تابناک تهران - ماه رمضان است ‌و سفره‌های افطاری. مقامات و مسئولان کشوری نیز از چرخه میهمانی‌های ماه رمضان جدا نمی‌شوند و هرسال در ضیافت‌هایی به مناسبت ماه مبارک گرد هم جمع می‌شوند. سال انتخابات که باشد این میهمانی‌ها هم بیشتر می‌شود و هم پرحاشیه و مهم‌تر می‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱ 05 July 2015
از آنجا که تهران پایتخت سیاسی و اداری کشور است بیش از هر شهر و استان دیگری در ماه رمضان شاهد این مراسم‌ها، به‌ خصوص افطاری‌های درون‌سازمانی است. نمونه آن مراسم افطاری کارکنان دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؛ که با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع و علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونین برگزار شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم با بیان اینکه جامعه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و ارتباطات دچار مشکلاتی شده است که بعضاً گرفتاری‌های برای خانواده‌ها و جوانان به وجود آورده است، گفت: باید در این ماه برای رهایی از همه‌ی مشکلات دعا و به دنبال آن عمل کنیم.

برخی از سازمان‌ها و نهادها نیز مراسم‌های افطاری را ممنوع کردند تا هزینه آن صرف امور دیگر شود. علی لاریجانی رئیس مجلس که یکی دو سالی است همین کار را کرده است تنها هفته گذشته میزبان جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بود.

البته همه افطاری‌ها هم این‌قدر آرام و بی‌سروصدا برگزار نشد. به‌عنوان‌مثال ضیافت رییس‌جمهور برای چهره‌های سیاسی- که در سالن اجلاس سران برگزار شد - با حاشیه‌های همراه بود و حتی برخی از اصولگرایان جلسه را ترک کردند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز که این مراسم را ترک کرده بود بعد از آن حمایت برخیز از چهره‌های اصلاح‌طلب از سران فتنه را دلیل اقدام خود دانست و گفت «بنده ضيافت افطاري رئیس‌جمهور را به دليل حمايت‌هايي که از سران فتنه در اين جلسه مطرح شد ترک کردم.»

گفتنی است در آن مراسم حداد عادل، قدرت الله عليخاني مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، غلامحسين کرباسچي دبیر کل حزب کارگزاران، فاطمه راکعي عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، کاظم جلالي رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس، اسدالله بادامچيان عضو حزب مؤتلفه و الهه کولايي عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب صحبت کرده بودند.

البته ضیافت افطاری رییس جمهور با اصحاب رسانه نیز بسیار حاشیه ساز شد. افطاری که با گزینشی دعوت کردن میمانان این مراسم توسط اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر رییس جمهور و حاشیه‌های رد و بدل شده بین او و مخالفان این حرکت بسیار در بین اهالی رسانه بازتاب داشت.

ماجرا از آنجا شروع شد که اسماعیلی روی تلفن همراه خود با این متن مواجه شد:

"جناب آقای اسماعیلی، با سلام و قبولی طاعات و عبادات، دعوت گزینشی شما از رسانه ها و سایت های خبری برای ضیافت افطاری رئیس جمهور موجب ناراحتی اکثر دوستان در رسانه های حامی دولت شده است و در آینده نزدیک نتیجه این اقدام سلیقه ای خود را در رسانه ها شاهد خواهید بود."

این پیامک را مدیرمسئول سایت خرداد برای وی فرستاده بود و البته یادداشتی هم در سایت تدبیر 24 با عنوان آقای روحانی؛ لطفا اسماعیلی را برکنار کنید! منتشر شد که در آن با اشاره انتخاب گزینشی آورده بود: چرا باید فردی در دولت به نحوی مدیریت کند که حامیان اصلی تدبیر و امید از بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود باز بمانند و نتوانند حتی یک بار مشکلات خود را در فضایی اینچنینی مطرح کنند ؟

اما ماجرا به همین جا ختم نشد. اسماعیلی پاسخی تند به این حواشی داد که در بخشی از آن آورده بود: سلیقه من (به قول آن عزیزان) می گوید که سفره ضیافت الهی و یا فرصت های عمومی را نباید به حمایت یا انتقاد از دولت تقسیم کنم و لذا دعوت یا عدم دعوت از میهمانان، ربطی به انواع تهمت ها و تهدیدها ندارد. ضمنا؛ آن ها که تا کنون هر چه خواسته اند علیه حقیر نوشته اند، به حرمت آزادی، از این پس نیز آزادند. و البته؛ لااقل در محضر الهی پاسخگو. اما ... اجازه نمی دهم کسی با تهدید، کنار منتخب ملت عکس یادگاری بگیرد. 

اما در کمال تعجب در روز مراسم و در هنگام افطاری رییس جمهور خانمی با همراهی اسماعیلی که برای اصحاب رسانه شناخته شده نیست با رییس جمهور عکس یادگاری گرفت. سایت خرداد در اینباره آورده است:

در این مراسم در اتفاقی نادر یک خانم که چهره مورد وثوق و حمایت پرویز اسماعیلی است در هنگام صرف افطاری به صورت ویژه به رئیس جمهوری معرفی شده و ذوق کنان و در میان بهت خبرنگاران حاضر در مراسم علیرغم عرف و قوانین ممانعت کننده از ورود تلفن همراه با رئیس جمهوری عکس یادگاری و بهتر بگوییم سلفی انداخت!(لینک)آیا این مصداق عینی و بارز اقدام سلیقه ای و گزینشی نیست؟

جناب اسماعیلی، شاخص شما در دعوت از اهالی رسانه چه متر و معیاری داشته که اکثریت مهمانان از مجری ها و گویندگان صدا و سیما بوده و چرا روزنامه نگارانی که هشت سال خون دل خوردند در مراسمی که به نام و یاد آنان برگزار می شود، حضور نداشته اند؟


بعد از افطاری‌های رییس‌جمهور باید افطاری دو جریان سیاسی اصلاح طب و اصولگرا را مهم‌ترین ضیافت‌های افطاری تهران دانست. اصلاح‌طلبان در مراسمی به میزبانی محمدرضا عارف رئيس بنياد اميد ايرانيان دورهم جمع شدند.

در اين مراسم علاوه بر رئیس دولت اصلاحات، مجيد انصاري معاون پارلماني رئیس‌جمهور، محمدحسين مقيمي معاون سياسي وزير کشور، محمود حجتي وزير کشاورزي، شهین دخت مولاوردي معاون امور زنان رئیس‌جمهور، قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت حضور داشتند.

همچنين رسول منتجب‌نيا، محسن رهامي، ‌هادي خامنه‌اي، حسن رسولي، ‌جعفر توفيقي، فرج کميجاني، محسن مهرعليزاده، مصطفي معين، ‌هادي خانيکي، ابراهيم يزدي، غلامعباس توسلي، سيد‌محمود دعايي، ‌رضا داوري‌اردکاني، محمدرضا خاتمي، محمدرضا تابش، مرتضي حاجي، موسوي‌لاري، جواد امام، الهه کولايي و الياس حضرتي، محمود زماني‌قمي، استاندار استان مرکزي، ميرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامي و محمد سالاري عضو شوراي شهر تهران نيز ازجمله میهمان‌ها بودند.

فرصت گفت‌وگو و عکس یادگاری گرفتن با رییس دولت اصلاحات نیز برای اصحاب رسانه و فعالان سیاسی حاضر در این میهمانی فراهم شد.

افطاری میان اصولگرایان نیز به میزیابی و شورای همگرایی اصولگرایان ختم نمی‌شود و برخی از چهره‌های این جریان هفته گذشته میهمان جامعه اسلامی مهندسین بودند.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز و محمدرضا باهنر، محمدنبی حبیبی، حمیدرضا حاج‌بابایی، جمشید ایرانی، حمیدرضا ترقی، سیدمحمد حسینی، حسین فدایی، طلایی‌نیک و حسن غفوری‌فرد در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

ضیافت افطاری جبهه متحد مستقلین و کنگره جمعیت مستقل ایران نیز چهارشنبه گذشته در تهران - سالن ملاصدرا باشگاه صدا و سیما - برگزار شد.

قدرت‌علی حشتمیان رئیس جبهه متحد مستقلین، یاسر هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، حجت‌الاسلام مرتضوی کیاسری عضو مجمع جانبازان انقلاب، طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، فائزه هاشمی، حسین کاشفی، قدرت الله علیخانی، حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی، ساداتیان، رحمانی، محمدی، فائزی، اسلامی تبار، تبرایی، متانی، یاری، ابراهیمی، خداقلی‌زاده، ایرانی، اکبر مظهری، جمعی از نمایندگان ادوار مجلس و دبیران کل احزاب کشور در این مراسم حضور داشتند.

افطاری‌های تهران فقط سیاسی نبود و بعضاً رنگ و بوی اقتصادی نیز به خود گرفت. یکی از این ضیافت‌ها را میر محمدصادقی رئیس خانه معدن و انجمن صنایع و معادن گچ کشور برپا کرد. در این مراسم چهره‌هایی مانند آیت‌الله محمدی گلپاینگانی، آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله صدوقی، محسن رفیق دوست، رحیم صفوی، نبی حبیبی، محمد رضا اعتمادیان، علینقی خاموشی، حسین مهدیان، محمد رضا اعتمادیان و برخی چهره‌های اقتصادی دیگر حضور داشتند.

گفتنی است تهران علاوه بر افطاری‌های سیاسی در این روزها افطاری‌های دیگری نیز به خود دیده است. برای نمونه دوشنبه شب – دوم تیرماه - بزرگترین سفره افطار ساده خیابانی در بلوار کشاورز تهران و به همت جمعیت شهر امید گسترده شد.

افطاری موسسه خیریه امام علی(ع) با ایتام و مسئولان نیز هفته گذشته با حضور مسئولان تهرانی-  جمالی پور فرماندار شهرستان ری که معاون استاندار نیز هست و علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس و رییس خانه کارگر - برگزار شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار