رئیس سازمان پسماند شهرداری یزد:
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به اینکه ایجاد شهرک بازیافت یکی از برنامه‌های این سازمان است، گفت: هر یزدی روزانه 600 گرم زباله تولید می‌کند.
کد خبر: ۶۱۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 09 June 2018

حمیدرضا رحیم‌دل با اشاره به اینکه روزانه در شهر یزد 350 تن پسماند تولید می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این پسماندها قابلیت بازیافتی دارند، هفتاد درصد این پسماندها تَر و 30 درصد از این پسماندها خشک است.

وی افزود: از این 30 درصد پسماند خشک، هفت درصد آن قابلیت بازیافت و جزء پسماند خشک و باارزش محسوب می‌شود و از این هفت درصد پسماند، چهار درصد آن به‌صورت تفکیک از مبدأ است که شهروندان با شهرداری مشارکت می‌کنند و به‌صورت تفکیک‌شده به شهرداری تحویل می‌دهند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد بابیان اینکه پسماند روزانه سرانه هر یزدی 600 گرم است، تصریح کرد: تولید پسماند ماهانه، بستگی به فصول سال دارد و در انتهای سال به لحاظ خانه‌تکانی تناژ پسماند دو برابر می‌شود و در ماه‌های تابستان تناژ پسماند تَر به دلیل مصرف میوه‌های تابستانی، باعث افزایش تناژ پسماند تَر می‌شود.

رحیم‌دل با اشاره به اینکه هزینه هر کیلو زباله که در محل دفن انجام می‌شود، صد ریال است، عنوان کرد: بخش تفکیک از مبدأ در اختیار بخش خصوصی است و 15 نیسان و با تأمین نیرو روزانه از ساعت 8 صبح الی 16 عصر این کار انجام می‌شود و در هر منطقه از شهر هفته‌ای یک‌بار پسماند خشک از درب منازل جمع‌آوری و درازای دریافت پسماند خشک، سه عدد کیسه‌زباله به شهروند تحویل داده می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: پیمانکار تمام پسماند خشک را که روزانه ده تن است، جمع‌آوری کرده و در سایت بازیافت آن‌ها را پردازش می‌کند و به‌اصطلاح مواد پردازش‌شده را به چرخه تولید می‌دهند.

وی ایجاد سایت پالایش و پردازش پسماند در شهر یزد، ایجاد شهرک بازیافت با محوریت فرمانداری و شهرداری یزد و در حال تحویل زمین از امور اراضی منابع طبیعی را از برنامه‌های این سازمان دانست و اذعان داشت: کلیه کارگاه‌های بازیافتی به مکان شهرک منتقل می‌شوند و از این نازیبایی در سطح شهر جلوگیری می‌شود و نظارت بر این صنف از سوی صنف مربوطه به‌صورت جدی‌تر انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد ابراز داشت: تجهیزات مربوطه جهت تولید کود کمپوست کامل نگردیده و نیاز به تجهیزات بیشتری دارد و تولید کود کمپوست در برنامه اجرایی مرکز پالایش و پردازش جدید قرار دارد که پسماندهای مانده را به کو کمپوست تبدیل کند.

رحیم‌دل با اشاره به اینکه برنامه‌های خود را بر روی آموزش شهروندی متمرکز می‌کنیم، بیان داشت: فرزندان زباله‌های خود را در منزل تفکیک کنند و به‌صورت تفکیک‌شده به نیروی سازمان تحویل دهند و هر چه مردم در تحویل تفکیک کمک کنند، هزینه‌های شهرداری کاهش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول کاهش تولید، استفاده مجدد از زباله و بازیافت زباله را رکن اساسی این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: این رکن‌ها چنانچه به همت شهروندان به‌خوبی انجام شود، باعث حفظ محیط‌زیست و پاکیزگی شهری می‌شود.

وی بابیان اینکه روزانه چهار تن پسماند خطرناک تولید می‌شود، تصریح کرد: با توجه به پسماندهای مراکز درمانی با تائیدی‌های که اداره کل محیط‌زیست استان یزد از آزمایشگاه‌های معتمد تهیه می‌کند و در اختیار این سازمان قرار می‌دهد و برای هر آزمایشگاهی چهار مرتبه در سال انجام می‌شود، پس از صدور تائیدیِ، با بستن قرارداد با آن مرکز، نسبت به دفن پسماندهای درمانگاه‌ها و مراکز درمانی اقدام و در محل دفن به‌صورت جدا و با پوشش آهک و خاک نسبت به دفن آن اقدام می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به اینکه تولید پسماندهای کشاورزی و سرشاخه‌ها به کارخانه کمپوست تحویل داده می‌شود، عنوان کرد: آن پسماندها به چیپس چوب تبدیل می‌شود و در کف مرغداری‌ها و تولید کائوچوب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رحیم‌دل در پایان خاطرنشان کرد: پسماندهای بیمارستانی توسط شهرداری‌ها دفن می‌شود و جایی برای پردازش آن در کشور وجود ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار