توپ حفظ و مرمت خانه بوشهری‌ها در حالی در زمین شهرداری و سازمان میراث فرهنگ در حال چرخش است که سخنگوی پلیس می‌گوید: بنیاد تعاون ناجا قصدی برای فروش این خانه ندارد.
کد خبر: ۶۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷ 13 July 2015
 معین التجار بوشهری هیچ گاه تصورش را هم نمی‌کرد، خانه اش که روزگاری نه چندان دور، محلی برای رویدادهای مشروطه بود، حالا به ویرانه‌ای بدل شده و بر سر فروش آن رقم‌های زیادی بالا و پایین شود.

خانه معین التجار که بنا به گفته مدیر بافت و بناهای تاریخی واجد شرایط است و باید حفظ شود، سالهاست که در ید بنیاد تعاون نیروی انتظامی قرار دارد و به دلیل ساخت یک پاساژ در کنار آن، این خانه به خرابه‌ای بدل شده و حالا با انتشار آگهی تبلیغاتی به نظر می رسد که مسئولان بنیاد تعاون قصد فروش این خانه را دارند.

خانه معین التجار یا همان بوشهری‌ها با آنکه در سال 92 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما حال و روز فعلی این خانه نشان می‌دهد که مسئولان امر در مورد مرمت و حتی نگاهداشت این اثر ملی کوتاهی کردند.

چندماه قبل طرح الزام شهرداری تهران به تملک خانه میراثی موسوم به «بوشهری‌ها» در خیابان لاله‌زار واقع در محدوده منطقه 12 شهرداری روی میز شورای شهر قرار گرفت، اما در همان جلسه به دلیل اینکه اعضای شورای شهر سازمان میراث فرهنگی را ارجح‌ بر شهرداری برای حفظ این خانه تشخیص دادند؛ بررسی این طرح متوقف شد و بعد از آن نیز که همگان چشم انتظار تملک این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی بودند؛ ناگهان خبر مزایده این خانه منتشر شد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر درباره به مزایده گذاشتن خانه بوشهری‌ها که قرار بود به خانه خلیج فارس تبدیل شود، با بیان اینکه پس از بازدیدی که در سال 92 از خانه بوشهری ها در خیابان لاله زار داشتیم، از میراث فرهنگی درخواست کردیم که این خانه را ثبت کنند و از شهرداری نیز خواستیم که این بنای قدیمی را خریداری کند؛ ادامه داد: بلافاصله طرح یک فوریت آن را در شورای شهر مطرح کردیم و بنا شد که بودجه ای برای این امر در نظر گرفته شود. اما لحظه آخر در شورای شهر به تصویب نرسید چراکه عنوان شد اگر این خانه مهم و تاریخی است، چرا میراث فرهنگی آن را به ثبت نرسانده است و اگر ارزش میراثی داشت باید این امر اتفاق می‌افتاد.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، اتفاقی که این روزها رخ داده و این خانه تاریخی به عنوان اراضی مسکونی و تجاری به مزایده گذاشته شده، به خاطر کوتاهی میراث فرهنگی است.

اما حالا در گیر و دار این کش و قوس‌ها که توپ حفظ این خانه در زمین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در حال چرخش است، حالا سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی پلیس روز یکشنبه در واکنش به ادعای یکی از خبرنگاران مبنی بر فروش خانه بوشهری‌ها به عنوان یکی از آثار ثبت شده ملی در مزایده بنیاد تعاون ناجا، سخنان جدید به میان آورد و گفت: این املاک از قبل در اختیار بنیاد تعاون ناجا بوده و در آخرین تماس من با رییس بنیاد تعاون مشخص شد که آنان قصد فروش ندارند البته اگر قصد فروش نیز وجود داشته باشد منعی برای آن نیست چراکه با شرایط لازم صورت می‌گیرد.

 براساس سخنان سخنگوی نیروی انتظامی،پلیس قصد فروش این خانه را ندارد و شاید این فرصت؛ وقت اضافه‌ای برای سازمان های متولی حفظ میراث فرهنگی باشد تا بالاخره اقدامی موثری برای حفظ این بنا انجام دهند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار