معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام كرد: به منظور پيشگيري از شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان، عرضه طیور زنده در استان ممنوع است.
کد خبر: ۵۴۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵ 26 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛ دکتر «محمد رضا متوسل الحسینی» در اين باره گفت: برای تامین امنیت غذایی و سلامت آحاد جامعه، در قانون سازمان دامپزشکی کشور شرایط ویژه بهداشتی برای عرضه و کشتار انواع دام و طیور در نظر گرفته شده است و تخطی از این قوانین آثار نامطلوبی دارد و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود لذا در همین راستا عرضه طیور زنده و کشتار غیر مجاز در سطح استان یزد ممنوع است.

وي این گونه فعالیت‌های غیر اصولی را زمینه ساز شیوع بیماری‌های خطرناک واگیر طیور و مشترک بین انسان و دام دانست و افزود: متاسفانه نتیجه اقدامات این چنینی می‌تواند تبعات سوء بسیاری از جمله از بین رفتن سرمایه‌های دامی و به خطر افتادن امنیت و سلامت غذایی شهروندان داشته باشد.

متوسل الحسيني ادامه داد: به همین دلیل نيز بازرسان دامپزشکی با اجرای بازدیدهای دوره‌ای منظم در شهر و همچنین با اتکا به گزارشات مردمی اقدام به برخورد قانونی با عاملان عرضه غیر مجاز طیور زنده در شهر می‌پردازند و پس از جمع‌آوری طیور، آن‌ها را معدوم و متخلفان را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهند .

این مسئول تصریح کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مهمترین بیماری‌هایی است که می‌تواند در نتیجه‌ی عرضه طیور زنده و کشتار غیرمجاز فراگیر شود و از آنجا که این بیماری به شدت مسری و مهلک است و علاوه بر آن قابل انتقال به جوامع انسانی است، اهمیت ویژه‌ای در میان سایر بیماری‌ها دارد لذا در فصل سرد با توجه به فراهم آمدن زمینه بروز این بیماری مراقبت‌های سخت‌گیرانه‌تری مورد نیاز است تا از شیوع آن در جمعیت طیور و انتقال آن به جوامع انسانی جلوگیری شود.

به گفته وي، برخورد با فروشندگان طیور زنده که به صورت سیار اقدام به عرضه طیور می‌كنند و نیز عاملان کشتار غیر مجاز از جمله‌ی این مراقبت‌هاست .

به گزارش ایسنا، معاون سلامت دامپزشكي استان در پايان نيز ضمن اعلام شماره تلفن‌ 1512 برای تماس همشهریان، از مردم خواست در خصوص اعلام موارد تخلف بهداشتی به ویژه مشاهده هرگونه زنده فروشی یا کشتار غیر مجاز، مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا برخورد قانونی لازم صورت پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار