون هیچ اقدامی برای مردم انجام نداده است.

او با انتقاد به طرح برخی مسائل از تریبون‌های نماز جمعه در فارس، گفت: اگرچه نظام به شکل مستقیم هدف قرار نمی‌گرفت و دولت مورد نظر بود اما مطالب طرح شده به‌گونه‌ای بود که عملکرد نظام زیر سئوال می‌رفت.

پژوهش با تصریح اینکه برای افزایش مشارکت مردمی وظیفه سنگینی بر عهده تمام مسئولان قرار داشت، گفت: در تمام استان باید ابهاماتی که ایجاد شده بود از ذهن مردم زدوده و پاسخ‌هایی منطقی و دقیق داده می‌شد تا مشارکت را افزایش دهیم.

او با بیان اینکه دولت در سال‌های گذشته و علی‌رغم بضاعت اندک مالی و مشکلات مختلف، اقدامات بزرگی در حوزه‌های مختلف خصوصا مباحث عمرانی انجام داده است که این فعالیت‌ها تداوم دارد، خاطرنشان کرد: فعال شدن پروژه آزاد راه شیراز اصفهان بعد از یکی دو سال رکود و بهره‌برداری از ورزشگاه میانرود بعد از گذشت 20 سال از آغاز ساخت، تنها بخشی از این اقدامات محسوب می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، مشارکت مردم این استان در انتخابات گذشته را باشکوه توصیف و با بیان اینکه فارس بعد از تهران بیشترین مشارکت را داشت،‌ گفت: بررسی میزان مشارکت در ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری نشان از معنا دار بودن حضور و مشارکت مردم فارس در دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.

او با بیان اینکه مشارکت گسترده در انتخابات نشان داد که افشاندن گرد و غبار ناامیدی بر مردم تاثیری نداشت، گفت: به‌حمدالله انتخابات قانونمند و سالم و امن برگزار شد و یکی از مهمترین دلایل آن تاکید مدیر ارشد استان بر رعایت مر قانون و برگزاری 12 هزار نفرساعت دوره آموزشی برای دست‌اندرکاران انتخابات بود.

پژوهش با اشاره به اقدامات تاثیرگذار انجام شده در بحث امنیت انتخابات اخیر، گفت: علی‌رغم وجود شرایط خاص در منطقه و کشور، با همکاری سربازان گمنام امام زمان، ماموران انتظامی و سپاه پاسداران و همکاری مطلوب دستگاه قضائی، که همه فارغ از مسائل سیاسی و جناحی، تدابیری را اندیشیده و کار کردند، انتخابات در کمال امنیت و آرامش برگزار شد.

او با بیان اینکه مسئولان استان فارس و برگزار کنندگان انتخابات خصوصا مدیریت ارشد استان تا حد امکان برای آنکه چیزی غیراز قانون و حق اتفاق نیفتد،‌ ایستادگی و مقاومت کردند، گفت: بعد از اعلام نتایج خیلی‌ها به راه افتادند تا نتیجه رای مردم را تغییر دهند و در روند انتخابات ایجاد شک و شبه کنند.

پژوهش با اشاره به نامه پراکنی‌ها و رایزنی‌هایی که با این هدف انجام شد، گفت: استاندار فارس و تمام مسئولان در این زمینه محکم ایستادند و جز به حق مردم به هیچ چیز فکر نکردند.

معاون سیاسی استانداری فارس همچنین گفت: در استان فارس 8 هزار و 29 نفر به‌عنوان منتخب شورای پنجم از سوی مردم انتخاب شدند که 286 نفر از آنان زن و 7923 نفر مرد هستند و با توجه به محدودیت مکانی، در این همایش تنها منتخبان شهرهای فارس دعوت شده‌اند.

پژوهش اضافه کرد: در 102 شهر استان فارس تعداد 538 نفر از سوی مردم برای عضویت در شورای پنجم شهرها انتخاب شدند که 501 مرد و 37 زن را شامل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار