سرپرست گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران با تأکید بر لزوم توسعه و حمایت از کسب‌وکارهای نجوم پایه در کشور، گفت: ظرفیت‌های مهمی که در این حوزه وجود دارد، مغفول مانده است.
کد خبر: ۵۹۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 18 April 2018

کوروش رکنی در سمینار توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در محل دانشگاه یزد با اشاره به نقش دانش نجوم در زندگی بشریت و اهمیت آن، اظهار داشت: مباحثی همچون حرکت ستاره‌ها و تأثیرات آن‌ها و تنظیم تقویم و... از حوزه‌هایی هستند که اهمیت و ارزش این علم به خوبی در آن‌ها خودنمایی کرده است.

سرپرست گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران بابیان اینکه در چند سال اخیر سازمان فضایی به‌طورجدی تری در حوزه نجوم ورود پیداکرده است، عنوان کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم، توسعه و حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویج این علم از اولویت‌های موردتوجه این مجموعه بود.

وی ادامه داد: طبق برخی آمارها و بررسی‌های صورت گرفته، ایران بیشترین جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به نجوم را دارد و از طرفی تعداد متخصصین این حوزه در کشور اندک است.

رکنی با تأکید بر اینکه در این سال‌ها تلاش شد تا یک‌لایه میانی بین متخصصین و افراد تازه‌کار در این حوزه ایجاد شود، بیان داشت: برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی در راستای توانمند کردن جوانان علاقه‌مند به این علم و رشد دادن و افزایش دانش آن‌ها انجام گرفت که هم با استقبال خوبی همراه بود و هم مفید واقع شد.

سرپرست گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران افزود: برگزاری مسابقه عکس نجوم نیز یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرا است که برترین‌های این رقابت در هفته نجوم، در مهرماه سال جاری معرفی و تقدیر خواهند شد.

رکنی همچنین به همکاری‌ها و ارتباطات این مجموعه با سازمان‌های بین‌المللی در حوزه نجوم اشاره کرد و یادآور شد: همکاری با سازمان اپسکو در عرصه‌های مختلف یکی از بارزترین آن‌ها است.

راه‌اندازی و تجهیز رصدخانه‌های گوناگون در مناطق مختلف کشور، واردکردن زیرساخت‌های جدید و نوین و برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌های متنوع عمومی و تخصصی از دیگر فعالیت‌هایی بود که مورداشاره رکنی قرار گرفت و دراین‌باره اظهار داشت: فراگیر کردن علم نجوم و کمک به توسعه و حمایت از فعالان این عرصه همواره موردتوجه جدی سازمان فضایی ایران قرارگرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توسعه کسب‌وکارهای نجوم در کشور تأکید کرد و با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، عنوان کرد: فرصت‌های متنوع درآمدزایی در این عرصه وجود دارد که مغفول مانده است و باید بیشتر موردتوجه جوانان و دانشجویان ماهر و فعال در این عرصه و نخبگان دانشگاهی قرار بگیرد.

سرپرست گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران بابیان اینکه اپلیکیشن های نجومی یکی از ایده‌های درآمدزایی در حوزه نجوم هستند، افزود: باوجوداینکه اپلیکیشن های مختلفی در داخل کشور طراحی‌شده است، همچنان فضا برای فعالیت و رقابت در این عرصه به‌خوبی وجود دارد و علاوه بر این، بومی‌سازی برنامه‌های کاربردی طراحی‌شده توسط دیگر کشورها نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.

رکنی شبکه‌سازی رصدخانه و راه‌اندازی رصدخانه‌های رباتیک را از دیگر عرصه‌هایی دانست که باید موردتوجه قرار بگیرد و اضافه کرد: راه‌اندازی رصدخانه‌های رباتیک در کشوری پهناور و گسترده مثل ایران می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود و از طرفی می‌توان این رصدخانه‌ها را با رصدخانه‌های دیگر کشورها مرتبط کرد و شبکه‌سازی انجام داد.

وی ساخت و تولید تجهیزات نجومی را از دیگر حوزه‌های فعالیتی دانست که مغفول مانده و یادآور شد: بسیاری از ابزارآلات عمومی در این حوزه که امکان ساخت آن ها در کشور نیز وجود دارد، امروز از چین وارد می‌شود.

سرپرست گروه نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران اضافه کرد: علاوه بر این با تکیه به توانایی‌های داخلی و تلاش بیشتر، می‌توانیم تجهیزات تخصصی که در عرصه‌های مختلف نظیر بخش دفاعی و امنیتی دارای کاربردهای گوناگون هستند نیز در داخل کشور تولید کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار