در60 هکتار از سواحل خلیج فارس
مدیر عامل شرکت پروئین گستر سینا از احداث اولین شهرک آبزیان کشور در خلیج همیشه فارس با ظرفیت تولید 50 میلیون قطعه ماهی دریایی در سال خبر داد.
کد خبر: ۶۱۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 23 May 2018

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، سید پیمان توسلی مدیر عامل شرکت پروتئین گستر سینا وابسته به بنیاد مستضعفان از احداث اولین شهرک آبزیان کشور خبر داد.


توسلی گفت: شهرک آبزیان با چهار زیر مجموعه پرورش ماهی در قفس با ظرفیت 20 هزار تن در سال ،کارخانه تولید خوراک آبزیان با ظرفیت 40 هزار تن در سال ، کارگاه تکثیر ماهیان دریای با ظرفیت 50 میلیون قطعه ماهی دریایی در سال و کارخانه عمل آوری محصولات آبزی با ظرفیت 20 هزار تن احداث خواهد شد.

مدیر عامل شرکت پروتئین گستر سینا با تاکید بر اینکه احداث شهرک آبزیان موجبات خودکفایی و رونق صنعت شیلات را فراهم می‌سازد؛ افزود: احداث این شهرک 60 هکتاری در سواحل بوشهر تاثیر بسزایی در حمایت از بخش خصوصی فعال در صنعت پرورش ماهی دارد و ضمن تاثیر مستقیم در افزایش سرانه ماهی در کشور زمینه اشتغال خوبی را برای مردم این استان فراهم می‌کند.

 

سید پیمان توسلی در ادامه به برخی فعالیت‌های این شرکت در حوزه پرورش ماهی اشاره کرد و افزود: شرکت پروتئین گستر سینا مجموعه جدیدی را تحت عنوان ماهیران تشکیل داده است. این مجموعه موافقت اصولی لازم را برای پرورش ماهی در قفس در سواحل خلیج فارس و دریای خزر را اخذ کرده است و مراحل دیگر کار مانند مطالعات میدانی، ارزیابی‌های زیست محیطی و ... در حال انجام هستند.

وی به برخی فواید پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از روش هایی است که قابلیت تولید منظم، شرایط مناسب پرورشی، عدم آلوده سازی محیط ، هزینه سرمایه گذاری نسبتا کم و بازدهی اقتصادی مناسب را به صورت همزمان دارا می‌باشد و به لحاظ تجاری نیز این روش محصولی با کمیت و کیفیت خوب را به بازار عرضه می‌کند.

توسلی در ادامه افزود: روند منظم و قابل برنامه ریزی تولید محصول به روش پرورش در قفس می تواند صنایع متعددی مانند کنسروسازی، تولید پودر ماهی ، بسته بندی و فیله کشی را به خوبی تغذیه کند و بازدهی این صنایع را به حداکثر برساند. این روش نقش چشمگیری در ایجاد مجمتمع ها و خوشه های شیلاتی دارد و تا حد زیادی از نوسانات رایج در بازار محصولات شیلاتی جلوگیری می‌کند.

 

توسلی با بیان اینکه آخرین تکنولوژی روز صنعت پرورش ماهی در قفس از کشور های اروپایی دربخش پایلوت پروژه بکار گرفته شده است گفت : درحال‌حاضر در بخش پایلوت پروژه بچه ماهی از استرالیا وارد و پس از طی یک دوره پرورش ۶ ماهه از سایز ۵۰ گرم به سایز۷۰۰ گرم، آماده عرضه به بازار می‌شود. وی افزود: از آنجایی که این صنعت یک صنعت نوپایی در کشور است، در سال‌های ابتدایی انتظار بومی‌سازی، انتقال دانش فنی و تکنولوژی وجود ندارد؛ اما به علت تاکید بنیاد مستضعفان، درصدد برآمدیم که از ابتدای امسال ساخت بخش‌هایی از سازه‌ها و تولید بچه ماهی را به تناسب کشور بومی‌سازی کرده و واردات را در این زمینه کاهش دهیم. توسلی با بیان اینکه این سازه‌ها در آب‌های خلیج‌فارس نصب شده است، گفت: ظرفیت کل پروژه به میزان ۱۵۰۰ تن با ۱۲قفس به‌عنوان پایلوت با حجم ۱۲۵ تن شروع شده که تا آخر سال ۹۷ این طرح به اتمام می‌رسد. در این طرح خوراک تولید داخل بوده و مبلغ واردات بچه‌ماهی در حدود ۱۲ میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل پروتئین گستر سینا با شاره به در دستور کار قرار دادن توسعه بازارهای صادراتی محصول تولیدی در منطقه و جنوب شرق آسیا تاکید کرد : با کشورهای روسیه و استرالیا نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم که اقدام‌های اولیه درحال انجام است. وی از ورود این شرکت در بورس خبر داد و افزود: در راستای سیاست بنیاد مبنی بر ورود شرکت‌ها به بورس و تامین مالی بخشی از پروژه‌های شرکت‌ها از طریق عرضه سهام به بخش عمومی کشور، درحال برنامه‌ریزی هستیم که با بزرگ‌تر شدن و سودآور شدن شرکت سهام شرکت را از ابتدای سال آینده در فرابورس و پس از آن در بورس ارائه کنیم.

 

وی با ترسیم چشم اندازی از گسترش صنعت پرورش آبزیان در قفس در سطح جهان گفت: در حال حاضر بیش از 62 کشور در زمینه پرورش آبزیان در قفس مشغول به فعالیت هستند و جمع تولید جهانی این آبزیان رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته است؛ چنانچه پیش بینی می شود تو لید 4.3 میلیون تنی این آبزیان در سال 2005 به حدود 10 میلیون تن در سال 2025 افزایش یابد. پیش بینی سازمان شیلات ایران در پایان برنامه ششم توسعه برای پرورش ماهان دریایی در قفس در کل کشور معادل 200 هزار تن است و همچنان راه زیادی را برای حضور قوی تر در بازار جهانی این آبزیان در پیش داریم.

 

گفتنی است، شرکت پروتئین‌گستر سینا به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیادمستضعفان از ادغام چندین شرکت مجزا در رشته فعالیت‌های مرتبط با صنایع غذایی شکل گرفته که تحت‌مدیریت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا اداره می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار