مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی:
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امسال برنامه پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیکی در مدارس استان اجرایی می‌شود، گفت: طی سال ۹۶، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰۰ دانش‌آموز در استان، غربالگری ژنتیکی شوند.
کد خبر: ۵۱۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 05 November 2017
به گزارش تابناک تبریز، محسن ارشدزاده  با بیان این‌که طی سومین سال، برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیک با همکاری آموزش و پرورش در استان اجرایی می‌شود، اظهار کرد: هدف از اجرای برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت دانش‌آموزان، ارتقاء سطح آگاهی افراد در خصوص راه‌های پیشگیری از معلولیت و شناسایی  افراد پرخطر در استان است.

وی با اشاره به اینکه سالانه در کشور بیش از 30 هزار نفر کودک معلول ناشی از عوامل مادرزادی و ژنتیکی متولد می‌شوند، افزود: در آذربایجان شرقی نیز سالانه 1500 کودک معلول متولد می‌شود که اکثر این معلولیت‌ها قابل پیشگیری و درمان است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سالانه بیش از 15 هزار نفر جان خود را بر اثر حوادث و سوانح رانندگی از دست می‌دهند، افزود: در استان ما حدود 700 نفر جان خود را بر اثر سوانح رانندگی و حوادث، از دست می‌دهند و بیش از دو برابر این افراد دچار مصدومیت و معلولیت می‌شوند.

وی افزود:  75 درصد اختلالات بینایی و 60 درصد مشکلات شنوایی بر اثر معلولیت‌های مادرزادی قابل پیشگیری است.

ارشدزاده با بیان این‌که پارسال آموزش‌های برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت توسط 100 مربی در 280دبیرستان به 45 هزار و 166 دانش‌آموز  در استان ارائه شد، افزود: طی شش ماه نخست سال 3000 دانش‌آموز مقاطع پایه دهم و یازدهم را گروه هدف قرار داده‌ایم و کلاس‌های آموزشی با موضوعات سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی، سلامت چشم و شنوایی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان در همه دبیرستان‌های شبانه‌روزی روستایی و حاشیه شهرهای استان برگزار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که سال گذشته در استان حدود 1800 دانش‌آموز غربالگری ژنتیکی شدند، افزود: حدود 355 نفر از این تعداد در گروه پر خطر قرار گرفته بودند.

ارشدزاده با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال در استان 2000 دانش‌آموز غربالگری ژنتیک شوند، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه، اجرای مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج ضروری است و طبق این برنامه کودکان از لحاظ بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی ارزیابی می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیکی می‌توانیم سطح آگاهی مردم را در این خصوص ارتقاء داده، میزان معلولیت  ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کاهش یافته و از جامعه سالم برخوردار می‌شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار