مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از مرمت قلعه کنجانچم در شهرستان مهران خبر داد .
کد خبر: ۶۱۴۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 03 June 2018

 به گزارش تابناک ایلام ، «عبدالمالک شنبه‌زاده» اظهار کرد: قلعه کنجانچم واقع در مسیر عتبات عالیات شهرستان مهران با اعتبارابلاغی ملی به مبلغ 800 میلیون ریال مرمت می شود.

وی گفت : برخی از سرفصل های مرمتی که به تأیید شورای فنی این اداره کل رسیده و بر روی این بنای تاریخی انجام خواهد گرفت شامل خاك‌برداري، پي‌كني، گودبرداري و كانال‌كني در زمين‌هاي نرم، تا عمق 2 متر و ريختن خاك‌هاي كنده شده به‌كنار محل‌هاي مربوط است.

شنبه‌زاده تصریح کرد : از دیگر عملیات مرمت قلعه می توان به ريختن خاك‌ها يا مصالح سنگي موجود در كنار پي‌ها، گودها و كانال‌ها، به‌درون پي‌ها، گودها و كانال‌ها در قشرهاي حداكثر 15 سانتي‌متر در هر عمق و پخش و تسطيح لازم ، خاك‌برداري يا گودبرداري در زمين‌هاي نرم با هر وسيله مكانيكي، حمل مواد حاصل از خاك‌برداري تا فاصله 20 متر از مركز ثقل برداشت و توده كردن آن ، تسطيح و رگلاژ سطوح خاكريزي و خاكبرداري پي‌ها، گودها و كانال‌ها كه با ماشين انجام شده باشد ، بند كشي توپر نماي آجري با ملات ماسه سيمان ، بند كشي نماي بلوك سيماني با ملات ماسه سيمان ، فرش كف با موزاييك ايراني اشاره کرد .

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام ادامه داد : قلعه کنجانچم در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام- مهران در مسیر راه کربلا قرار دارد.

این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق‌های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است.این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار