کد خبر: ۵۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷ 05 July 2015

پارس آباد مغان دومین شهر پرجمعيت استان اردبیل، برای عمران و آبادانی هر چه بیش تر از این برنامه ریزی مدون، دقیق کارشناسی و دلسوزانه نیاز است تا چهره شهری در آن دیده شود. با آن که مساحت پارس آباد بیش از یکهزار هکتار است و در سال های گذشته دولت تدبیر و امید علی الخصوص مجید خدابخش استاندار اردبیل کمک های خوبی به این شهر کرده است ولی عمران و آبادانی و زیبایی در آن مشاهده نمی شود، از سوی دیگر ساخت و سازهای فله ای و غیر مجاز شبانه در حاشیه شهر و در نزدیکی های رود خانه مرزی ارس مانع بزرگی بر سر راه توسعه و گسترش اصولی این شهر می باشد.

سرانه پایین فضای سبز، کمبود پارکینگ عمومی خودروهای سبک و سنگین و نبود مكان مناسب براي ادوات کشاورزی و ماشين آلات از جمله گریدیر، لودر، بیل مکانیکی، تراکتور، کمپرسی، گاو آهن و ... که هم اکنون در داخل و ورودی شهر در خیابان ها و پیاده روها و در مقابل برخی از کسبه ها و مغازه ها که روزانه محل عبور و مرور هزاران دستگاه عبوری، مردم، شهروندان و حتی محل رفت و آمد خودرهای سبک و سنگین باری و مسافربری کشور مسلمان جمهوری آذربایجان از طریق خیابان های این شهر به جمهوری خود مختار نخجوان می باشند، خودنمايي مي كند كه در شان این مردم زحمت کش نبوده و نیست.

جمع آوری نامناسب و سنتی آب های سطحی، کمبود کمپ های اقامتی، فاضلاب نامناسب و بدون تصفیه بیش از 60 سال است بدون حساب و کتاب، فاضلاب شهر یکصد هزار نفری این شهر به رود خانه ارس سرازیر می شود و این نیز یکی دیگر از معظلات زیست محیطی بوده و باید هر چه سریعتر تصفیه خانه شهر تکمیل و راه اندازی شود و حل این مشکلات که از خواسته های مردم و شهروندان است، نیاز به همکاری شهروندان و برنامه ریزی منطقی از سوی شهرداری و شورای اسلامی دارد.

ناگفته نماند تصفیه خانه شهر پارس آباد یکی از پروژه های بزرگ این شهر است که با تکمیل و بهره برداری از آن یکی از مشکلات اساسی و مهم این شهر برطرف می شود.

شهرداری به لحاظ اینکه با مردم و هم با دولت در ارتباط است وظيفه بزرگ و خطیری دارد و فلذا باید با مردم و شهروندان و دولتمردان همدلی و تعامل خوبی بر قرار کند.

در زمینه مهاجرت شهرستان پارس آباد مغان، از لحاظ مهاجر پذیری رتبه اول استان را دارا است و مهاجرت بی رویه به گسترش حاشیه نشینی و مشکلات شهری دامن زده است و تقریبا 70درصد ساکنین اين شهر را حاشیه نشینی تشکیل می دهد که اين موضوع شهرداری را در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان را با مشکل مواجه ساخته است.

و اما وضعیت تاسف بار اينكه در خیابان ها و پیاده روهای شهر پارس آباد از جلوی نمایشگاه های اتومبیل، بنگاه های معاملاتی، تاکسی تلفنی ها گرفته تا تعمیرگاه های شهر آنقدر اتومبیل پارک شده است كه نه تنها رفت و آمد همشهریان را در خیابان با مشکلات فراوان و جدی مواجه کرده بلکه خیابان های شهر به یک کارخانه بزرگ اتومبیل سازی شباهت دارد.

همچنین وضعیت نامناسب آسفالت معابر عمومی، وضعیت جوي هاي آب، جمع آوری و دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله های شهری، ترافیک سنگین و سر سام آور و غیر قابل قبول از معظلات اساسی شهر به شمار می رود و اعتبارات تخصیص یافته به شهرستان، جوابگوی نیازها و مشکلات این منطقه ویژه و مرزی در زمینه شهری را ندارد.

لازم به ذکر است نیمی از جمعیت 200 هزار نفری شهرستان مرزی پارس آباد مغان شهری است و رفع مشکلات شهر، برنامه ریزی صحیح، کارشناسی و عزم و همت مردم و اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار را می طلبد. و در اين ميان با برنامه ریزی و طرح شورا مي توان برای استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات موجود در عرصه عمران شهری، با تجهیز و بکارگیری ماشین آلات جدید و روز، عمران و آبادانی شهر شتاب بیشتری گیرد.

علیرضا ارژنگی (روزنامه نگار)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار