بیگی:
نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به شعار دولت در راستای شفافیت موضوعا، گفت: از دولت خواستار شفافیت بودجه سال ۹۷ هستیم و باید پاسخگوی سوالات نمایندگان در خصوص میزان درآمد حاصل از فروش سوخت در بازار داخلی و خارجی و کل دریافتی از هدفمندی یارانه باشد
کد خبر: ۵۴۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 19 December 2017

احمدعلیرضا بیگی امروز در گفت‌وگو با فارس در تبریز اظهار داشت: با توجه به بودجه‌ای که دولت در لایحه منظور کرده، دولت بنا دارد توزیع اعتبارات را استانی کند. 

هدف از استانی‌ کردن اعتبارات، سپردن مسؤولیت دولت به عهده استانهاست

وی افزود: دلیل استانی کردن توزیع اعتبارات به صورت استانی به این خاطر است که دولت می خواهد مسئولیت پاسخگویی خود را به دوش استان ها بیاندازد. 

در بودجه سال ۹۷ سهم یکسری دستگاه ها اعم از آموزش و پرورش و بنیاد شهید کاهش یافته است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه دولت در بودجه اعتبارات سال ۹۷سهم برخی دستگاه‌ها و موضوعات را کاهش داده، افزود: برای نمونه سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور به ۸/۲ درصد رسیده در حالی که این سهم در سال ۹۱ در حدود ۱۵/۵ درصد بود. 

وی خاطرنشان کرد: دولت در تلاش برای حرکت به سمت خصوصی‌سازی آموزش و پرورش است تا به نحوی مسؤولیت خود را به دوش دیگران بسپارد.

بیگی ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات دولت در لایحه بودجه، استانی کردن اعتبارات بنیاد شهید است و با توجه به اینکه مبلغ مشخصی از بودجه استان داده شده، از این رو دولت می‌خواهد از مسؤولیت پاسخگویی به یک قشر خارج شده و آن را استانی کند. 

ارائه راهکار حذف یارانه برای تامین نیازهای استان از سوی دولت 

وی با تاکید به اینکه دولت در بودجه سال ۹۷ با برنامه استانی کردن حداقل منابع را داده و انتظار دارد که مابقی کم و کسری را خود استان‌ها تامین کنند،گفت: راهکار تامین‌کننده را نیز در کسری یارانه‌ها می‌داند زیرا استان‌هایی که برای تامین بودجه با مشکل روبه‌رو می‌شوند ناچاراً به کسری یارانه‌ها رجوع خواهند کرد. 

دولت در بودجه سال ۹۷ شفاف‌سازی کند/ دولت پاسخگوی درآمدهای حاصل از نفت، سوخت و غیره باشد 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به  شعار دولت در راستای شفافیت موضوعات ابراز کرد: از دولت خواستار شفافیت بودجه سال ۹۷ هستیم و باید پاسخگوی سوالات نمایندگان در خصوص میزان درآمد حاصل از فروش نفت، فروش سوخت در بازار داخلی و خارجی و کل دریافتی از هدفمندی یارانه باشند زیرا تا به امروز نتوانستند پاسخگوی این سوالات باشند. 

وی اضافه کرد: دولت باید بگوید که میزان دریافتی هدفمندی یارانه چقدر است که متوسل به کسر یارانه بیش از ۳۰ میلیون نفر شده است.

۹۲ درصد اعتبارات سال ۹۷ جاری و مابقی عمرانی است 

بیگی با بیان اینکه ۹۲ درصد بودجه جاری است و فقط هشت درصد عمرانی در نظر گرفته شده، تصریح کرد: قرار بر تخصیص اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی به بخش عمرانی است که با این اوصاف کمتر از این مقادیر در نظر گرفته خواهد شد. 

وی با تاکید به اینکه دورنمای بودجه سال ۹۷ و سیاست‌گذاری دولت در این زمینه خیلی مناسب دیده نمیشود،گفت: با این کار دولت تکلیف مجلس شورای اسلامی را زیاد کرده زیرا مجلس، دولت را وادار به شفافیت خواهد کرد. 

دست‌اندازی ۱۰ میلیارد دلاری دولت به صندوق ارزی 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اذعان داشت: باید کمترین دست‌اندازی و استقراض از صندوق توسعه ملی داشته باشیم ولی دولت پیش‌بینی برداشت ۱۰ میلیارد دلاری از این صندوق را کرده است در حالی که صندوق ارزی ذخیره‌ای برای حمایت از بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصادی کشور است ولی دولت برنامه دست‌اندازی به این صندوق را دارد.

چالش‌های زیادی در اعتبارات سال ۹۷ خواهیم داشت 

وی متذکر شد: با توجه به اینکه احتمال ایجاد چالش‌های زیادی در راستای حدف یارانه، افزایش تعرفه واردات خودرو، افزایش عوارض خروج از کشور و افزایش قیمت بنزین وجود دارد ولی ما مصمم به تعقیب بودجه سال ۹۷ بر اساس مسائل عمومی و ملی هستیم. 

بیگی با اشاره به اینکه وقتی قیمت بنزین یک‌هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود، باید معلوم شود که این پول در کجا هزینه خواهد شد، ادامه داد: اگر این هزینه جز منافع هدفمندی یارانه منظور می‌شود که باید آن موقع میزان دریافتی یارانه افزایش یابد در حالی که سیاست دولت برخلاف وعده‌های انتخاباتی روی حذف یارانه است.

هیچ برنامه‌ای برای دریاچه ارومیه در اعتبارات سال ۹۷ ارائه نشده است 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه سال ۹۷ بخشی به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده،گفت: در مورد دریاچه ارومیه لایحه بودجه چیزی مشخص نکرده و عملاً در این خصوص تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :