یک فوق تخصص آنکولوژی و خون، گفت: ضعف، رنگ پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند قلب، کوتاهی نفس، درد قفسه سینه، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف، بی‌حسی، بی‌خوابی در شب، کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها و سردرد از علایم کم خونی است.
کد خبر: ۵۱۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵ 17 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "مهیار منصوری" با بیان اینکه کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد، گفت: هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد.

وی با اشاره به علت کم‌خونی در افراد، گفت: از دست دادن خون و کمبود آهن در رژیم‌های غذایی، از دلایل کم خونی است و البته خانم‌های باردار مخصوصا کسانی که در حال شیردهی هستند، به دلیل سیستم عملکردی بدن چند برابر بیشتر از آقایان به آهن نیاز دارند و رژیم غذایی آنها باید غنی از آهن باشد.

منصوری مهم‌ترین علامت کم‌خونی را احساس خستگی زودرس و فرسودگی دانست و یادآور شد: علائم دیگر این عارضه شامل ضعف، رنگ پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند قلب، کوتاهی نفس، درد قفسه سینه، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف، بی‌حسی، بی‌خوابی درشب، کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها و سردرد است. ممکن است در ابتدا کم‌خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید اما شدت علائم با پیشرفت کم‌خونی افزایش می‌یابند.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون، مطرح کرد: عموما پزشک، آزمایش شمارش کامل خون را جزو آزمایش‌های نخستین برای تشخیص کم‌خونی درخواست می‌کند و علاوه بر گزارش شمار گلبول‌های قرمز و مقدار هموگلوبین، دستگاه خودکار شمارنده اندازه گلبول‌های قرمز را با فلوسیتومتری اندازه می‌گیرد که یک عامل مهم در افتراق میان علل گوناگون کم‌خونی است.

منصوری تصریح کرد: گلبول‌های قرمز جوان اندکی بزرگتر از گلبول‌های قرمز پیر بوده و ویژگی پلی کرومازی(polychromasia) از خود بروز می‌دهند، حتی اگر منبع ازدست رفتن خون مشخص باشد، ارزیابی خونسازی می‌تواند کمک کند بفهمیم آیا مغز استخوان تواناست و خون ازدست رفته را جبران می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: وقتی علت کم‌خونی مشخص نباشد، پزشک معالج آزمایش‌های دیگری را درخواست می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار