مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: مخدوش کردن سبک زندگی اسلامی ایرانی یکی از اصلی‌ترین اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای بوده و کانون آن خانواده‌های ایرانی است.
کد خبر: ۴۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱ 15 June 2015
حجت‌الاسلام علی نهاوندی در نشست تخصصی خانواده، سبک زندگی و ماهواره که در ساختمان صبا برگزار شد با بیان اینکه امروز هجمه مستقیم دشمن به سمت خانواده و تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی است، اظهار کرد: مبلغان باید با یک حرکت جهادگونه به اصلاح و تربیت جامعه بپردازند و ماه رمضان فرصت خوبی برای این حرکت محسوب می‌شود.

وی ماهواره را به عنوان یکی از کانون‌های تاثیرگذار در جامعه دانست و افزود: ماموریت مبلغان دینی در حفظ سبک زندگی اسلامی ایرانی بسیار جدی است چرا که خانواده سهم مهمی در بنای تمدن انسانی و پرورش استعدادهای نسل جدید و نیز تامین امنیت و آرامش روانی اجتماع دارد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی، ایجاد تمدن نوین اسلامی را از اهداف انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: خانواده دارای یک حلقه پیرامونی به نام جامعه ایرانی است و این جامعه حول محور خانواده قرار دارد بنابراین خانواده به عنوان سلول بنیادین و اساسی در سبک زندگی و به تبع آن تمدن اسلامی نیز تحت تاثیر پیرامون جامعه خود بوده که برای ساخت آن، خانواده مهم‌ترین جایگاه به شمار می‌رود.

نهاوندی اظهار کرد: هویت‌های دینی (اربعین)، انقلابی (22بهمن) و ملی (انتخابات) به عنوان سازه‌های اصلی در هویت ایرانیان هستند که مردم به طور کامل به آنها احساس تعلق دارند.

وی با بیان اینکه پنجره جمعیت ایران 71 درصد است، تصریح کرد: پنجره جمعیت یا پنجره طلایی (15 تا 64) سال و اگر از 60 درصد بیشتر شود، می‌گویند گشوده شده لذا کشور ما از این جهت دارای فرصت بی‌نظیری است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی همچنین، مردم ایران را بزرگترین سرمایه کشور مستقل ایران اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین بعد سرمایه‌گذاری و پیشرفت در ساحت نیروی انسانی کارآمد شکل می‌گیرد و از طرفی نیز مردم به دنبال حرکت به سوی قله‌های کمال انسانی و اسلامی هستند بنابراین ما نباید اجازه دهیم سازه اخلاقی مردم و همچنین رابطه مردم و نظام آسیب ببیند چرا که این دو سبب ایجاد بدبینی و بی‌اعتمادی می‌شوند که آفتی برای جامعه ایرانی محسوب می‌شود.

نهاوندی با اشاره به اینکه حجم و سرعت تغییرات و فشارهای اجتماعی بالا بوده و نقطه ثقل این فشارها بر خانواده‌ها است، اظهار کرد: جامعه ایرانی و به ویژه نسل جوان (15 تا 34 سال) با جمیعتی حدود 33 میلیون نفر، به شدت دستخوش تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی است و خانواده در مرکز تغییرات قرار دارد که به صورت مستقیم سبب تخریب سبک زندگی اسلامی ایرانی می‌شوند؛ تغییرات مناسبات ارتباطی دختر و پسر، برخورد با والدین، افزایش زیست مجردی و زندگی بدون تعهد از جمله این تغییرات هستند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده نخستین کانون مستحکم تداوم حیات و بنیاد اجتماعی است لذا اگر خانواده ایرانی متلاشی شود، جامعه نیز از هم پاشیده می‌شود و به همین دلیل خانواده کانون هدف ماهواره‌هاست.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی با یادآور شدن اینکه برخلاف جوامع جهانی، هنوز خانواده ایرانی از استحکام برخوردار است، اظهار کرد: نرخ رشد آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در عرصه جهانی 15 درصد بوده و از ایران شکننده‌تر است و این به عنوان فرصتی برای ایران محسوب می‌شود و وجود بنیادهای مذهبی و دینی قوی در ایران می‌تواند آن را مستحکم‌تر کند چرا که دین قوی‌ترین عامل برای آرامش بخشی در محیط‌های اجتماعی و نیز به عنوان راه حل در زندگی اجتماعی به شمار می‌رود.

نهاوندی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دغدغه‌مند هستند، تصریح کرد: باید آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کنیم و بار اضافی را از دوش خانواده‌ها برداریم که در این زمینه باید به مسئله‌شناسی، آسیب‌شناسی، علت شناسی، راهبرد شناسی و پیامدشناسی پرداخت.

وی با بیان اینکه 18 هزار شبکه ماهواره قابل دریافت در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تعداد کل شبکه‌های ماهواره‌ای 32 هزار بوده که 2 هزار و 300 شبکه در ایران قابل دریافت است و از این تعداد 146 شبکه فارسی زبان هستند؛ در هر کشوری برای هر شبکه مبالغی دریافت می‌شود ولی متاسفانه در ایران این شبکه‌ها به صورت رایگان در اختیار کشور ما قرار داده شده است.

نهاوندی، هدف شبکه‌های ماهواره‌ای را مخدوش کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی و با مرکزیت خانواده دانست و بیان کرد: تجمل‌گرایی، خیانت به همسر، ترویج رابطه جنسی دختر و پسر، بی‌احترامی به پدر و مادر، هوسرانی و شرب خمر از جمله ماموریت‌های این شبکه‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی به برخی از پیامدهای سبک زندگی غربی که از اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای است اشاره کرد و گفت: تغییر نگاه افراد به خانواده، تاخیر در ازدواج و بلوغ زودرس، پدیده کودکان نامشروع، نگاه ابزاری به زنان و دختران و زندگی پوچ و بی‌هدف از پیامدهای سبک زندگی غربی در جامعه است.

وی با بیان اینکه باید رژیم مصرف رسانه‌ای جامعه را تنظیم کرد، خاطرنشان کرد: استاندارد روزانه استفاده از رسانه‌های مختلف در دنیا دو ساعت ولی در کشور ما این عدد 6 ساعت و 32 دقیقه است لذا باید مدیریت زمان انجام داد و جایگزین‌های مناسبی مانند مطالعه و گفت‌وگوهای خانوادگی برای آن ایجاد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار