بدون شک لجاجت بی حاصل مدیریت آموزش وپرورش با مسئولین ستاد اربعین شهرستان مهران شرایطی را رقم زده تا دست مسئولین اسکان زائرین از امکانات خالی مانده و نتیجه اش این باشد که زائرین حاضر درمهران ،در زیر بارش باران ،پیاده های سطح شهر را محل استراحت وخواب خود قرار دهند.
کد خبر: ۵۲۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 05 November 2017

تابناک ایلام::این سالها شاهدیم که  هنوز آثار و جراحت ناشی از حضور بیش از یک میلیون زائر اربعین حسینی از رخسار شهرهای کوچک وکم ظرفیت استان ما خصوصا شهرمرزی مهران پاک نشده ،جلسات ستاد اربعین ادارات ودستگاههای اجرایی استان وشهرستانها آغاز شده و برنامه ها وکارهای مهم از دستور کارجلسات خارج وفقط وفقط موضوع اربعین در دستور کار قرار می گیرد.

همه حوزه ها بررسی می شود و مدیران دستگاهها در ارایه گزارشات و عملکردشان در حوزه های مرتبط ،جوری حرف می زنند که انگار نه انگار وضعیت زیر ساختهای استان توان وکشش این حجم ورودی زائر و خودرو را ندارد.اما هنگامه عمل که فرا می رسد ،"آش همان آش وکاسه همان کاسه " است و انتقال مشکلات ونارساییهای سال قبل به سال جاری . واین چرخه ناقص مداومت دار همچنان می چرخد.

موضوعی که این سالها به عنوان عقده ای بزرگ برروی دل ما سنگینی می کند این است که دستگاهها اجرایی مقوله رفع موانع وکاستیها و بهبود زیرساختهای استان را فقط بر روی کاغذ از بر کرده و در عمل اجرای پروژه ها در ده ماه تعطیل وبه یک یا دوماه قبل از اربعین که بساط رفت آمدهای مدیران ارشد کشور در استان پهن می شود ،آنهم بخاطربیشتر  به چشم آمدن ! موکول می کنند.نتیجه هم این می شود که امسال وارد پنجمین سال میزبانی اربعین شده ایم و به جز چند کیلومتر جاده که آنهم از نظر فنی با مشکلات فراوانی روبروست، در دیگر حوزه های زیرساختی درجا می زنیم.

مدیران ارشد کشوری به بهانه اربعین هرکدام حداقل دوباری به استان ایلام مراجعه نموده و نواقص استان را مشاهده کرده اند مدیران ونمایندگان استان بارها وبارها در گزارشات درون سازمانی ورسانه ای مشکلات ونارساییها درحوزه های مختلف را بازگو و اعلام کرده اند ،قاعدتا دراین خصوص بهانه ای هم پذیرفتنی نیست . چرا باید با گذشت پنج سال از آغاز کار و عملیات های اجرایی و صرف هزاران میلیارد تومان اعتبار ،کماکان در حوزه های مختلف لنگ هستیم؟

تصمیم گیری ستاد اربعین استان هم منسجم نبوده وسازمانها و دستگاهها ی عضو به جای هماهنگی وهمراهی و همپوشانی مشکلات موجود دراستان،خصوصا در شهر مهران ،هرکدام به صورت جزیره ای عمل کرده و این موضوع برمشکلات ناشی از کمبود امکانات و ضعف زیر ساختها افزوده و در یک کلام قوز بالا قوز شده است .

درحالیکه استاندار ایلام بعنوان رییس ستاد اربعین، در جلسات یک ماه اخیر در راستای هماهنگی بیشتر بر تمرکز تصمیم گیری ها در ستاد اصرار داشته اند ،اما لجاجت وناهماهنگی برخی دستگاههای عضو ،در تسهیل ارایه خدمات به زائرین پرتعدادِ حاضر در شهر مهران، به مشکلات فزاینده زائرین دامن زده است.

همه ما از آن زائرِ تبریزی گرفته تا رسانه ای ها ومدیران کشور، استان وشهرستان،نیک  می دانیم که مهران از زیرساختهای خدماتی نظیر هتل ،مسافرخانه و خانه زائر برخوردار نیست و اگر دستگاههای اجرایی ،ظرفیتهای در اختیار ،نظیر مساجد ،تکایا،مدارس ،پایگاهها وادارات را مهیا نکرده ودر اختیار ستاد اربعین قرار ندهند ،بروز فاجعه انسانی آن هم در شبهای بارانی و سرد دور از انتظار نیست . اگر هم فاجعه ای رخ ندهد لااقل این تصور در زائرین ایجاد می شود که فعالیت ها در استان ما به سمت وسوی مدیریت صحیح و منطقی اربعین درحرکت  نیست.

بی گمان شهر مهران در حال حاضر به بزرگترین پارگینگ خودرویی تبدیل شده و حتی پیاده رو های این شهر پارکینگ خودروها شده اند . جمعیت زائرین موجود در شهر چندین برابر جمعیت شهر است . نیروها و دستگاههای خدماتی بی شماری در سطح شهر به رتق وفتق امورزائرین  مشغولند . مسئولین وخانواده ها چه بخواهندو چه نخواهند ،شرایط موجود وضعیت رفت وآمد دانش آموزان این شهر را با مشکل جدی مواجهه کرده وبرکیفیت وروند آموزشی تاثیر گذار است .

معلمینِ عمدتا غیر بومی شهرمهران ،ساعتها در ترافیک مسیرهای منتهی به مهران  گرفتار شده و عملا توان حضور در کلاسها را ندارند،حال نمی دانم این وسط لجاجت وسماجت مدیران آموزش وپرورش بر تداوم فعالیت بی کیفیت مدارس سطح مهران برای چیست؟مدارسی که برخی از آنها عملا به پارکینگ وآشپرخانه تبدیل شده اند ،چرا نباید فعالیت روزانه آنها دراین چند روز اربعین تعطیل و کلاسها وفضاهای موجود تجهیز و در اختیار اسکان زائرین قرار نگیرد؟

بدون شک لجاجت بی حاصل مدیریت آموزش وپرورش با مسئولین ستاد اربعین شهرستان مهران شرایطی را رقم زده تا دست مسئولینِ اسکان زائرین از امکانات خالی مانده و نتیجه اش این باشد که زائرین حاضر درمهران ،در زیر بارش باران ،پیاده روهای سطح شهر را محل استراحت وخواب خود قرار دهند.

به هرحال واضح است در روزهای پیش رو موج بازگشت زائرین تشدید یافته ورفته رفته هوا نیز به سردی خواهد گرایید وعدم تعبیه مکانهایی برای اسکان اضطراری زائرین خصوصا در شب ها ،مشکلات فراوانی را بر زائرین تحمیل کرده و از طرفی سایر خدمات صورت گرفته در طول روزهای اخیر ،خصوصا میهمان نوازی هم استانی هایمان را تحت شعاع قرار خواهد داد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
باسلام واحترام
رسول اکرم ص فرمودند العلم افضل من العباده
ستاد محترم اربعین استان ومسولین مربوطه می بایست از یکسال قبل به این مسیله فکر میکردند وزیر ساخت ها امکانات رفاهی رو اماده میکردند نه اینکه انتطار داشته باشند مدارس رو یک ماه تعطیل کنند بخاطر بی توجهی مسئولین مربوطه . واقعا انتطار بیجایی است که مدارس رو تعطیل کنند و دانش اموزان از درس و مشق ..... که این خلاف اهداف اموزش وپرورش است مگه مدارس خوابگاه هستنش چرا مدیران استان تو شمال وهر شهری ویلا دارن ولی به فکر این همه زائر نیستند ومشکلات رو به عهده اموزش وپرورش می اندازند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار