دبير كل كانون سراسري مرغ تخم‌گذار كشور با بيان اينكه شيوع آنفلوانزاي پرندگان از استان مازندران فراتر نرفته است، گفت: از روز پنجشنبه تاكنون صادرات تخم مرغ ايران به كشور عراق متوقف شده است.
کد خبر: ۵۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 24 June 2015
به گزارش تابناک یزد سيد فرزاد طلاكش با بيان اينكه شيوع آنفلوانزاي پرندگان از استان مازندران فراتر نرفته است، اظهار داشت: شيوع اين بيماري فعلا در سطح مرغ‌هاي بومي و محلي است و مرغداري‌هاي صنعتي هنوز درگير آن نشده اند.

وي اضافه كرد: سازمان دامپزشكي كشور با كمك مقامات محلي استان سعي و تلاش زيادي مي‌كند كه از نقل و انتقال مرغ به استان‌هاي ديگر جلوگيري شود تا بتوانند كنترل‌هاي لازم را در اين زمينه انجام دهند، به همين خاطر فعلا هيچ گونه گسترشي در اين زمينه گزارش نشده است.

دبير كل كانون سراسري مرغ تخم‌گذار كشور در مورد وضعيت صادرات تخم مرغ به كشورهاي ديگر گفت: سازمان دامپزشكي موظف بود كه وجود آنفلوانزاي پرندگان را به سازمان جهاني بيماري‌هاي واگير دام گزارش كند. زماني كه اين گزارش در آنجا منتشر شد، ايران نيز به عنوان كشور درگير آنفلوانزا مطرح شده و به همين خاطر عراق از روز پنجشنبه تاكنون واردات تخم مرغ از ايران را به طور موقت متوقف كرده است.

طلاكش با اشاره به اينكه طي ۲۰ روز گذشته ايران تخم مرغي به افغانستان صادر نكرده بود، افزود: طي روزهاي اخير صادرات به كشور افغانستان آغاز شده و در حال انجام است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه صادرات به عراق تا چه زماني متوقف خواهد بود، گفت: زمان آن مشخص نيست. اگر بيماري در ايران گسترشي نداشته باشد، براساس گزارش‌هايي كه در سازمان جهاني بيماري‌هاي واگير دام منتشر خواهد شد، وضعيت اين مسئله نيز مشخص مي‌شود، ضمن اينكه در حال حاضر سازمان دامپزشكي كشور تلاش مي كند در تماس‌هايي كه با دامپزشكي عراق دارد، اين تضمين و اطمينان را براي آنان ايجاد كند كه تخم مرغ و مرغ صادراتي به اين كشور از استان درگير نيست و مشكلي در اين زمينه وجود نخواهد داشت، بنابراين بايد ديد نظر طرف عراقي در اين زمينه چه خواهد بود.

طلاكش با بيان اينكه انتقال مرغ زنده از مازندران به ديگر استان‌ها براي كشتار ممنوع است و بايد در همان استان كشتار شود، افزود: مرغ كشتار شده اگر حرارت كافي ببيند، هيچ مشكلي از نظر انتقال بيماري ندارد همچنين تخم مرغ نيز اگر با زرده سفت خورده شود، مشكلي در اين زمينه ايجاد نمي كند اما در مورد مرغ زنده احتمال آلودگي وجود دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر بيماري آنفلوانزاي پرندگان در مرغداري‌هاي صنعتي شيوع پيدا كند، آمادگي لازم براي مقابله با آن در كشور وجود دارد يا خير؟ اظهار داشت: آمادگي در اين زمينه به معناي گزارش كردن بيماري و معدوم سازي است، يعني بايد بلافاصله آن منطقه قرنطينه و واحدهاي ديگر معدوم شوند، همچنين آمادگي به اين معناست كه دولت تضمين دهد پول مرغي را كه معدوم مي كند، بلافاصله به مرغداران بپردازد. اگر چنين اتفاقي رخ دهد مرغداران نيز همكاري لازم را با دولت خواهند كرد.

طلاكش افزود: در حال حاضر برخي مرغداران مرغ تخم‌گذار بابت آنفلوانزاي مرغي سال ۹۰ هنوز از دولت طلبكار هستند و اگر اطميناني در اين زمينه وجود نداشته باشد، ممكن است با دولت همكاري نكنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار