رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در سیصد شصت و سومین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزارش «نظارتی دوازده ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال 1395 شهرداری تهران» را در صحن علنی شورا ارائه کرد.
کد خبر: ۴۶۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 25 July 2017
علیرضا دبیر با اشاره به تعداد کل و ماهیت پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران گفت: تعداد کل پروژه های شهرداری در مناطق و معاونت ها شامل 2224 پروژه بوده است که 301 پروژه مربوط به معاونت ها و 1923 پروژه مربوط به مناطق شهرداری تهران می‌شود. همچنین تعداد پروژه‌های مستمر نگهداشت در مجموع 1589 پروژه است که 1385 پروژه مربوط مناطق و 204 پروژه مربوط به معاونت ها است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر عمرانی در مناطق 538 پروژه و معاونت‌ها 97 پروژه است. تعداد پروژه های سرمایه‌ای غیرمستمر عمرانی جدید 209 پروژه در مجموع است که 188 پروژه مربوط به مناطق و 21 پروژه مربوط به معاونت‌ها می‌شود همچنین تعداد پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر (عمرانی) نیمه‌تمام در مناطق 350 پروژه و در معاونت‌ها 76 پروژه است.
وی ادامه داد: پروژه‌های بررسی شده غیر مستمرعمرانی از 538 پروژه مربوط به مناطق 531 پروژه بازدید شده شده است و همچنین 95 پروژه در معاونت‌ها را کارشناسان کمیسیون برنامه بودجه بازدید کرده‌اند. پروژه های مستمر (نگهداشت ) در کل 1589 پروژه بوده است که 1544 پروژه بررسی شده است. لازم بذکر است پروژه‌های بازدید نشده غیرمستمر و بررسی شده مستمر، پروژه‌هایی هستند که بعلت حذف اعتبار، عدم ورود اطلاعات درسامانه کنترل پروژه شهرداری و عدم همکاری برخی از واحدها امکان نظارت نبوده است.
دبیر در ادامه به علت تاخیر پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر (عمرانی) اشاره کرد و گفت: زمین، طراحی و برنامه ریزی،پیمانکاری، مالی و اجرا از جمله مواری هستند که سبب به تاخیر افتادن پروژه‌ها غیر مستمر(عمرانی) شده‌اند. در مجموع 26 مورد تاخیر مربوط به زمین،36 مورد مربوط به طراحی و برنامه ریزی، 17 مورد مربوط به پیمانکار،113 مورد مالی،12 مورد اجرا و 64 مورد سایر عوامل بوده است که سبب تاخیر در اجرا پروژه‌های شهرداری تهران شده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مشکلات زمین شامل تامین زمین، معارض ملکی میشود و همچنین در طراحی و برنامه ریزی بررسی مجدد، مطالعات،تغییر نقشه و مشخصات، تایید نقشه، تغییر حجم کار و تغییر کاربری از جمله علل تاخیر در پروژه ها را شامل شده‌اند.
دبیر گفت: موارد تغییرات پروژه‌های غیرمستمر بازدید شده مجموعا 808 مورد است 97 مورد مربوط تغییر ساختار شروع، 537 مورد تغییر در سال خاتمه و 174 مورد مربوط به تغییر برآورد اولیه می‌شود.
علیرضا دبیر در ادامه به تاخیر در پروژه‌های نگهداشت(مستمر) اشاره کرد و گفت: از علل دیگر تاخیر در اجرای پروژه‌های نگهداشت، عدم ابلاغ و عدم تعهد کل اعتبار پروژه‌ها است طبق بررسی انجام شده معادل 6% از اعتبار مصوب ابلاغ نگردیده و 7.3% از اعتبار مصوب تعهد نشده است
دبیر در خصوص نحوه‌ی واگذاری پروژه‌ها توسط موسسات وابسته گفت: 22.2 در مناقصه عمومی، 2.5 مناقصه محدود، 23.6 ترک تشریفات و 51.7 استعلامی بوده است. ترک تشریفات شامل انجام عملیات بصورت امانی (خرید و اجرا)، واگذاری به بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های وابسته به شهرداری است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران برای پروژه های مستمر در صد پیشرفت در زمان بازدید 93.56 درصد و برای پروژه های غیر مستمر 94.75 درصد بوده است که در مجموع میانگین پیشرفت در سال 66.07 درصد می‌شود که33.09 درصد عقب تر از انتظار بوده است.
دبیر در ادامه به مشکلات اجرایی اشاره کرد و گفت: عدم مطالعات کافی و برآورد صحیح و دقیق کل اعتبار مورد نیاز جهت پروژه‌ها قبل از پیشنهاد پروژه و تامین اعتبار برای پروژه‌هایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص هستند،روش تأیید قراردادها توسط معاونت فنی و عمرانی مرکز همواره با صرف زمان زیادی همراه است، فقدان برنامه زمانبندی مناسب برای اجرای پروژه‌ها، عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران، عدم اجرای پارکینگ در برخی از پروژه‌ها و مشکلات پرداخت اعتبارات غیرنقدی از جمله مشکلات عمومی در اجرا پروژه‌ها هستند.

دبیر با اشاره به مشکلات موجود در اجرا پروژه ها پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه را برای برطرف کردن این مشکلات اینطور مطرح کرد: به منظور تسهیل در اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای، قبل از شروع عملیات اجرایی، واحد اجرایی می‌باید در قالب یک پروژه مطالعاتی نسبت به انجام مطالعات فاز صفر، یک و دو اقدام کنند و در صورت تصویب مطالعات انجام شده، اعتبار آن را به وا
حدهای اجرایی ابلاغ نماید. ضمنا در مورد رفع معارض پروژه‌ها به نحوی اقدام شود که قبل از شروع عملیات اجرائی یا به موازات آن اقدام لازم معمول گردد، ضروری است قبل از هرگونه اقدام در مورد تغییر کاربری، بهره‌برداری و یا عنوان پروژه‌های مصوب، موضوع با ارائه مستندات لازم و گزارش توجیهی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد، پیشنهاد می‌شود شهرداری تهران در طراحی بوستان‌ها، سرویس‌های بهداشتی، ساختمان‌های اداری –خدماتی و سامانه‌های حمل و نقل عمومی، نیاز ذینفعان اعم از معلولین و سالمندان را با بررسی میدانی مشخص و مدنظر قرار دهد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: پروژه‌ها بایستی بر اساس شاخص‌های حجم کار، اعتبار، نوع سازه و توان اجرایی و گردش مالی لازم و وظایف سازمانی تفکیک شوند تا مناطق از ورود به اجرای پروژه‌های بزرگ، پیچیده فرامنطقه‌ای و نیازمند توان تخصصی بالا منع گردند، قبل از هرگونه اقدام در مورد ایجاد تعهد مازاد بر اعتبارات مصوب، افزایش حجم عملیات و یا تغییر زمانبندی اجرا مندرج در بودجه مصوب و سایر مجوزهای قانونی، واحد اجرایی ذیربط ملزم به ارائه گزارش توجیهی به منظور اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران گردد، کلیه واحدهای اجرایی شهرداری از اجرای پروژه‌های غیرمصوب (فاقد) منع گردند، دستورالعمل‌ها و معیارها و استانداردهای ضوابط فنی و اجرایی پروژه‌های شهرداری تهران تهیه و بر اساس آن اقدام گردد و در پیشنهاد پروژه‌های جدید مرتبط با سایر سازمانها، موافقت سازمانهای مرتبط از قبیل سازمان اوقاف و میراث فرهنگی و غیره اخذ گردد، کلیه واحدهای شهرداری تهران که از اعتبارات تملک دارایی مالی سرمایه‌ای استفاده می‌نمایند، موظف باشند اطلاعات مربوط به پروژه‌های خود را در سامانه نظارت تکمیل نمایند و همچنین شهرداری تهران موظف گردد در تدوین لایحه بودجه سال 1397 اطلاعات مربوط به کلیه کد پروژه‌ها را بطور صحیح درج نموده به طوری که در تمامی سامانه‌های شهرداری این اطلاعات یکنواخت باشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار