چالش این روزهای بازار تجهیزات پزشکی کشور، درد مزمن بی‌پولی است؛ دردی که اینبار هم با بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر پایه به عنوان خریدار اصلی خدمات سلامت، تشدید شده است.
کد خبر: ۴۶۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 25 July 2017
بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و به دنبال آن بیمارستان‌ها و داروخانه‌های وزارت بهداشت همچنان ادامه دارد و این موضوع چالش‌هایی را در حوزه‌های مختلف سلامت ایجاد کرده است. یکی از این چالش‌ها که می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی بر سلامت مردم داشته و زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی را دچار مشکل کند، مقروض شدن سیستم بهداشت و درمان کشور به شرکت‌های پخش دارو، تجهیزات پزشکی و... است. مسوولان وزارت بهداشت این خطر را بسیار جدی می‌دانند؛ به طوری که در صورت ادامه چنین شرایطی باز هم بیماران برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیازشان سرگردان شوند و آرامش نسبی که در حوزه سلامت ایجاد شده برهم ریزد.
 
اخیرا هم چالش بی‌پولی گریبان حوزه تجهیزات پزشکی را گرفته و هرچند که مسوولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که به هیچ‌وجه اجازه خدشه‌ به دستاوردهای طرح تحول را نمی‌دهند، اما نگرانی از بابت ادامه‌دار شدن مشکلات مالی در نظام سلامت و  آسیب دیدن خدمات مورد نیاز مردم، همچنان پابرجاست.
 
در این زمینه دکتر محمود بیگلر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهم‌ترین چالش این روزهای بازار تجهیزات پزشکی کشور، گفت: این روزها بزرگترین چالش نظام سلامت که تلنگرهای آن به حوزه تجهیزات پزشکی هم رسیده است، مطالبات عقب‌مانده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تجهیزات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی بالغ بر 2700 میلیارد تومان به شرکت‌های تامین‌کننده پخش تجهیزاتی بدهکارند، افزود: این موضوع ناشی از این است که سازمان‌های بیمه‌گر به تکالیف‌شان عمل نکردند و دانشگاه‌های علوم پزشکی را مقروض کرده‌اند و این آسیب‌پذیرترین موضوعی است که در حوزه تجهیزات پزشکی با آن مواجهیم.
 
منابع مالی پایدار برای سلامت دیده شود
 
بیگلر با بیان اینکه دولت یازدهم در حوزه سلامت سنگ تمام گذاشت و طرح تحول نظام سلامت را پایه‌گذاری کرد، افزود: بر این اساس از دولت دوازدهم هم تقاضا داریم که این درخت نوپا را با ایجاد منابع مالی پایدار در حوزه سلامت،‌ تقویت و حمایت کند تا بتواند خدماتی را که منجر به رضایتمندی بالای بیماران شده، ‌حفظ کند.
 
مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمام تلاش‌مان این است که خدماتی که در قالب طرح تحول سلامت در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها ایجاد شده، به هیچ‌وجه قطع نشود، گفت: بر همین اساس با شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات پزشکی همواره جلساتی را برگزار می‌کنیم تا تامین تجهیزات مورد نیاز مردم را قطع نکنند.
 
بیگلر با بیان اینکه ‌در عین حال از مسیرهای گوناگون هم برای حل این مشکل ورود پیدا کرده‌ایم، افزود: به عنوان مثال از طریق بانک مرکزی مساعدت‌هایی در این حوزه اتفاق افتاد تا بتوان از طریق تقویت منابع ارزی و زمان‌دار کردن این منابع، ایجاد مشکل در حوزه تجهیزات پزشکی را عقب بیندازیم، اما باید توجه کرد که این موضوع تا یک حدی امکان‌پذیر است و باید هرچه زودتر تصمیم و فکر عاجلی را برای تامین منابع پایدار در حوزه سلامت که شامل تجهیزات پزشکی هم می‌شود، انجام دهیم.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه شرکت‌های تجهیزات پزشکی نهایت همکاری را انجام دادند و از این به بعد هم انجام می‌دهند، گفت: حتی برخی از آنها منابع مالی شخصی خودشان را درگیر کار در این حوزه کرده‌اند تا ارائه خدمات قطع نشود. اما تاکید می‌کنم که باید حمایت همه‌جانبه‌ای از طریق سیستم‌های اقتصادی دولت اتفاق افتد تا بتوان این دغدغه را در حوزه تجهیزات پزشکی حل کرد.
 
وی به اقدام وزارت بهداشت در زمینه تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیاز بیماران در بیمارستان‌ها و در قالب طرح تحول نظام سلامت، اشاره و اظهار کرد: تاکنون هیچ خدشه‌ای به این برنامه وارد نشده و گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. این درحالیست که اگر در همین منابع ناپایدار و موقتی که ایجاد شده، مشکل یا اختلالی رخ دهد، ممکن است شاهد بروز مشکل در کار بزرگی که دولت یازدهم انجام داده، باشیم. بنابراین دولت دوزادهم هم باید حمایت از سلامت مردم را ادامه دهد و باید توجه کرد که وجود چنین حجمی از مطالبات در حوزه تجهیزات پزشکی منطقی نیست.

 

 


بیشتر بخوانید:

داروخانه شبانه روزی 29 فروردین

منبع: مهر
برچسب ها: تجهیزات پزشکی ، بدهی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار