سومین مرمت برج آزادی در ١٠ سال اخیر انجام می شود، پس از بی نتیجه بودن دو مرمت قبلی.
کد خبر: ۴۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 13 June 2015
١٥ سال است از سقف و دیوارهای طبقات پایینی برج آزادی، نماد تهران، آب چکه می کند. مدیر برج می گوید اعتبارشان تنها کفاف هزینه های جاری را می دهد. طرح سازمان زیباسازی برای ساماندهی میدان آزادی، حدود یک سال طول کشید و حدود ٢٠ میلیارد تومان هم خرج روی دست شهرداری تهران گذاشت.

چند ماه بعد از این مرمت، اما باز هم نشانه های نفوذ آب به طبقات پایینی برج آزادی پدیدار شد و دیوارها را دوباره نم گرفت و سقف ها به چکه افتاد.

حالا شهرداری و شورای شهر هم دست به کار شده اند و احمد حکیمی پور، دبیر کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، خبر داده ٩ میلیارد تومان برای ساماندهی برج آزادی اعتبار پیش بینی شده است و قرار است تا پایان دی ماه امسال و قبل از برگزاری مراسم ٢٢ بهمن، طرح مرمت برج آزادی به پایان برسد.

برای سومین مرمت، دورِ نماد آزادی را حصار کشیده اند. دوبار گذشته، ساماندهی برج به جای آنکه مشکلات برج را حل کند، بیشتر به آن لطمه زده است و مسئولان ارشاد نگران اند دوباره طرحی شتاب زده بیشتر به سازه برج لطمه بزند، اما این بار قرار نیست شتابی در کار باشد و رکوردی ثبت شود. این را احمد حکیمی پور، دبیر کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران می گوید.

او می گوید: معاونت فنی و عمرانی تهران طرح جامع و مطالعه شده ای برای کل این پهنه در میدان آزادی تهیه کرده است. البته سازمان زیباسازی نیز حضور فعالی برای انجام برخی امور واگذار شده به آنها داشته است. در سطح کلان به دنبال اجرای تفاهم نامه ای هستیم که برای همه بخش های شهر، از جمله برج آزادی تمهیدات خوبی اندیشیده شود. همچنین به دنبال راه حلی هستیم که بتوانیم این برج را برای بازدید هر چه بیشتر شهروندان، آماده کنیم؛ چراکه ارزش های برج آزادی نسبت به برج میلاد بیشتر است.

حکیمی پور اضافه می کند: این سومین بار است که این برج مرمت می شود، برخی دوستان معتقد بودند در انجام کار قبلی مشورت های لازم صورت نگرفته، در حالی که شهرداری ایده های بزرگی دارد. عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران هم با اشاره به ریزش آب در قسمتی از برج آزادی، یادآوری می کند: در یک سال گذشته برای جلوگیری از تخریب برج آزادی، جلسات مشترکی برگزار شد که چند مصوبه داشت؛ از جمله بهره برداری بیشتر از مجموعه برج آزادی، کمک به نگه داشت آن و ایجاد هیأت امنا برای برنامه ریزی های آینده در برج آزادی. همچنین معاونت فنی - عمرانی شهرداری، مسئول ساماندهی ساختار برج شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه برج آزادی یک مکان ملی است، می گوید: در تنظیم بودجه شهرداری هم باید اعتباری برای این برج در نظر گرفته می شد.

ناصحی با اشاره به فضاهای اطراف برج آزادی، می گوید: باید این فضاهای اطراف برج به گونه ای امن شود که خانواده ها امکان استفاده از آن را داشته باشند. در ادامه این جلسه علیرضا جاوید، معاون فنی - عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ساماندهی محدوده آزادی یکی از طرح های موضوعی شهر تهران است، می گوید: ما به دنبال آرام سازی فضاهای اطراف میدان آزادی هستیم؛ برای مثال ادامه بزرگراه حکیم - آزادگان تا جاده مخصوص و ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) که بخشی از بار ترافیکی این منطقه را کاهش می دهد.

معاون فنی - عمرانی شهردار تهران در ادامه از تملک بخشی از پادگان جی برای ادامه بزرگراه یادگار خبر می دهد و می گوید: این پروژه تا پایان سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس مجموعه برج آزادی از ارائه پیشنهاد خود درباره مدیریت برج به شورای شهر تهران خبر می دهد و می گوید: چهار ماه پیش این پیشنهاد به دست چمران، رئیس شورای شهر تهران، رسیده بود.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه پیش از این مأموریت های شهرسازی و معماری چندان جدی گرفته نمی شد، می گوید: طرح های موضوعی و موضعی از پیوست های طرح جامع و تفصیلی شهر تهران هستند که سقف اجرای آنها سال 90 بوده، اما درحال حاضر تنها دو، سه طرح مطالعه شده و هنوز هم به تصویب نهادهای مرتبط نرسیده است.

در حاشیه این مراسم احمد حکیمی پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سومین بار است که قرار است برج آزادی مرمت شود، می گوید: امیدوارم این بازسازی کارساز باشد و مانند طرح های گذشته، نگاه اورژانسی به آن نداشته باشند. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، با اشاره به اجرای طرح جامع و مرمت برج آزادی گفت: پیش بینی می شود تا پایان دی ماه امسال و قبل از برگزاری مراسم ٢٢ بهمن طرح مرمت برج آزادی به پایان برسد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار