طرح‌ ترافیک جدید بر اساس فرمول جدیدی است که معاونت حمل‌ و‌نقل شهرداری آن را طراحی و شورا نیز با اصلاحاتی تصویب کرده است. این طرح تنها پنج‌ درصد مرکز شهر تهران را شامل می‌شود و بخش زوج و فرد با این طرح‌ جدید ادغام نشده است.
کد خبر: ۶۰۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ 22 May 2018

شهربانو امانی عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای ‌شهر با درج یادداشتی در روزنامه آرمان می نویسد: البته عزم‌ شورا بر افزودن محدوده زوج و فرد به طرح‌ترافیک بود، اما شورای‌عالی ترافیک این کار را نپذیرفت. در واقع عمده بحث‌های کارشناسی و اجرایی در طرح‌ترافیک در شورای‌عالی ترافیک مصوب شده و شورا وظیفه قیمت‌گذاری را برعهده دارد. 

شورا تلاش کرد با اصلاحات و طبق آیین‌نامه و قوانین موجود به قیمت‌ گذاری اقدام کند. یکی از بحث‌ های مهم، طرح ترافیک است که از ابتدای انقلاب در سال 1358 و براساس مصوبه شورای ‌انقلاب اجرا می‌شود. این مصوبه که در حدود 40 سال در مرکز تهران اجرا شده و ورود به این محدوده را دچار برخی محدودیت‌ ها می‌کند به منظور کاهش ترافیک و رفع آلودگی‌ هوا اجرا شده است. 

به‌ رغم اهداف این طرح براساس ارزیابی ‌ها و پایش تاثیرات‌مثبت و اثربخشی اجرای آن در نهایت مشکل ترافیک و آلودگی ‌هوا حل نشد.

طرح ترافیک ‌جدید و رعایت ملاحظات ‌قانونی
اکنون طرح ترافیک جدید در‌حالی اجرا می‌شود که برخی مشکلات طرح‌ترافیک قبلی را ندارد. براساس اظهارات برخی اعضای شورا و شهروندان در گذشته آرم ترافیک بدون رعایت برخی ملاحظات قانونی به در خانه افراد فرستاده می‌شد که امروز با رعایت برخی سهمیه ‌بندی ‌ها و تمهیدات انجام شده این روند متوقف شده است. براساس قانون طرح‌ ترافیک فعلی سهمیه جانبازان و ایثارگران به سازمان متولی داده شده و آنها وظیفه توزیع آنها را میان اعضای خود دارند. 

علاوه براین بخش‌ های دیگر باید برای دریافت آرم ثبت‌نام کنند. در طرح ترافیک قبلی استفاده از طرح ترافیک روزانه بخش مهمی از خرید و فروش شبکه‌ای شده بود و برای معدودی از افراد شغل به حساب می‌آمد. در حال‌حاضر این رویه دیگر وجود ندارد و طرح‌ ترافیک به‌ صورت آنلاین و در سامانه ثبت نام می‌شود. براساس طرح جدید اگر فردی در این سامانه برای دریافت طرح‌ترافیک ثبت‌نام نکرد، اما داخل محدوده طرح ترافیک آمد در این صورت یک پیامک به او فرستاده می‌شود و براساس آن فرد تا 24 ساعت برای پرداخت هزینه ورود به طرح ترافیک زمان دارد. 

علاوه بر این اگر شخص پیش از آغاز ساعات طرح ترافیک به محدوده طرح ورود کند و قبل از ساعات پایانی از طرح خارج شود برای او تخفیف محاسبه می‌شود. بنابراین شهروندان به میزان محدود در شرایط انتخاب خود آزاد هستند و در عدم‌ ضرورت می‌توانند در محدوده حضور نداشته باشند. به‌ عنوان مثال اگر قصد خرید و بازدید از مراکز تاریخی از مرکز شهر را دارند روز پنجشنبه در محدوده طرح ترافیک حاضر شوند.

درصدد رفع ایرادات هستیم
اگر هر طرح یا رفتار بیش از چهل سال در شهر اجرا شود قطعا دارای ایراداتی است که امیدواریم در اصلاحیه مرتفع شوند. ترک عادت گذشته در شهروندان و هماهنگی با مدل جدید نیز زمانبراست. تاکنون به بسیاری از اعتراضات در این طرح پاسخ داده شده و پاسخ داده ‌خواهد شد. براساس اظهارات فرمانده راهنمایی و رانندگی شهر تهران با آغاز این طرح نسبت به وضع مشابه در سال گذشته تا 15‌درصد شاهد کاهش ترافیک در محدوده طرح‌ ترافیک بوده‌ایم. البته این کاهش ‌ترافیک به دو علت ممکن است بروز پیدا کرده باشد. اول نبود اطلاع‌رسانی کافی در ارتباط با طرح است که سبب حضور بدون‌اطلاع شهروندان در محدوده طرح ترافیک و ارسال پیامک برای آنها می‌شود. در برخی موارد معدود پیامک‌ها به اشتباه به شهروندان رسیده است که ان‌شاءا... اصلاح خواهد شد. 

در نهایت می‌توان گفت از نیمه اول سال جاری و همزمان با تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس فرصت خوبی برای پایش آزمایشی طرح ترافیک است.

شورا با 5.12‌درصد افزایش کرایه موافق است
نرخ قیمت‌ گذاری کرایه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی برعهده شوراست. این لایحه باید در پایان سال به شورا ارسال شود و شورا برای قیمت‌گذاری در سال آینده به موضوع ورود کرده و از پانزدهم سال آینده نیز اجرا شود. البته اکثر رانندگان تاکسی و سواری‌ها خودبه خود به افزایش نرخ کرایه اقدام می‌کنند و امسال به ‌دلیل در دستور کار‌بودن موضوع استعفای شهردار این لایحه اندکی دیرتر به شورا ارسال شد. 

بنابراین به رغم آنکه سازمان تاکسیرانی درخواست خود را زودتر به شهرداری ارسال کرد، اما دیرتر و با فاصله زمانی به صحن شورا رسید. تلاش شورا آن بود که نرخ ‌تورم را در هنگام تعیین میزان افزایش نرخ کرایه‌تاکسی‌ها در نظر بگیرد و از آنجایی که نرخ کرایه تاکسی‌ها از سال 96 به‌صورت رسمی و قانونی افزایش نیافته بود در مرحله اول شورا با افزایش5.12‌درصدی این نرخ موافقت کرد. 

براساس طرح‌ های جدید ارائه‌شده از سوی تاکسیرانی نرخ‌کرایه از زمان پیک‌ترافیک افزایش دارد و نرخ کرایه‌ ها به ‌صورت پیمایشی خواهد بود. علاوه براین براساس خواست شورا در زمان بارندگی برف و باران نرخ کرایه 20‌درصد افزایش پیدا می‌کرد که فرمانداری این شرط را نپذیرفت. در نهایت کمیسیون طرح را اصلاح و نرخ افزایش کرایه را 5.12‌درصد کرد. شرکت ‌های تاکسیرانی متعلق به بخش خصوصی هستند و هنگام بارش برف‌ و‌باران معمولا تاکسیرانان به سختی از خانه خارج شده و در سطح خیابان حضور دارند. 

بنابراین به‌نظر می‌رسد پیشنهاد افزایش نرخ کرایه 20‌درصدی از شرکت تاکسیرانی به‌ دلیل تشویق بهتر و بیشتر رانندگان به حضور در سطح شهر در شرایط سخت باشد. در اصلاحیه‌ دیگری در این طرح شورا شیفت‌شب تاکسی‌ها را از 10 شب تا پنج صبح در نظر گرفته بود، اما بر‌اساس قانون ‌کار شیفت شب از 10 شب تا شش صبح است. بنابراین این مورد نیز براساس قانون کار اصلاح شد. 

امروزه خدمت‌گیرندگان در شرایط بد آب ‌و‌هوایی هنگام استفاده از وسایل حمل ‌و‌نقل عمومی مانند تاکسی ‌ها و خطی‌ها معمولا خودرو را به‌صورت دربست کرایه و چند ده برابر هزینه پرداخت می‌کنند که امیدواریم با حمایت از افزایش نرخ کرایه از این موضوع جلوگیری کنیم. امیدواریم میزان اطلا‌ع‌رسانی شرکت‌های‌تاکسیرانی بیشتر شود و رانندگان و مسافران همکاری بیشتری با یکدیگر انجام دهند. 

اگر قیمت خدمات شرکت‌های خصوصی را واقعی کنیم امیدواریم اقدامات خوبی را در زمینه خدمات‌رسانی بیشتر به مردم انجام دهند. به ‌عنوان مثال استاندارد ون‌ های ترددکننده در سطح شهر را برای زنان افزایش دهند و وضعیت صندلی‌ های ‌تاشو و اضافی که در ردیف اول تعبیه شده را سامان بخشند، زیرا مشکلات زیادی را از نظر امنیتی و ایمنی برای زنان ایجاد کرده است. از نیمه دوم سال گذشته اقداماتی از سوی تاکسیرانی برای نوسازی، نظارت و ارتقای‌ ایمنی تاکسی‌ ها انجام شده است و امیدواریم این نظارت‌ها به‌ نفع شهروندان و رانندگان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار