تابناک تهران - تالاب ۲۵ هزار هکتاری «بند علی خان» در آستانه خشکی قرار گرفته و این مساله نگرانی های فراوانی برای فعالان محیط زیست و کارشناسان کشاورزی و مسئولین ایجاد کرده است.
کد خبر: ۴۶۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 25 July 2017
وضعیت بغرنج تالاب «بندعلی خان» ، مساله امروز و دیروز نیست، حدود یک دهه است که «بند علی خان» یکی از مهمترین مناطق گردشگری استان تهران، که در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان ورامین قرار گرفته است، حال خوشی ندارد و رو به خشکی می رود.

کم آبی و خشکی این تالاب، بار دیگر زنگ خطرِ تهدید سلامت عمومی مردم استان تهران و همین طور نابودی کشاورزی دشت ورامین را به صدا در آورده است.

کمپین مجازی «حمایت از تالاب بندعلی خان» راه اندازی شد

دبیر کارگروه کشاورزی امور بانوان فرمانداری ورامین نیز در این خصوص اظهار داشت: یکی دیگر از عواقب خشک شدن تالاب «بند علی خان» ، نابودی کشاورزی دشت ورامین به عنوان یکی از قطب های کشاورزی استان تهران است، که این امر سبب ایجاد مشکلات زیادی در اقتصاد و زندگی مردم خواهد شد.

سارا شیرازی با بیان این که کمپین مجازی «حمایت از تالاب بندعلی خان» راه اندازی شده است، افزود: مشارکت همگانی مردم در استان تهران و توجه هم وطنان در سطح ملی و توجه مسئولین منطقه ای و کشوری برای احیای این تالاب لازم وضروری است.

این کارشناس ارشد کشاورزی، یکی از اهداف اصلی کارگروه کشاورزی و محیط زیستی امور بانوان فرمانداری ورامین، را فراهم کردن زیر ساخت های مناسب برای جلوگیری از خشک شدن تالاب «بند علی خان» دانست و گفت: عمق فاجعه به قدری است که اقدامات شهرستانی به تنهایی برای نجات این تالاب ملی، کفایت نمی کند.



خشک شدن «بند علی خان» کابوس کشاورزی دشت ورامین

به گفته یکی از اعضاء کارگروه تخصصی احیاء تالاب «بند علی خان» کشاورزی منطقه وابستگی بیش از حد به آب تالاب «بند علی خان» دارد و حتی فکر این که این تالاب خشک شود، یک کابوس برای کشاورزی دشت ورامین خواهد بود.

شهره عرب شیرازی، با بیان این که باید حمایت هایی در سطح ملی برای اجراء بی قید و شرط آبیاری نوین در کشاورزی های سطح منطقه صورت بگیرد، اضافه کرد: خشک شدن تالاب «بند علی خان» ابعاد فرامنطقه ای دارد که باعث نابودی زیست بوم و همین طور ایجاد مشکلاتی در سلامتی مردم چندین استان کشور می شود و به همین جهت باید نشست های تخصصی بیشتری در زمینه ی احیای این تالاب برگزار شود.

آسیب های خشک شدن «بند علی خان» در سطح ملی است

فرماندار ورامین، گفت: بی توجهی ما به محیط زیست آسیب های فراوانی در پی خواهد داشت، و قطعا خود ما از این بی توجهی ضربه خواهیم خورد، اما متاسفانه همه سیاست های بشر در جهت ضربه زدن به محیط زیست است.

محمدرضا یوسفی با بیان این که تالاب «بند علی خان» یک اکو سیستم ۲۵ هزار هکتاری وسیع است، گفت: ما اگر میلیاردها تومان هزینه کنیم نمی توانیم، چنین اکوسیستمی ایجاد کنیم، اگر این تالاب خشک شود، آسیب آن تنها شهرستان ورامین و استان تهران را تحت پوشش قرار نخواهد داد، این تالاب فصلی، مهمترین عامل در برابر پیش روی کویر بوده و اثر از بین رفتن این اکو سیستم در سطح ملی خواهد بود.

دریاچه ارومیه ای دیگر در راه است



وی خشک شدن تالاب «بند علی خان» را با خشک شدن دریاچه ارومیه مقایسه کرد و گفت: اگر خشک شدن دریاچه ارومیه اثر منفی بر چند استان کشور دارد، خشک شدن تالاب «بند علی خان» نیز جمعیت بیش از ۱۳ میلیون نفری استان تهران را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بررسی ها نشان می دهد که با خشک شدن این تالاب، دیگر سکونت در شهر تهران و استان تهران ممکن نیست.

فرماندار ورامین هجوم ریزگردها به شهر تهران، افزایش اختلاف دمای شب و روز و دیگر آسیب های زیست محیطی را نتیجه خشک شدن «بند علی خان» دانست و گفت: هر تهرانی روزی یک لیتر در مصرف آب صرفه جویی کند و این میزان آب را به احیاء مجدد این تالاب اختصاص دهد تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

فرماندار ورامین، چندی پیش در جمع مسئولین و اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران از اساتید دانشگاه در حل مشکل خشکل شدن تالاب «بند علی خان» کمک خواسته بود.

همکاری دانشگاه آزاد و شرکت های خارجی برای احیاء «بند علی خان»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، در این خصوص گفت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، آمادگی کامل برای کمک به حل مشکلات موجود در جامعه دارند، که اکنون یکی از مهمترین این مشکلات، خطر خشک شدن تالاب «بند علی خان» است.

مرتضی موسی خانی با بیان این که خشک شدن تالاب «بند علی خان» خسارات زیست محیطی فراوانی به منطقه و استان وارد می کند، گفت: در این زمینه با تعدادی از شرکت های بزرگ خارجی نشست هایی خواهیم داشت تا بتوانیم در مقیاس وسیع به بررسی حل مشکل این تالاب بپردازیم و معضل موجود را حل کرده و تهران را از خطر بزرگی که انتظار آن را می کشد، نجات دهیم.

به هر تقدیر، همه ما به عنوان افرادی که در این جامعه زندگی می کنیم باید فکری به حال ناخوش «بند علی خان» کنیم و پیش از این که دیر شود، با برنامه ریزی های دقیق برای حل این معضل بزرگ زیست محیطی و کشاورزی، چاره ای علمی، عملی و تخصصی بیاندیشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار