نویسنده: سید سکینه میرطاهری //خبرگزاری صداوسیمای یزد
حاجی علی می‌گوید: تا چند سال قبل، سیب درختی، زردآلو، گردو، بادام و انواع میوه‌های سردرختی برداشت می‌کردیم، اما الان یک درخت هم برایمان نمانده است.
کد خبر: ۶۰۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 08 May 2018

به گزارش «تابناک یزد»، استان یزد به دلیل شرایط خاص اقلیمی ‌و واقع شدن روی کمربند خشک کشور سال‌هاست که درگیر خشکسالی است؛ این روزها نه تنها در مناطق کویری بلکه در ییلاقی ترین روستاهای استان یزد در دامنه های شیرکوه هم آب کیمیا شده است.
نه تنها بارش ها،امسال منابع آبی هم به شدت کاهش یافته است. قنات ها خشک شدند و سفره های آب زیرزمینی هم دیگر جوابگوی عطش درختان نیست.
بر اساس نمودار تغییرات بارندگی 60سال گذشته ایستگاه هواشناسی یزد، اولین دوره خشکسالی شدید در یزد بین سال‌های 37تا54 حدود 15‌سال به‌طول انجامیده اما دو سال تَر سالی با فاصله زمانی مناسب و موثر در این بین از اثرات این دوره کاسته است. اما بعد از آن سال‌های خشکسالی به صورت متناوب با سال‌های ترسالی آمده و اثرات ناچیزی داشته‌اند.
یک دوره 4ساله خشکسالی بین سال‌های 65تا69 و یک دوره 3ساله بین سال‌های 74تا77 نیز اتفاق افتاده است و آخرین دوره خشکسالی شدید در یزد، بیش از 18سال متناوب از سال 78تاکنون ادامه داشته است.
نخستین ثمره خشکسالی‌های پی در پی، از دست رفتن جمعیت روستاها و شهرنشینی و حاشیه‌نشینی بسیاری از روستائیان است که البته تبعات و آسیب‌های آن در نوع خود قابل تأمل است.
حاجی علی از اهالی روستای هنزاء تفت است. او می گوید ده سال است که آب به روستا نرسیده، قنات روستا به طور کامل خشک شده، همه رفته اند و تنها ده نفر مانده ایم.
وی می گوید: تا چند سال قبل، سیب درختی، زردآلو، گردو، بادام و انواع میوه های سردرختی برداشت می کردیم اما الان یک درخت هم برایمان نمانده، همه باغ ها خشکیده و آه در بساط نداریم.
بعد از روستای هنزاء به سیدآباد رسیدیم، محمدآقا که بزرگ شده همین روستاست به ما گفت: علاوه بر کاهش بارندگی، چند سالی است که  بهره برداری های نامناسب از منابع آبی در روستاهای بالادست باعث خشک شدن منطقه شده است.
او می گوید: بهترین درختان حاصل خیز باغش به ارزش بیش از 100میلیون تومان از بین رفته است.
در روستای بنستان هم اوضاع به همین شکل بود. درختان تنومند چند ده ساله در آتش خشکسالی سوخته بودند. با گشتی در روستا حاجی احمد را دیدم که با دیدن ما اشک از چشمانش جاری شد. او می گوید: چند سالی است که آبی در رودخانه روستا جاری نشده و همه درختان باغش خشکیده؛ درختانی که سرمایه سالها تلاش اجدادش بوده است.
در ادامه راه همراه شدیم با رئیس شورای اسلامی روستای هنزاء. ناصر نبی زاده می گوید: در سال های گذشته نامه نگاری های زیادی به مسئولان مختلف استان یزد شده، ابتدا خشکسالی منطقه 10درصد بود که الان به 90درصد رسیده است.
وی می افزاید: استخرهای بزرگی در مناطق ده بالا و طزرجان ساخته شده، چاههای غیرمجاز زیادی در حال فعالیت است، تجاوزهای زیادی به حریم رودخانه شده و همه اینها زمینه ای را فراهم کرده تا دیگر آبی به روستاهای پایین دست نرسد.
 
سایه هایی که خشکسالی از سر کویرنشینان میگیرد
به دلیل خشکی آب و هوا و اندک بودن میزان بارندگی بین استان‌های ایران کمترین منبع آب کشاورزی در یزد قرار دارد.
باتوجه به شرايط خشكي كه بر استان یزد حاکم است،بارندگی های ناچیز در سالهای اخیر هم نتوانست مرهمي بر زخم كهنه خشكسالي خطه کویر باشد.
مدیرکل هواشناسی استان یزد با اشاره به کاهش 28ونیم درصدی بارندگیدر سال آبی جاری می گوید: از سال84 با کمبود نزولات جوی مواجه بودیم.
عمادی می افزاید: بر اساس آمارهایی که در سازمان هواشناسی کشور موجود است استان یزد با میانگین 90میلیمتر جزو سه استان کم باران کشور قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم با بیان اینکه در الگوی بارش چه در توزیع زمانی و چه توزیع مکانی بارش، تأثیر منفی در تجدید منابع آبی استان داشته است، می گوید: نوع بارش به خصوص در مناطق كوهستانی باید به صورت برف باشد تا در جاری شدن رودخانه‌های فصلی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و قنوات موثر باشد. این در حالی است که در سال‌های اخیر بارش‌ها هم از نظر کمی‌از نرمال کمتر بوده و هم بارش برف کاهش یافته است.
سیدجمال سجادی پور می افزاید:یزد در بازه زمانی هفت ساله اخیر دچار خشکسالی متوسط به بالا بوده است؛ به طوری که 9/82درصد از مساحت این استان دچار خشکسالی متوسط و 14/9درصد با خشکسالی شدید روبرو بوده است.
 
منابع آبی یزد در آستانه خشک شدن
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با ابراز نگرانی از وضعیت موجود می گوید: در سال گذشته 251میلیون مترمکعب از حجم منابع آب زیرزمینی استان کاهش یافته است.
محمدمهدی جوادیان زاده می افزاید: 404منبع آبی تامین کننده آب روستاهای استان یزد است که از این تعداد نزدیک به 100منبع خشک و 80منبع دیگر در آستانه خشک شدن است.
هادی هادی نسب، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد هم در گفتگویی کوتاه با اشاره به اینکه از هزار و 200روستا، نیمی از آنها به دلیل کم آبی و خشکسالی های پیاپی خالی از سکنه شده است می گوید: آب 360روستا بوسیله تانکر تامین می شود.
در گفتگو با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد به آمار نگران کننده دیگری برخوردیم.
سیدجمال سجادی پور می گوید کمی بارش و خشکسالی های اخیر یک سوم قنوات استان یزد را خشک کرده و 2سوم دیگر این قنات ها هم با کاهش آبدهی 40تا80 درصدی روبرو شده است.
وی می افزاید: متاسفانه آبدهی قنوات استان یزد از 420میلیون مترمکعب در دهه هفتاد ، هم اکنون به 180میلیون مترمکعب رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید: آبی که امروز در اختیار بخش کشاورزی استان یزد قرار دارد، نسبت به سال83 از یک میلیارد و 500میلیون مترمکعب به 722میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
 
خسارت های خشکسالی دامن گیر کشاورزان
معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به خسارات وارده به بخش‌های مختلف کشاورزی می گوید: خسارات وارده در سال زراعی 95-94 بیش از 8هزار میلیارد ریال در بخش های باغی، زراعی و دام و طیور برآورد شده است.
عباس حاجی حسینی می افزاید: این خسارت ناشی از افت تولید در بخش زراعت و باغبانی به میزان 89‌هزار‌ تن به مبلغ 3هزار و 565 میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه خشکسالی باعث افت تولید در بخش دام و طیور شده است می گوید: در این مدت چهار هزار و 800تن با کاهش تولیدات دام و طیور مواجه بوده ایم که خسارتی معادل 536میلیارد ریال است.
 
همت بلند و برنامه ای مدون، تنها راه حل مشکل
کاهش نزولات جوی در سال آبی 96-95 و برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی دست به دست هم داده تا وضعیت منابع آبی استان یزد بویژه در مناطق ییلاقی دگرگون شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در جواب به این سوال که چه برنامه ای برای حفاظت از منابع آب دارید؟ می گوید: با برنامه های جدی تر امسال وارد عمل می شویم. اکنون 200حلقه چاه کشاورزی بدون مجوز پلمپ شده و 300حلقه چاه دیگر هم در دست بررسی است.
محمدمهدی جوادیان زاده با اشاره به تصرف در بستر و حریم رودخانه در روستاهای ده بالا و طزرجان می افزاید: طبق قانون، در بستر رودخانه هیچ گونه تصرفی نباید صورت گیرد و بزودی با اجرای طرح رودبان با همکاری مردم بومی منطقه بطور جدی، از حریم و بستر رودخانه محافظت می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در ادامه صحبت هایش به نصب کنتورهای حجمی در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی اشاره می کند و ادامه می دهد: تاکنون 40درصد چاههای کشاورزی استان یزد مجهز به کنتورهای حجمی شده است و در آینده ای نزدیک دیگر هم در چاهها این کنتورها نصب می شود؛ طرحی که با اجرای آن هر کشاورز طبق سهمیه خود می تواند از منابع آبی استفاده کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم به برنامه های این سازمان برای مدیریت مصرف آب اشاره می کند و می گوید: اجرای سیستم های نوین آبیاری، احداث سه هزار کیلومتر کانال و شبکه های آبیاری و همچنین خاموشی چاههای کشاورزی از برنامه هایی است که در سالهای اخیر در مناطق مختلف استان اجرایی شده است.
سیدجمال سجادی پور می افزاید: رویکرد ما به سمت کشت های کم آبخواه در بخش کشاورزی است تا بتوانیم از منابع آبی موجود، بیشترین بهره را برای رونق روستاها و فعالیت در بخش کشاورزی ببریم.
بدون شک مدیریت بحران در شرایط خشکسالی استان یزد، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ گرچه مسئولان استان یزد برای مقابله با این بحران دست روی دست نگذاشته اند اما تنها راه برون رفت از این بحران بزرگ، همت بلند و برنامه ای مدون می طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار