حسام الدین سراج خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان گفت : زنده یاد سید نورالدین رضوی سروستانی از اساتید مسلم آواز بود که در نوایش همه معیارهای اخلاقی را در نظر می گرفت .
کد خبر: ۴۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 16 June 2015
سراج دوشنبه شب در آیین' شب نور 'ویژه بزرگداشت استاد رضوی سروستانی در تالار حافظ شیراز با اشاره به اینکه تواضع و فروتنی استاد رضوی در میان هنرمندان موسیقی زبانزد بود اظهار داشت : این استاد فرهیخته و متعهد با کلام دلنشین خود مخاطب را به سمت و سوی حقیقت سوق می داد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این آیین با اشاره به اینکه بدون تردید پاسداشت هنرمندان و بزرگان ادبی موجبات تعامل هر چه بیشتر هنرمندان را بدنبال خواهد داشت افزود:این پاسداشت ها در سال همدلی و همزبانی یکی از اولویت های این اداره کل می باشد.

مهدی امید بخش افزود : باید هنرمندان با همکاری.و همیاری بیشتر با یکدیگر در راستای اعتلای فرهنگ جامعه تلاش مضاعفی را داشته باشند.

سید نورالدین رضوی سروستانی۲۱ فروردین ۱۳۱۴ در سروستان زاده شد و هشتم اردیبهشت ۱۳۷۹ دیده از جهان فرو بست ، او از استادان آواز و موسیقی اصیل ایرانی بود که از سن ۲۰ سالگی یادگیری موسیقی را در شیراز نزد استاد مشیر معظم افشار آغاز کرد. صدای رضوی سروستانی برای نخستین بار در سال ۱۳۳۷ از رادیو شیراز پخش شد.

رضوی سروستانی در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل آموخته های خود به تهران رفت و از محضر استادان بزرگی چون مرتضی محجوبی، احمد عبادی، رضا فروتن، سلیمان امیرقاسمی، علی اکبر شهنازی، اصغر بهاری و نورعلی خان برومند بهره‎های فراوان برد.

وی برای گسترش و شناساندن موسیقی اصیل ایرانی و شیوه صحیح آواز از سال ۱۳۵۲ با همکاری گروه های موسیقی شیدا، سماعی، درویش، مولوی، پرویز مشکاتیان، استاد فرامرز پایور، استاد حسین علیزاده کنسرت های بسیاری در ایران و خارج از ایران اجرا کردند.

در مدت بیش از چهل سال عمر هنری خود علاوه بر تربیت شاگردان زیاد، دهها تصنیف از خود به جای گذاشت. از آثار منتشر شده ایشان می توان به «رنگ فرح» (موسسه ماهور) و «سروستان» (انتشارات سروش) اشاره کرد. صدیق تعریف ، محمدعلی احدی، علیرضا وکیلی منش، علیرضا قربانی، علی کاظمی راد، پوریا اخواص، حسین علیشاپور، مهدی کلاهدوز، علی مرادی از شاگردان این استاد آواز ایران هستند .

این هنرمند سرانجام در ۸ اردیبهشت ۱۳۷۹ درگذشت و در حافظیه شیراز در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار