به گفته یک دیپلمات سابق آمریکایی، با وجود مخالفت واشنگتن با کنگره سوچی، مذاکرات به منظور اصلاح قانون اساسی سوریه در صورت موفقیت، ممکن است نظر طرف آمریکایی را نیز جلب کند.
کد خبر: ۵۵۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 31 January 2018

به گزارش تابناک : دولت آمریکا نماینده ناظری برای حضور در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه به سوچی اعزام نکرد. یک مقام دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال خبرنگار این روزنامه در مورد دیدگاه واشنگتن در مورد کنگره سوچی اعلام کرد که از نظر مقامات واشنگتن، مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو تنها عرصه اولویت دار برای حل و فصل اوضاع پس از جنگ در سوریه است.

این در حالی است که به عقیده یک دیپلمات بلندپایه سابق آمریکایی، شکل مذاکرات سوچی می تواند مورد علاقه دولت ترامپ نیز قرار بگیرد، اگر بتواند مقامات دمشق را از ادامه عملیات نظامی علیه گروه‌های مخالف سوری بازدارد. "فردریک هوف" نماینده ویژه سابق وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه که در حال حاضر سمت مدیر مرکز تحقیقات خاورمیانه در شورای آتلانتیک را برعهده دارد، به این روزنامه گفت: «ابتکارعمل مسکو در رابطه با تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه در چارچوب کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه، مغایرتی با منافع واشنگتن ندارد. البته بدون تردید دولت آمریکا ترجیح می دهند که این مسائل در جریان مذاکرات ژنو و زیر نظر سازمان ملل بررسی شوند. ولی اگر این اقدام روسیه کمک کند تا دولت سوریه از ادامه عملیات نظامی دست برداشته و به سمت مباحثات جدی روی آورد، من فکر نمی کنم که مکان مذاکرات در این زمینه برای مقامات آمریکایی هم مسئله مهمی باشد.»

"آنتون مارداسوف" رئیس بخش تحقیقات مناقشات خاورمیانه موسسه توسعه نوآورانه و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه نیز در گفت‌وگو با «نیزاویسیمایا گازیتا» یادآور شده که عدم حضور گروهی از مخالفان سوری در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه برای کسی غیرقابل انتظار نبود. عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه در شرق گوتا و در استان ادلب را می توان یکی از علل تاثیرگذار بر این تصمیم گیری دانست. وی افزود: «روسیه اصرار دارد که شرایط برای وارد شدن به مرحله سیاسی حل و فصل اوضاع در سوریه فراهم شده و صفحه دیگری از تاریخ سوریه ورق خورده است و همین مسئله هم دلیل اصلی برای برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه بود. البته این واقعیت را نباید از نظر دور داشت، تا زمانی که مخالفان سوری حاضر به نشستن بر سر میز مذاکره با مقامات دمشق نشده و سلاح‌های خود را زمین نگذاشته اند، اوضاع سوریه ممکن است باردیگر متشنج شده و صلح در این کشور برقرار نشود.»

 

 

 

منبع : روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار