اولین کارگاه تخصصی آموزشی مربیان ستاد احیای دریاچه ارومیه با عنوان سفیران نجات دریاچه ارومیه با حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد، دهیاران روستاها،نظام مهندسی کشاورزی، بخشداران، کارشناسان موسسات تحقیقات کشاورزی و باغبانی در عجب شیر برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷ 05 July 2015
دکتر ساعی هدف از تشکیل این کارگاه را آموزش افراد توانمند و سازمان های مردم نهاد خواند و گفت : این افراد بیشتر با جوامع محلی و بخش کشاورزی در ارتباط هستند و میتوانند همکار و همیار و سفیران محلی در احیای دریاچه ارومیه باشند

نماینده ستاد احیاء در استان آذربایجان شرقی گفت : دولت در نظر دارد در بازه زمانی پنج ساله در هر سال ۸ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی را کاهش دهد و در کنار برنامه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه انتظار می رود کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی میتواند آب قابل توجهی را برا ی احیای دریاچه به دنبال داده باشد

ساعی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به عنوان یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد منطقه خاورمیانه است افزود : در صورت فعال شده ریز گرد های نمکی انتشار آن تا شعاع 500 کیلومتری محتمل میباشد .

وی به چشم انداز ستاد در احیای دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ و بازگشت دریاچه به تراز اکولوژیک اشاره کرد و افزود : در حال حاضر حدود ۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که باید تا سال ۱۴۰۲ این رقم به 5/14 میلیارد متر مکعب برسد د و در این صورت است که دریاچه ارومیه احیا خواهد شد .

مدیرکل ستاد بحران استان آذر بایجان شرقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در طی سالهای متمادی دچار این مشکل شده است گفت : مردم شهرستان عجب شیر با توجه به مجاورت با دریاچه و همچنین عوامل مختلف در بخش مصرف آب در 7 سال آینده با همین روش مصرف آب در بحران خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: ۹۶ کیلومتر مجرای ورودی آب حوضه دریاچه ارومیه که نیاز به لایروبی دارد از این مقدار ۱۶ کیلومتر غیر ضروری و ۴۷کیلومتر لایروبی کانال به عرض ۲۶ متر انجام شده است ومابقی تا پایان مهر ماه سال ۹۴ به پایان خواهد رسید .

دومین روز کارگاه تخصصی آموزشی مربیان ستاد احیای دریاچه ارومیه در مراغه برگزار شد

دومین روز از کارگاه تخصصی آموزشی مربیان ستاد احیای دریاچه ارومیه در مراغه با عنوان سفیران نجات این دریاچه با حضور ده ها تن از اساتید ، سازمان های مردم نهاد، دهیاران روستاها، بخشداران، کارشناسان موسسه های تحقیقات کشاورزی و باغبانی برگزار شد.

خلیل ساعی، در دومین روز از کارگاه تخصصی آموزشی مربیان ستاد احیای دریاچه ارومیه در مراغه افزود: تبدیل زمین های کشاورزی به بیابان و تحت تاثیر قرار گرفتن معیشت و سلامتی مردم از جمله شیوع شدید برخی بیماری های ریوی و سرطانی در استان های همجوار و شهرهای واقع در مسیر ریزگردها از مخاطرات وعواقب خشکی دریاچه ارومیه خواهد بود .

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون دولت با تدوین برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه، تلاش می کند تا سال 1402 تراز آبی این دریاچه را به تراز اکولوژیک برساند و آب دریاچه باید به حدود 14.5 میلیارد مترمکعب برسد.

ساعی با اشاره به مصرف 70 درصد از توان سفره های زیر زمینی کشور یادآوری کرد: استفاده از ظرفیت صفر تا 20 درصد آب سفره های زیرزمینی، استفاده ایمن و 20 تا 40 درصد نیز استفاده قابل قبول بوده و باید تلاش شود تا با کاهش مصرف آب دراین بخش آن را به حد قابل قبول رساند.

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی بر کاهش مصرف آب درعرصه کشاورزی تاکید کرد و گفت: هم اکنون بخش خدمات با مصرف یک درصد آب، 58 درصد تولید ناخالص ملی و 36.5 درصد اشتغال و بخش صنعت نیز با 1.4 درصد مصرف آب، 27 درصد تولید ناخالص ملی و 34.2 درصد اشتعال را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :