رییس اداره محیط زیست شهر تهران ضمن انتقاد از توقف تکمیل و اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران گفت: رسیدگی به این طرح از جمله انتظارات ما از شورای شهر پنجم است.
کد خبر: ۴۶۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 25 July 2017
محمدحسین بازگیر ضمن تاکید بر تکمیل طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران اظهار کرد: تاکنون اقدامات زیادی برای مدیریت پسماند صورت گرفته است. به‌طور مثال در سایت دفن پسماند گود آبعلی اصلاحاتی صورت گرفته و شرایط آن نسبت به گذشته بهتر شده است. مجموعه‌ای در این سایت دفن پسماند برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی راه اندازی شده است. 

وی ادامه داد: در مرکز دفن آرادکوه نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته و مرکز دفن پسماند کهریزک نیز به زباله‌سوز مجهز شده است اما همه این اقدامات زمانی تکمیل می‌شود که چرخه مدیریت پسماند در شهر تهران به کار بیفتد. طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران باید به‌روز رسانی شود و به تصویب کارگروه مدیریت پسماند برسد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه اقدامات شهرداری تهران در راستای تهیه و اجرایی شدن این طرح بیش از یک سال است که به دلیل عدم تامین منابع مالی طرح متوقف شده، گفت: انتظار ما از شورای شهر و شهردار آینده این است که تهیه و تکمیل این طرح با نیازهای شهر را در اولویت قرار دهد چراکه روزانه نزدیک به ۸۰۰۰ تن زباله خانگی و ۵۰ هزار تن نخاله ساختمانی در شهر تهران تولید می‌شود که لازم است با تکمیل چرخه مدیریت پسماند، این‌ زباله‌ها را به چرخه استفاده برگردانیم.

بازگیر در پایان اظهار کرد: طرح فعلی مدیریت پسماند به‌روز و جامع نیست و لازم است که هرچه زودتر اشکالات آن رفع شود. این طرح باید به همه مسائل مدیریت پسماند از جمله تفکیک از مبدا، جمع‌آوری درست و اصولی پسماندها، انتقال آن‌ها به مراکز دفن، آموزش به شهروندان، بازگشت مجدد آن‌ها به چرخه تولید و تولید انرژی از پسماندها بپردازد تا بتوانیم این حجم از پسماندهای شهر را مدیریت کنیم. 

طرح جامع مدیریت پسماند تهران در سال ۸۸ به تصویب شورای شهر تهران رسید. براساس ماده واحده این طرح، شهرداری تهران موظف شد کمیته مدیریت اجرای پسماند شهر تهران را که عبارت از معاون خدمات شهری شهرداری تهران به‌عنوان رییس کمیته، رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست، رییس سازمان بازیافت و رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و نماینده سازمان صدا و سیما به استناد قانون مدیریت پسماند و نماینده وزارت بهداشت و درمان است را تشکیل دهد و نسبت به اجرای مفاد طرح جامع مدیریت پسماند درچارچوب قوانین و مقررات موضوعه با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اقدام کند. این طرح جزو اهداف افق ۱۴۰۴ کشور و کاملا منطبق با محورهای توسعه پایدار است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار