روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود.روغن پالم روغن پالم دارای اسید اوئیک است که محققان مصرف آن را دلیلی برای ایجاد و افزایش بیماری های قلبی دانسته اند
کد خبر: ۵۱۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 23 October 2017
به گزارش تابناک تبریز، روغن پالم سالها بود که در چرخه تولیدات بهداشتی و غذایی کشور وجود داشت اما اظهار نگرانی کارشناسان راه به جایی نبرد تا اینکه یک وکیل وارد گود شکایت شد.
 
حسین ترک همدانی وکیلی است که علیه وزارت بهداشت شکایت کرده و این شکایت در دادگاه های صالح مورد رسیدگی قرار میگرد.
 
وزرات بهداشت  بعد از این شکایت و ورود موضوع به افکار عمومی شروع به انکار ضررهای آن می کند اما بعد از حساس شدن متخصصان و اظهار نظر آنها  بالاخره وزارت بهداشت بر  مضر بودن پالم در استفاده با مقادیر بالا صحه می گذارد . این در حالی بود که پالم درصنایعی چون شیر، لبنیات و .. امری غیر قابل حذف تبدیل شده بود.
 
تحت همین فضا، وزیر بهداشت قول می دهد سال 93 واردات پالم از مالزی نصف شود ودر سال 94 هم این میزان به  یک چهارم سال 92 برسد. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که در سال 95 واردات این روغن گیاهی  دوبرابر شد. بعد ها البته کاشف به عمل آمد که مالزی در قبال دریافت نفت از ایران  پالم به ایران می فروشد و مساله از کنترل وزرات بهداشت خارج است .
 
و این گونه بود که اکنون ایران به هاب منطقه ای پالم مالزی تبدیل شده است .دغدغه سیاسی حفظ  ارتباطات با مالزی  را شاید بهانه ای کرده اند تا همچنان شاهد واردات پالم مضر باشیم.
 
 البته خود پالم ذاتا کشنده نیست اما مساله این است که با افزایش میزان واردات ، یقینا می شود گفت که مصرف آن در لبنیات و شیر و .. در حال افزایش است و این مساله بسیار خطرناک است.
دادگاه مورد نظر بعد از بررسی شکایت همدانی ، رای به تبرئه چند مسئول وقت وزارت بهداشت داد اما این در حالی بود که انها در افکار عمومی به عدم صداقت متهم شدند.
 
استدلال جالب دادگاه در مورد مقصران این موضوع این بود که چون در قانون برای عدم نظارت عنوان مجرمانه ای وجود نداد بناراین نمی توان آن چند مسئول دادگاهی شده را مورد تعقیب قضایی قرار داد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
مهندس صنایع غذایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
نویسنده محترم اول برو اطلاعات علمی رو یاد بگیر بعد بیا افاضه کن، اولا اسید اوئیک نداریم و اسید چرب اولئیک هست دوما اونی که در روغن پالم وجود داره و مصرف زیادش باعث ایجاد مشکلات تغذیه ای می شود اسید چرب اشباع پالمتیک هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :