یازدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی
یازدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی به منظور بررسی و ارایه راهکارهای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار استان برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸ 25 June 2015
در این جلسه گزارشی از پیشرفت روند اجرایی سیستم پنجره واحد تجاری و سرمایه‌گذاری در استان توسط رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی ارایه و دیدگاه‌های اعضای شورای گفت‌وگو در خصوص آن مطرح شد.

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار داشت: معمولا تحول در سیستم‌های دولتی با مقاومت روبه‌رو می‌شود، اما ما مصمم هستیم سیستم پنجره واحد به نحو احسن در استان عملیاتی شود.

دکتر اسماعیل جبارزاده با تاکید بر همکاری دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن این سیستم، گفت: دستگاه‌های نظارتی نیز باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند و این طور نباشد که دستگاه‌های اجرایی به خاطر اجرای سیستم پنجره واحد دچار مشکل شوند.

وی با تاکید بر رفع ابهام‌های موجود در خصوص پنجره واحد، افزود: پنجره واحد راهکاری برای بهبود فضای کسب و کار است و باید با تمام توان این حرکت را به پیش ببریم.

جبارزاده همچنین از دستگاه‌های اجرایی استان خواست در صورتی که دستگاه مرکزی آنها منعی برای اجرای سیستم پنجره واحد ایجاد می‌کنند به دبیرخانه شورای گفت‌وگو اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

بهبودی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز عدم پای‌بندی دستگاه‌ها به استفاده از سیستم پنجره واحد را اصلی‌ترین چالش در مسیر اجرای این سیستم دانست و گفت: بدون همکاری دستگاه‌ها، نتیجه مورد انتظار حاصل نمی‌شود، لذا باید علل و عوامل عدم همکاری دستگاه‌ها بررسی و برای رفع آنها تلاش شود.

بحث و بررسی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی استان دستور بعدی این جلسه بود از جمله موارد مطرح شده می‌توان به موضوع فروش تولیدات تراکتورسازی تبریز و مشکل مالیاتی واحدهای تولیدی و خدماتی اشاره کرد.

استاندار آذربایجان شرقی پس از ارایه نظرات اعضا در خصوص موضوع فروش تولیدات تراکتورسازی تبریز، از سازمان جهاد کشاورزی استان خواست پیگیری‌های لازم در خصوص خرید مایحتاج بخش کشاورزی استان از گروه تراکتورسازی تبریز را انجام دهد.

وی گفت: افزایش فروش محصولات تراکتورسازی موجب رونق واحدهای وابسته به آن می‌شود و با توجه به این که در سال گذشته بیشترین خرید از این کارخانه توسط استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است امسال هم باید این روند را ادامه دهیم.

دکتر جبارزاده در خصوص مشکلات مالیاتی بخش خصوصی نیز ضمن تاکید بر آگاهی‌بخشی و ارایه مباحث آموزشی مالیاتی به صاحبان صنایع استان، گفت: اداره کل امور مالیاتی استان برای حل مشکل شرکت‌هایی که به دلیل بدهی دولت قادر به پرداخت مالیات نیستند از راهکارهای قانونی استفاده کند.

در ادامه این جلسه گزارشی از مسایل و مشکلات صنعت فرش دستباف استان ارایه و در خصوص آنها تبادل نظر شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که تشکیل ستاد فرش استان از مصوبات شورای گفت‌وگو است، بر تسریع در اجرای این مصوبه تاکید کرد و گفت: همه تشکل‌های قانونی فعال در صنعت فرش باید در این ستاد عضو باشند.

دکتر جبارزاده افزود: مسوولیت این ستاد ارایه راهکارهای مناسب برای خروج صنعت فرش از وضعیت فعلی است و بحث‌های کارشناسی این صنعت باید در این ستاد انجام شود.

وی گفت: حل مشکلات صنعت فرش نیازمند همکاری و تعامل تشکل‌های فعال این بخش است و ما منتظر ارایه راهکارهای مناسب از سوی این تشکل‌ها هستیم.

در این جلسه همچنین چارچوب پیشنهادی انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان برای تنظیم ساز و کار حمایت از صادرات خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط ارایه و درخواست سازمان جهاد کشاورزی در خصوص معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی بخش کشاورزی و درخواست اتاق اصناف استان در خصوص مشکلات بازرسی بهداشت محیط از واحدهای صنفی بررسی شد.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان این نشست با بیان این که هدف شورای گفت‌وگو حل مشکلات بخش صنعت و تولید استان است، گفت: مباحث مطرح شده در این شورا با نیت خیر صورت می‌گیرد و برای به نتیجه رسیدن این بحث‌ها باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار