مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در حال حاضر احتمال جیره‌بندی آب در شهر تهران وجود ندارد، اما این مساله نیازمند کمک و حمایت مردم است چرا که با توجه به شرایط بارندگی و قرار گرفتن در فصل تابستان، مدیریت وضعیت آبی بدون حمایت مردم و سایر دستگاه‌های دولتی میسر نیست.
کد خبر: ۵۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 26 June 2015
محمد پرورش در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت ثابت تهران 8.5 میلیون نفر است، گفت: نزدیک به 25 درصد آب شرب استحصالی در کشور در تهران مصرف می‌شود که این رقم را زمانی که در کنار جمعیت میلیونی تهران قرار می‌دهیم نشان می‌دهد که باید اقدامات چشمگیری برای رفع این نیاز صورت بگیرد.

وی منابع تامین‌کننده آب تهران را منابع سطحی و زیرزمینی عنوان و اظهار کرد: سهم آب سطحی تهران از سدهای امیرکبیر، طالقان، لار، لتیان، ماملو و سهم زیرزمینی از طریق 400 حلقه چاه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه تهران دارای شش تصفیه‌خانه است و کیفیت آب آن از استاندارد ملی تبعیت می‌کند، گفت: برای پایش سلامت و بهداشت آب تهران علاوه بر آزمایشگاه مرجع سلامت که گواهینامه بین‌المللی دارد 46 آزمایشگاه دیگر در سطح دوازده شرکت زیرمجموعه آبفای استان تهران کار نظارت بر سلامت آب را بر عهده دارند.

پرورش با اشاره به فصل تابستان و اوج مصرف آب در این فصل، گفت: میانگین مصرف روزانه آب تهران نزدیک به سه میلیون و 100 هزار متر مکعب است.

به گفته وی، منابع آبی تهران و وضعیت سدها کاملا موازی یکدیگر حرکت می‌کنند. به طور کلی به صورت میانگین ذخایر سدها در مقایسه بلندمدت نزدیک به 40 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد از همشهریان در محدوده مناسب الگوی مصرف یعنی 20 متر مکعب و کمتر مصرف می‌کنند، گفت: مابقی که تعداد 500 هزار مشترک را شامل می‌شوند بالای 20 متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

پرورش ادامه داد: امیدواریم با کاهش مصرف آب از سوی مشترکان و صرفه‌جویی 10 درصدی مشترکانی که زیر 20 متر مکعب مصرف می‌کنند و کاهش مصرف 25 درصدی مشترکان بالای 20 متر مکعب و اماکن تجاری و اداری بیش از 150 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کرده که این میزان در گذر از تنش احتمالی کمک چشمگیری می‌کند.

وی با اشاره به آخرین وضیت آبرسانی استان تهران، گفت: در حال حاضر حوزه آب نیاز به کمک و مراقبت ویژه‌ای دارد اما این مساله کار یک حوزه و یک سازمان نیست و باید در قالب یک کار حاکمیتی به آن توجه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه خروج از بحران آبی نیازمند مشارکت همگانی در حوزه عرضه و تقاضا است، گفت: در این دو حوزه نسبت درستی نداریم چرا که در حال حاضر تمام ظرفیت‌ها در حوزه عرضه تکمیل شده است اما در حوزه تقاضا قابلیت‌های زیادی در راستای صرفه‌جویی مصرف آب وجود دارد.

پرورش با اشاره به سد ماملو، گفت: در حال حاضر کل ظرفیت این سد وارد مدار شده و توانستیم 2.5 متر مکعب در ثانیه آب را به جنوب تهران منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه این مساله از نظر کمی و کیفی امتیازات بالقوه‌ای را داشته است، گفت: اقدامات دیگری را نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به پروژه‌های مهم شهر تهران در سال 94، افزود: بهره‌برداری از تلمبه‌خانه هفت مجیدیه با ظرفیت یک متر مکعب بر ثانیه تا پایان مردادماه، اتمام مدول اول تصفیه‌خانه هفتم آب تهران و شروع مدول دوم تصیفه‌خانه هفتم آب تهران، شروع ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک غرب، شوش و فیروزبهرام، احداث 550 کیلومتر شبکه فاضلاب همراه با نصب 70 هزار فقره انشعاب فاضلاب بخشی از برنامه‌های شهر تهران است.

پرورش ادامه داد: علاوه بر این بهره‌برداری از مخزن 35 هزار متر مکعبی تصفیه‌خانه پنجم تا پایان خرداد و اجرای ادامه خط انتقال 1200 میلی‌متر ماملو از بزرگراه بعثت تا مخزن 16 سلیمانیه به طول 7200 تا پایان سال جاری، اجرای خط انتقال 1200 میلی‌متر تصفیه‌خانه شماره 2 کن به مخزن 1294 خط آزادگان به طول سه هزار و 200 متر تا پایان سال و اجرای خط انتقال 1200 میلی‌متر مخزن 1183 غرب به یافت‌آباد به طول هفت هزار و 100 تا پایان سال جاری مهم‌ترین پروژه شهر تهران در سال جاری است.

وی با اشاره به وضعیت بودجه حوزه آب، گفت: سال گذشته 220 میلیارد اعتبار دولتی داشتیم که از این میزان تنها 100 میلیارد تخصیص پیدا کرد. علیرغم کاهش 50 درصدی بودجه توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ظرفیت روزانه مصرف آب در تهران چهار میلیون و 200 هزار متر مکعب است، گفت: میزان مصرف آب در دو روز گذشته در تهران 48.5 متر مکعب در ثانیه بوده است.

پرورش با اشاره به اجرای سه خط انتقال آب از تصفیه‌خانه کن به مخزن آزادگان از ماملو به بزرگراه بعثت و از غرب به یافت‌آباد، گفت: اگر این سه پروژه به اتمام برسد در حوزه کمی و کیفی می‌توانیم به یک پایداری ثابت دست یابیم.

وی با اشاره به اقتصاد آب، گفت: در این زمینه باید قیمت آب را منطقی کرد و با ایجاد قانون‌هایی در صرفه‌جویی مصرف آب موفق شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه چهار میلیون و 200 هزار متر مکعب در استان تهران آب مصرف می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی در زمینه واقعی کردن قیمت آب تنها در اختیار یک سازمان نیست و تمام بخش‌های مدیریتی باید در این حوزه نقش داشته باشند.

پرورش با اشاره به منابع آب تجدیدپذیر، گفت: در تمام دنیا تنها 20 درصد از آب تجدیدپذیر استفاده و مابقی مورد مصرف طبیعت قرار می‌گیرد و این در حالی است که در ایران 85 درصد از این آب مصرف می‌شود که باید به این مساله به عنوان یک بحران جدی دیده شود.

وی در خصوص کیفیت آب گفت: آب یک محصول آشکار است و تنها کسی که می‌تواند در خصوص کیفیت آب اظهارنظر کند وزارت بهداشت است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: از نظر شرکت آب و فاضلاب استان تهران، کیفیت آب تهران هیچ مشکلی ندارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار