همیشه احساس پر بودن و نفخ شکم دارید؟ بهتر است دلایل عجیب و باورنکردنی نفخ شکم را بدانید تا بتوانید نفخ شکم را درمان کنید. شاید همه چیز را بررسی کرده باشید اما از دلایل عجیب و باورنکردنی نفخ شکم خبر نداشته باشید. پس بهتر است هرچه زودتر دلایل نفخ شکم را بدانید.
کد خبر: ۶۰۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ 07 May 2018
آلرژی های عجیب، عامل نفخ شکم

به گندم حساسیت  دارید و دچار عدم تحمل لاکتوز هستید. حساسیت به غذایی خاص باعث تولید گاز روده می شود. اما تشخیص این حساسیت به عهده پزشک می باشد. زیرا تشخیص های سرخود و حذف بعضی از غذاهای سالم و مقوی می تواند مضر باشد. اگر احساس می کنید که به غذای خاصی حساسیت دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 
نفخ معده و یک دلیل جالب!

بلیعیدن هوا یکی از دلایل نفخ معده و شکم است. اگر چه قسمت زیادی از این هوای بلعیده شده از طریق دهان و با اروغ زدن خارج می‌شود، مقدار کمی از آن وارد روده می‌شود و از مقعد خارج می‌شود. مردم هوا را به شیوه‌های مختلفی از جمله بلعیدن ناآگاهانه هوا در حین صحبت کردن، مخصوصا در هنگام ناراحتی، هیجان زده یا عصبانی بودن می بلعند، از دیگر موارد بلع هوا می توان اشاره کرد به:

سریع غذا خوردن و سریع آشامیدن مایعات

آدامس جویدن

استعمال دخانیات

استفاده از نوشیدنی‌های کربن دار

 
کمبود یک آنزیم مهم

یکی از منابع اصلی نفخ شکم کمبود لاکتاز است که منجر به کاهش توانایی هضم لاکتوز (شکر طبیعی یافته شده در شیر و محصولات لبنی دیگری مثل پنیر و بستنی و در غذاهای فراوری شده مشخصی مثل نان، غلات و سالاد) می‌شود. این نفخ شکم اغلب مرتبط با اسهال و گرفتگی عضلانی است، اما تنها به صورت گاز نمایان می‌شود. بسیاری از افراد عموما پس از دوران کودکی، سطوح آنزیم لاکتاز مورد نیاز کمی برای هضم لاکتوز دارند. همچنین، با افزایش سن، سطوح آنزیم آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، با گذشت زمان، افراد پس از خوردن غذاهای حاوی لاکتوز میزان گاز روده بیشتری را تجربه می‌کنند.

 
دلایل عجیب و باورنکردنی نفخ شکم

رافینوز شکر پیچیده‌ای است که در بسیاری از سبزیجات برگ پهن (کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم) و لوبیا وجود دارد. لوبیا همچنین حاوی استاکیوزمی باشد  که شکل دیگری از شکرهایی است که به سختی هضم می‌شوند. سوربیل برای شیرین کردن بسیاری از آدامس‌ها و شکلات‌های بدون شکر مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان یک ماده خنثی در داروها استفاده می‌شود. فراکتوز شکر ساده است که در بسیاری از میوه‌ها از قبیل انجیر، خرما، آلو ، گلابی و انگور به صورت طبیعی وجود دارد. این ماده در پیاز، مارچوبه، کنگر و گندم به میزان کمی وجود دارد. گاهی اوقات، فراکتوز به عنوان شیرین کننده به نوشیدنی‌های غیرالکلی، آب میوه‌ها و برخی از کیک‌ها و کلوچه‌ها اضافه می‌شود.

 
سدیم بدنتان بالا رفته؟

مراقب مصرف سدیم باشید چرا که نفخ آور است. غذاهای پردازش شده و به اصطلاح فست فود ها به نسبت سرشار از سدیم است و فیبر کمتری دارند. بنابر این توصیه می شود که غذاهای سالم و ساده تری را انتخاب کنید و حدالمقدور از مصرف انواع کنسروها اجتناب کنید.

 
این توصیه های مهم را جدی بگیرید

خوردن غذا در حجم ها و وعده های کوچک تر، چرا که خیلی از افرادیکه به جای سه وعده غذایی حجیم شش وعده غذایی کم حجم مصرف می کنند، کم تر به باد شکم مبتلا می شوند. در ضمن خوردن چای نعناع نیز کمک کننده است.

یواش خوردن، غذاها را سریع قورت نداده و بخوبی بجویید تا هضم آنها در معده راحت تر باشد.

نجویدن آدامس، چراکه با جویدن آدامس فرد هوای بیشتری بلعیده و طبیعتا بیشتر احتمال باد شکم و نفخ در وی وجود دارد.

ترک سیگار، چراکه هنگامیکه شما سیگار می کشید هوای بیشتری را می بلعید و همچنین سیگار باعث بهم ریختن دستگاه گوارش می شود، ترک سیگار در خیلی از افراد می تواند کمک کننده باشد.

ورزش کردن، نتنها ورزش برای سلامت عمومی بدن خوب می باشد، بلکه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش نفخ و باد شکم گردد.

منبع : الو دکتر
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار