رئیس دانشگاه شریف با اشاره به تحریم این دانشگاه در کنار برخی افراد و سازمان‌های دیگر از سوی نهادهای جهانی، گفت: این موضوع هم از سوی دانشگاه و هم از سوی وزارت امور خارجه به طور جدی پیگیری می‌شود و امیدوار هستیم در مذاکرات وزیر امور خارجه با اتحادیه اروپا در خصوص برجام، مساله دانشگاه ما نیز مطرح و این مشکل حل شود.
کد خبر: ۶۱۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱ 23 May 2018

دکتر محمود فتوحی در نشست خبری امروز که در ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، به تبعات شرایط اخیر سیاسی کشور بر روابط بین‌المللی دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است پنج دانشگاه و تعدادی از پژوهشگاه در کشور انتخاب شوند تا طی مدت زمانی مشخص جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرند. دانشگاه شریف نیز یکی از این دانشگاه‌ها محسوب می‌شود که خوشبختانه در این راستا تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی هم در عرصه‌های بین‌المللی امضا شده است و در حال حاضر ارتباطات بین‌المللی خوبی شکل گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما موظف هستیم برای پویا ماندن دانشگاه فعالیت‌های بین‌المللی خود را گسترش داده و با دانشگاه‌های برتر جهانی ارتباطات مناسبی را شکل بدهیم اما طبیعتا مسائل سیاسی کشور نمی‌تواند بر روابط بین‌المللی ما بی تاثیر باشد، اما من تصور نمی‌کنم که این تاثیرات به آن اندازه‌ای که در جامعه شایع است بتواند در روابط ما و عرصه‌های جهانی مشکل‌آفرین باشد.

رئیس دانشگاه شریف همچنین تاکید کرد: خوشبختانه دانشگاه شریف بعد از برجام ارتباطات مناسبی با دانشگاه‌های اروپا شکل داده است و هیات‌های دانشگاه‌های اروپایی نیز حتی پس از اقدام رئیس جمهور آمریکا از دانشگاه شریف بازدید کردند و قراردادهای پژوهشی بین دانشگاه‌های خارجی افزایش پیدا کرده است، اما اتفاقات سیاسی می‌تواند مشکلاتی در عرصه نقل و انتقالات گرندهای بین‌المللی و انتقال پول و غیره ایجاد کند.

دکتر فتوحی تاکید کرد: روابط بین‌المللی دانشگاه صنعتی شریف حتی در دوران تحریم یعنی قبل از توافق برجام نیز ادامه داشته است و این اقدامات سیاسی نتوانسته اقدامات را در راستای بین‌المللی سازی متوقف کند.

وی همچنین از تحریم دانشگاه صنعتی شریف از دوران قبل از برجام تا امروز خبر داد و گفت: همانطور که برخی افراد و سازمان‌ها از سوی برخی نهادهای جهانی با تحریم مواجه شدند، دانشگاه شریف نیز در لیست تحریم قرار گرفت و ما به همراه وزارت امور خارجه همچنان در مذاکرات خود پیگیر رفع این موضوع هستیم و امیدوار هستم در مذاکرات دکتر ظریف وزیر خارجه با اتحادیه اروپا در خصوص موضوع برجام، تحریم دانشگاه شریف نیز رفع شود، اما به طور کلی تحریم‌ها، ارتباطات پولی را با مشکل مواجه می‌کند و برای رفع آن باید منتظر تحولات و تصمیمات سیاسی کشور باشیم.

"تعدد نهادهای سیاست‌گذار" و"نگاه دستوری و بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها"دو چالش مهم آموزش عالی

دکتر فتوحی همچنین به رویکرد کیفی‌گرایی دولت به آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در آموزش عالی با دو چالش جدی مواجه هستیم، اولین مورد تعدد نهادهای سیاست‌گذار و حاکمیتی مرتبط با آموزش عالی است و این امر موجب شده یک اتحاد دائمی در حوزه آموزش عالی وجود نداشته باشد و دانشگاه‌ها با نوعی سردرگمی مواجه شوند. به طور مثال، هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه تولید علم با شاخص سرانه و تجاری‌سازی علم با رویکرد اشتغال به سیاست واحدی در عرصه آموزش عالی دست یابیم.

رئیس دانشگاه شریف در خصوص چالش دوم آموزش عالی نیز، گفت: نگاه دستوری و بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها چالش‌ دیگراین حوزه است که متاسفانه این موضوع بدون توجه به جایگاه، سابقه و سایر شاخص‌های دانشگاه قرار می‌گیرد و ما معتقد هستیم دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه‌های سطح یک باید از استقلال بیشتری در زمینه‌های مختلف نظیر دانشجوی تحصیلات تکمیلی و جذب هیات علمی داشته باشند.

تاسیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه شریف

دکتر فتوحی همچنین به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه شریف طی سه سال اخیر پرداخت و گفت: براساس رسالتی که در دانشگاه داریم، سعی می‌کنیم وظایف خود را بر حسب مسائل اساسی کشور، اثربخشی اجتماعی و ارائه خدمات مثبت به جامعه انجام دهیم. در همین راستا نیز از اواخر سال ۹۳ شورای راهبردی دانشگاه را تشکیل دادیم تا جهت‌گیری‌های آینده دانشگاه مشخص شود که خوشبختانه در نهایت این برنامه اواخر سال ۹۵ به تصویب شورای دانشگاه و در خرداد ۹۶ به تصویب هیات امنای دانشگاه رسید، به طوری که به منظور اجرایی کردن این برنامه، مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه شریف تاسیس شد.

به گفته وی، قرار گرفتن جزو سرآمدان آموزش، پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی،‌ تاسیس رشته‌های میان رشته‌ای، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، بین‌المللی‌سازی دانشگاه، ایجاد مدیریت یکپارچه اطلاعات، جذب منابع از خیرین، اجرای طرح جامع توسعه فیزیکی و برخی موارد دیگر از جمله برنامه‌های راهبردی دانشگاه شریف است که اجرایی می‌شود.

فوت مریم میرزاخانی واقعه ناگوار سال ۹۶

رئیس دانشگاه شریف، فوت دکتر مریم میرزاخانی (نابغه ریاضی جهان) و دکتر میرعمادی (معاون آموزشی) را دو واقعه ناگوار سال ۹۶ توصیف کرد و گفت: متاسفانه از دست دادن این افراد شوک بزرگی برای جامعه علمی بویژه دانشگاه شریف در سال گذشته بود که یاد آن‌ها هیچگاه در جامعه علمی فراموش نخواهد شد.

اخذ وام ۱۰۰ میلیون دلاری از بانک توسعه اسلامی

دکتر فتوحی اخذ مجوز دریافت وام ۱۰۰ میلیون دلاری از بانک توسعه اسلامی را جزو مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه شریف در سال گذشته دانست و گفت: ما از سال ۹۴ تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه را شروع کردیم و برای تامین مالی این امر حدود دو سال دنبال وام از بانک توسعه اسلامی بودیم که شورای اقتصاد با این وام موافقت کرد و نمایندگان بانک مذکور به منظور پرداخت وام امسال از دانشگاه بازدید خواهند کرد.

وی همچنین با اشاره به تصویب پنج برنامه میان‌رشته‌ای در دانشگاه شریف، گفت: اقتصاد انرژی، مدیریت کسب و کار، سیاست‌گذاری علم و فناوری، اقتصاد و بیوانفورماتیک از جمله این رشته‌ها هستند که تلاش داریم رشته‌های میان‌رشته‌ای در دانشگاه شریف توسعه بیشتری داشته باشند.

راه‌اندازی دو رشته مرتبط با علوم پزشکی

رئیس دانشگاه شریف همچنین تاکید کرد: اخیرا با امضای تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه شریف و علوم پزشکی ایران دو رشته هوش مصنوعی در علوم پزشکی و علوم کاربردی مغز را راه اندازی خواهیم کرد.

دکتر فتوحی به رتبه اول دانشگاه شریف در المپیاد دانشجویی کشوری در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در حوزه جذب اعضای هیات علمی نیز توانستیم از بین ۳۸۰۰ متقاضی ۸۰ نفر را به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه جذب کنیم.

تصویب اساسنامه پارک علم و فناوری

وی همچنین با اشاره به تصویب اساسنامه راه اندازی پارک علم و فناوری در سال ۹۶ گفت، نزدیک به ۳۰ شرکت در همین زمینه مستقر شدند و در عرصه پژوهش،‌ علم و فناوری فعالیت دارند.

رشد ۴۰ درصدی قراردادهای پژوهشی

دکتر فتوحی در ادامه از رشد ۴۰ درصدی قراردادهای پژوهشی این دانشگاه با صنعت در سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه با تغییر در نگرشمان در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت تلاش کردیم با صنایع بزرگ وارد مذاکره شویم و در نتیجه پروژه‌های پژوهشی بزرگی نیز با صنایع تدوین کنیم.

آزادی و آزاداندیشی مهم‌ترین رویکرد برنامه‌های فرهنگی دانشگاه شریف

رئیس دانشگاه شریف، آزادی، آزاداندیشی و آرامش را مهم‌ترین رویکرد برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: در صورتی می‌توانیم نوعی همگرایی و هم‌افزایی جمعی و اجتماعی در بین دانشجویان و اساتید دانشگاه ایجاد کنیم که تمامی سلایق امکان ابراز نظر و عقاید را داشته باشند و فرهنگ نقدپذیری در فضای جامعه شکل بگیرد، در همین راستا ۳۱ کانون فرهنگی،‌ ۲۸ انجمن علمی، ۴ تشکل دانشجویی، ۵۵ نشریه و یک هیات مذهبی در دانشگاه فعال هستند.

افتتاح ۴ پروژه عمرانی در سال جاری

وی در خصوص برنامه‌های عمرانی دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: انجام۹۶ درصد پروژه ساختمان کلاس‌های درس و افتتاح آن در تابستان جاری، پیشرفت افراد ۷۵ درصدی ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک و افتتاح آن تا اواخر سال تعمیر و بازسازی ۸۰ درصد خوابگاه‌های دانشجویی و ادامه این کار در سال جاری، توسعه فیزیکی دانشگاه، تکمیل دو آمفی‌تئاتر در اواخر تابستان امسال و برخی برنامه‌های دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی دانشگاه شریف به حساب می‌آید.

آمار خروج نخبگان شریف دقیق نیست

دکتر فتوحی در خصوص برخی آمارهای اعلام شده از مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاه شریف نیز گفت: باید تاکید کرد تخمین‌ها و آمارهایی که در این زمینه اعلام می‌شود نمی‌تواند دقیق باشد، اما با این وجود براساس رتبه‌بندی QS دانشگاه شریف از نظر جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار رتبه زیر ۵۰ را دارد، ضمن اینکه تربیت دانشجویان به صورت نیروهای کارآفرین و مهارت‌محور موجب شده بسیاری از این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی در ۴۰۰ شرکت دانش بنیان اطراف دانشگاه مستقر شوند.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور حداقل یک مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده‌اند و این نشان می‌دهد ما در شکل‌گیری آموزش عالی و اشتغال فارغ‌التحصیلان نقش مهمی را ایفا کرده‌ایم، ضمن اینکه این دانشگاه رتبه اول دانشگاه‌ کشور را از نظر جذب فارغ‌التحصیلان ایرانی در خارج از کشور را داشته‌ است.

افزایش پنج برابری دانشجویان خارجی در سال جاری

رئیس دانشگاه شریف یادآور شد: در حاضر ۲۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه شریف مشغول تحصیل هستند و با توجه به موافقت با درخواست ۱۰۰ دانشجوی دیگر این آمار در سال جاری با افزایش پنج برابری مواجه خواهد شد.

اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش به دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های برتر

وی تاکید کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۸۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور پذیرش شوند و دانشگاه‌های تراز اول نیز باید ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند.

توقف پذیرش دانشجو در پردیس تهران دانشگاه شریف

دکتر فتوحی همچنین از توقف پذیرش دانشجو در پردیس تهران دانشگاه شریف خبر داد و گفت: پذیرش دانشجو در پردیس کیش نیز دو سال قبل ممنوع شده بود اما خوشبختانه طی دو سال اخیر مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را دریافت کردیم و در کنار دانشگاه تهران، دومین دانشگاهی هستیم که دروس را در پردیس کیش به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه شریف مشغول تحصیل هستند که تعداد ۵۰۰۰ نفر از این دانشجویان در خوابگاه‌ها ساکن هستند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار