هنرمند 30 ساله بومهنی توانست سازی به نام «چکه» با صدایی شبیه به قطره‌های آب را اختراع کند.
کد خبر: ۴۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 12 June 2015
حمید پاکیزه مخترع بومهنی با ساخت یک ساز جدید درصدد ثبت این ساز است تا یک صدای دیگر از ایران به سازهای جهان اضافه کند.

مربی و نوازنده 30 ساله سازهای کوبه‌ای در بومهن در خصوص سابقه خود در موسیقی اظهار کرد: به طور تخصصی سازهای دف و تنبک کار می‌کنم که حدود 15سال است در این زمینه فعال هستم؛ در حوزه ساز شاگرد اساتیدی از جمله منصور کیوان‌جو٬ مهرداد ملکی بوده‌ام که آنها از اساتید برجسته و نام‌آشنای کشور هستند.

حمید پاکیزه افزود: در حال حاضر دو ساز با نام‌های «چکه» که صدایی شبیه قطره‌های آب دارد و نرمه‌کوب را اختراع کرده‌ام که حدوداً برای ساخت و طراحی این دو ساز یک سالی وقت گذاشته‌ام، ولی تاکنون هزینه ساخت و تولید این سازها به طور کامل برآورد نشده است.

وی ادامه داد: تاکنون این سازها را نزد اساتیدی همچون مجید درخشانی، مجید ناظم‌پور٬ حسن ‌ناهید و قمصری برده‌ام و یک قطعه هم‌نوازی نیز با استاد درخشانی به نام «تار و چکه» اجرا کردیم.

مخترع بومهنی درباره خصوصیات این ساز گفت: این ساز صدایی شبیه به صدای قطره‌های آب دارد و صداهایی که تاکنون با دستگاه سنتی‌سایزر نواخته می‌شده، اکنون می‌توان این صداها را با این ساز نیز نواخت.

پاکیزه در مورد خصوصیات اختراع ساز نرمه‌کوب تصریح کرد: صدای این ساز ضربی است که با سیم و نت شاهد کوک شده و براثر آن کوک با ریتم مختص شاهد نواخته می‌شود که این عمل برعکس سایر سازهای کوبه‌ای است که با کشش پوست کوک می‌شوند.

مربی و نوازنده سازهای کوبه‌ای بیان کرد: در مورد ثبت سازها، اقدامات اولیه برای ثبت‌ نام و تکمیل اظهارنامه در مراکز مربوطه انجام شده و با دریافت کد رهگیری، امیدواریم در آینده‌ای نزدیک فرآیند ثبت کامل شود و مردم با این ساز بیشتر آشنا شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار