تابناک تهران - مدیرکل مخاطرات زمین‌شناسی و اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور می گوید: زمانی متوجه نشست‌ دشتهای تهران می‌شویم که با کوچکترین زلزله‌ای همه ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری ویران شود.
کد خبر: ۴۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷ 17 June 2015
به گزارش تابناک تهران، بر اساس مطالعات و تحقيقات صورت گرفته، شهر تهران در انتظار زلزله اي قريب الوقوع به سر مي برد و ساکنان شهر براي آن بايد آمادگي لازم را داشته باشند.

این شهر با جمعیت میلیونی خود در پهنه خطر بسيار زياد زلزله قرار گرفته است. اين در حالي است که بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاوران ايراني و نيز آژانس همکاري هاي بين المللي ژاپن(جايکا) و مرکز مطالعات زلزله و زيست محيطي تهران، در صورت وقوع زلزله در تهران حدود 480.000 ساختمان به شدت آسيب ديده و حدود 220 ميليارد دلار خسارت مستقيم به شهر وارد خواهد شد.

از لحاظ جغرافيايي و زمين شناسي شهر تهران در يک گستره طبيعي واقع شده که چندين رشته گسل فعال و نقاط لرزه خيز پراکنده در آن وجود دارد.

تمام این مسائل یک طرف، مسئله فرو نشست زمین این کلانشهر که موجب شده است این شهر امروز در مقابل زلزله های با قدرت کمتر نسبت به گذشته آسیب پذیری بیشتری داشته باشد، یک طرف دیگر قضیه است که با نگرانی مسئولان و پایتخت نشینان همراه شده است.

این نگرانی  ها به شورای اسلامی شهر تهران نیز سرایت کرده است به طوری که عبدالحسین مختاباد عضو شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: علیرغم مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا،  تهران با بحران آب و زلزله نیز مواجه است که اگر برای این معضلات فکری نشود قطعاً در آینده نزدیک با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد. 

وی ادامه داد: اخیراً اعلام کرده‌اند در جنوب تهران 36 سانتی متر نشست زمین داشته‌ایم و باید مسئولین ذیربط توضیح دهند که چه اتفاق وحشتناکی در تهران در حال رخ دادن است.

باید توجه داشت که طی 1000 سال اخير در مجموع 6 زلزله با بزرگي بيش‌از 7 ريشتر در شعاع حداكثر 100 كيلومتري از مركز شهر تهران رخ داده است كه آخرين آن زلزله 1/7 ريشتري سال 1830 ميلادي شميرانات-دماوند بوده است.

متاسفانه در کنار تمامی نگرانی ها و شرایط موجود ، در حال حاضر دامنه توجه به زلزله در کشورما کاملا ابعادی نوسانی دارد به طوری که یک هفته خطر زلزله در کانون توجه افکار عمومی‌قرار می‌گیرد و هفته بعد کاملا به وادی فراموشی سپرده می‌شود.

دكتر علي بيت‌اللهي زلزله‌ شناس 46 ساله (داراي مدرك دكتري ژئوفيزيك از دانشگاه روسيه) در این باره می گوید : یک پدیده جالبی در کشور ما وجود دارد؛ به طوری که بین توزیع مراکز زلزله و توزیع مراکز جمعیت یک همخوانی حیرت‌انگیزی وجود دارد؛ یعنی اگر قرار باشد محل وقوع زلزله‌هایي را که رخ داده در نقشه نشان کنیم همانند آن است که مراکز جمعیتی را نشان داده‌ایم. 

علت آن هم این بوده که در گذشته جاهایی که شکستگی گسل وجود داشته بسترهای مناسبی برای دسترسی به منابع آبی بوده است و همین امر باعث تجمیع جمعیت در چنین مراکزی از گذشته تاکنون شده است. ازاین رو رویداد زلزله به دلیل شرایط زمین شناختی از یک طرف و همخوانی توزیع مراکز جمعیتی با کانون‌های زلزله از سوی دیگر باعث شده تا كشور ما با پدیده‌ای خاص به نام زلزله مواجه باشد.

اما امروز بحران آب، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، نشست زمین موجب خطرپذیری بیشتر در برابر زلزله شده است.

مدیرکل مخاطرات زمین‌شناسی و اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور در روزهای گذشته خبری تکان‌دهنده داشت: دشت تهران (جنوب شهر تهران) ۳۶ سانتی‌متر مربع فرونشست زمین دارد.

 به گفته محمدجواد بلورچی این اتفاق بی‌سابقه خطرپذیری شهر تهران در برابر زلزله را بیشتر می‌کند. 

بر همین اساس گفته می شود اولین اثر نامطلوب کاهش 60 درصدی سطح آب‌های زیر زمینی در ایران نشست زمین است.

مدیرکل مخاطرات زمین‌شناسی و اکتشافات سازمان زمین‌شناسی می گوید: دشت تهران (جنوب شهر تهران) ۳۶ سانتی‌متر مربع فرونشست زمین دارد. هشت سال پیش میزان فرونشست در دشت تهران 17 سانتی‌متر بود اما اندازه‌گیری ما اکنون نشان داده که این میزان دو برابر رشد داشته است.

 بلورچی با بیان اینکه چون فرونشست در تمام گستره دشت رخ می‌دهد نمی‌توان آن را حس کرد گفت: زمانی متوجه این نشست‌ها می‌شویم که با کوچکترین زلزله‌ای همه ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری  ویران شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار