کد خبر: ۵۰۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 08 October 2017
ازداواج در سن پایین معضلی است که توسط خانواده ها زیاد به آن توجه نمی شود و همین موضوع می تواند آسیب های بسیاری را برای زوجین به همراه داشته باشد و نیاز است که خانواده ها بیشتر به زندگی فرزندان خود توجه داشته باشند و با ازدواج آنها در سن پایین موافقت نکنند.

به گزارش تابناک تهران، ازدواج در سن پایین، متاسفانه مشکلی است که همچنان در بین برخی خانواده ها رواج دارد و خانواده ها بدون این که از عواقب ازدواج در سن پایین داشته باشند؛ فرزندان خود را به ازدواج، تشویق می کنند.

دختر یا پسرهاینوجوان به دلیل اینکه هنوز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... نرسیده اند، بسیاری از مهارت های لازم برای رسیدن به یک زندگی موفق و پیروز را کسب نکرده اند و به همین دلیل معمولاً در زندگی مشترکشان با ناسازگاری ها و اختلافات بسیاری رو به رو می شوند. 

وقتی دختر و پسری در سنین پایین و بدون آمادگی جسمانی، عقلی و عاطفی با یکدیگر ازدواج  می کنند؛ دچار مشکلات عدیده ای می شوند. بنا بر فرهنگ ایرانی، وقتی فردی، ازدواج می کند بعد از شش ماه باید باردار شود در غیر این صورت برچسب اجاق کور به او می زنند به خصوص اگر فرد بدلیل سن کم، تحمل این قبیل حرف ها را نیز نداشته باشد برای پایان دادن این حرف و حدیث ها به فکر باردار شدن می افتد که نه تنها در همه دوران بارداری با مشکلاتی مواجه می شود بلکه زایمانش در اغلب موارد پری ناتال (تحت مراقبت های لازم) می بایست انجام گیرد. اما مساله فقط به همین جا ختم نمی شود چون احتمال مرده زایی یا عقب افتادگی ذهنی فرزندان نیز وجود دارد.

پسران هم گرفتار آسیب های ازدواج در سن پایین 

البته مضرات ازدواج در سن پایین تنها مختص به دختران نیست و پسرانی که در سن پایین ازدواج می کنند پس از مدتی که در جمع دوستان و همسالان مجرد خود قرار می گیرند دچار یاس و ناامیدی می شوند و حس می کنند با ازدواج موقعیت های زندگی مجردی را از دست داده اند. البته پزشکان معتقدند این افراد به دلیل حس نا رضایتی از زندگی که همیشه با آن دست و پنجه نرم می کنند بیشتر از بقیه افراد مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستند.

با توجه به این که افراد در سنین نوجوانی هنوز به ثبات عاطفی لازم نرسیده اند، ممکن است در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگرفته و پس از ازدواج دچار پشیمانی شود. خیلی وقت ها دیده ایم افرادی که در سنین نوجوانی ازدواج  کرده اند، گفته اند که من آن زمان کم تجربه بودم و نمی دانستم در زندگی دنبال چه چیزی هستم. الان سلیقه ام عوض شده و انتظارات دیگری از همسرم دارم.  این اتفاق به دلیل تغییر نگرش ها و رشد فکری او می افتد.

 معمولاً خانواده ها و بزرگ ترها به دلیل اینکه گمان می کنند فرزندشان سن کمی دارد و قادر به حل همه مشکلات زندگی مشترک نیست سعی می کنند به گونه های مختلفی در زندگی خصوصی آن ها دخالت کرده و به گفته خودشان، آنها را راهنمایی کنند. در حالی که این جریان معمولاً پس از پختگی افراد به دلیل عادت والدین نیز ادامه می یابد و زندگی را از کنترل زن و مرد خارج می کند.

البته نبایستی این را فراموش کرد که ازدواج در سن پایین، بیشتر، در معرض فروپاشی است و معمولأ این گونه ازدواج ها نمی تواند رضایت مندی زوجین را به همراه داشته باشد و امکان این که کار زوجین به طلاق کشیده شود؛ خیلی زیاد است.

تقویت خودباوری راهی برای مقابله با ازدواج در سن پایین دختران

استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در خصوص ازدواج دختران در سن پایین، اظهار داشت: فضای روانی نامناسب خانه، فشارهای خانوادگی، رسم و رسومات فرهنگی و تاثیر همسالان و فضای مجازی از دلایل ازدواج در سنین پایین دختران، هستند.
"سمیه شاهمرادی" در خصوص راه های مقابله با ازدواج دختران در سن پایین، گفت: تقویت خودباوری و عزت نفس دختران، افزایش آگاهی والدین، الگوسازی مناسب، کمک به تشخیص ملاک های درست و ایجاد جو گرم و پذیرنده در محیط خانواده از روش های مقابله با این پدیده هستند.

خانواده ها نیازمند فرهنگ سازی 

نیاز است که کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بصورت جدی به این موضوع ورود پیدا کند و تصمیمات موثر و کارسازی را اتخاد کند تا دیگر شاهد ازدواج دختران در سن پایین نباشیم.

البته علاوه بر وضع قانون در این خصوص، نیاز است که توسط رسانه ها فرهنگ سازی خوبی صورت بگیرد و خانواده ها را از عواقب ازدواج در سن پایین فرزندانشان را آگاه کنند. ناگفته نماند که بخشی از این فرهنگ سازی مربوط به نوجوانان است و بایستی مشکلات آنها در مدارس و توسط مشاوران، ریشه یابی شود و به درستی مورد مشاوره قرار بگیرند تا از تمصیم خود در خصوص ازدواج منصرف شوند و یا آن را به تعویق ببندازند.

مسوولان نبایستی به سادگی از کنار مسائلی که مربوط به سلامت جامعه است؛ بگذرند و نیاز است که به این گونه موضوعات بیشتر از هر چیز دیگری رسیدگی کنند.

نگاهی به قانون ازدواج در ایران و سطح بین المللی 

قانون ازدواج در ایران به این صورت است که، ازدواج با دختری که به سن بلوغ رسیده اما شرط صحت ازدواج، که همان نکاح در سن ۱۳ سال تمام شمسی است را بدون اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح که از جمله مفاد مندرج در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی است ندارد، جرم دانسته و برای آن مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته است.
این در حالی است که در سطح بین‌المللی برخی از کنوانسیون‌ها به موضوع حداقل سن ازدواج کودکان پرداخته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به «کنوانسیون رفع هرگونه اشکال تبعیض علیه زنان»، «کنوانسیون مربوط به ازدواج با رضایت، حداقل سن برای ازدواج و ثبت ازدواج‌ها»، « توصیه درباره رضایت با ازدواج، حداقل سن برای ازدواج و ثبت ازدواج‌ها» و البته «کنفرانس جهانی زن در پکن» اشاره کرد.

کنوانسیون مربوط به ازدواج با رضایت، حداقل سن برای ازدواج و ثبت ازدواج‌ها مصوب هفت نوامبر ۱۹۶۲، سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکرده است و صرفاً در ماده ۲ کشورها را ملزم می‌کند که اقدامات قانونی لازم را جهت تعیین حداقل سن ازدواج انجام دهند و ازدواج هیچ فردی را کمتر از این سن نباید به‌طور قانونی و به وسیله هیچ فردی به ثبت برسانند.

پس از آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۵ طی قطعنامه‌ای با عنوان توصیه درباره رضایت با ازدواج، حداقل سن برای ازدواج و ثبت ازدواج‌ها را در اول نوامبر ۱۹۶۵ در اصل دوم خود مورد تأکید قرار می‌دهد و بیان می‌دارد که تعیین حداقل سن برای ازدواج در هر حال نباید کمتر از ۱۵ سال باشد؛ این یک معیار منطقی برای تعیین حداقل سن ازدواج است.

نیاز است که دستگاه های مربوطه در خصوص سن ازدواج دختران، تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را بصورت قانون تصویب کنند تا ازدواج دختران در سن پایین، در کشور ریشه کن شود. 


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
استاد عزیز
الان مشکل کشور افزایش سن ازدواج تا 40 سال است و حدود 3 نیلیون دختر مجرد ناامید از ازدواج در کشور داریم آنوقت هنوز جنابعالی نگران ازدواج در سن پایین هستید. شب به خیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار