تابناک: شهردار جدید اصفهان در مسیر حضور به شهر اصفهان مسیر درست و جدیدی را پیش گرفته که شاید که کام برخی خوش نباشد مسیری که برخی آن را بدعت می دانند.
کد خبر: ۶۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ 16 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، دکتر مهدی جمالی نژاد شهردار جدید اصفهان پس از ورد به ساختمان دروازه دولت، ساختمان سفیدی که شهرداران بسیاری را به خود دیده است در کلام به گونه این بیان داشت که گویی مشی او کلام اسلامی است و می خواهد بر همین اساس حرکت کند.

مسیری که باید بسیاری از کاستی های 12 گذشته ساله را بپوشاند و بسیاری از نقاط قوت این مدت و پیش از آن را ادامه دهد تا شهری آباد و زیبا ایجاد شود، شهری که پیش از آن بسیاری از نقاط قوتش فراموش شده بود و شاید تقویت این نقاط قوت بتواند برای دیار نصف جهان نوید شادی بخشی را به همراه داشته باشد.

جمالی نژاد تلاش کرد تا در عزل و نصب های خود آیات قرآن کریم را سرلوحه کارش قرار دهد آیاتی چون آیه 159 سوری آل عمران که در آن آمده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» به معنای اینکه: پس به [برکت] رحمت الهى با آنان نرم خو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت دل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکل ‏کنندگان را دوست مى‏ دارد.

از آیه فوق پیداست که نرم خویی، مشورت و توکل به خداوند صفات پسندیده ای است که باید هر شخصی که در مستند قدرت است داشته باشد و اما تندخویی و سخت دل بودن نکته ای است که باید از آن پرهیز کرد، همچنین داشتن تکبر که می تواند پیامدهای بدی را برای توسعه و آبادانی شهر به همراه داشته باشد.

نکته ای که امام جمعه اصفهان در مراسم معارفه شهردار جدید اصفهان بر آن تاکید کرد و بیان داشت: بهترین کمک مشورت است که شهردار باید در کارهای خود مشورت کند.

جالب اینجاست سردبیر یکی از رسانه های اصفهان که در گذشته تمایل زیادی به سمت شهردار سابق اصفهان داشت اکنون یادداشتی در خور توجه را با تیتر « بدعتی جدید به نام کمیته انتصابات شهرداری!» منتشر نموده در این یادداشت آمده است «موهوم و مبهم ترین واژه ای که تاکنون از زبان شهردار اصفهان به رسانه ها وارد شده، عبارت «کمیته انتصابات» است که سر و صدای زیادی به راه انداخته است» این یادداشت در دو بخش به تحلیل راه انداختن کمیته انتصابات پرداخته است که در بخش نخست آن آمده است: تشکیل چنین کمیته ای از سوی اعضای شورای شهر اصفهان مطرح شده و نقش آفرینان اصلی این کمیته هم دقیقاً خود آنان هستند. چه بسا ممکن است تشکیل کمیته انتصابات از پیش شرط های اولیه در انتخاب و تعیین شهردار اصفهان بوده و آنان قصد دارند تا به این شیوه، میزان تأثیر گذاری خود بر فعل و انفعالات مدیریت شهری را افزایش داده و کنترل مدیریتی امور را به قبضه درآورند.

در بخش دوم این تحلیل آمده : تحلیل دیگری هم که وجود دارد آن است که ایده تشکیل کمیته انتصابات دقیقاً از سوی شهردار اصفهان ارائه شده و در چرایی آن می توان ویژگی های شخصیتی «جمالی نژاد» را دلیل عمده دانست. چه بسا اغلب افراد باور دارند که شهردار جدید اصفهان فردی به شدت اخلاق مدار است و در این راستا، گاه در رودربایستی هایی قرار می گیرد که امکان «نه» گفتن را از او سلب می کند. در چنین شرایطی، شاید وی با وقوف کامل بر این ویژگی رفتاری خود، قصد دارد تا در مواجهه با پیشنهادهایی که برای عزل و نصب های گوناگونی که به او ارائه می شود، توپ تصمیم گیری را به زمین کمیته انتصابات فرستاده و از خود رفع مسئولیت نماید تا به این شیوه، کسی را آزرده دل نکرده و همچون گذشته، فردی با جاذبه 100 درصدی شناخته شود.

در بخش دوم تحلیل آمده فردی که قدرت نه گفتن ندارد؛ آیا مجبور است خود را در رأس هرم مدیریت شهری قرار دهد؟ و به طور کلی در مواجهه با سایر اموری که نیازمند تصمیم گیری قطعی شخص شهردار است چه خواهد کرد؟

یادداشتی که شاید مخاطبش تنها افرادی خاص باشند اما فرستادن متن یادداشت در شبکه های مجازی و تاکید بر روی برخی از نکات آن این سوال را به ذهن متبادر می کند که به راستی انگیزه نویسندگان چنین مطالبی چیست و آیا واقعا سردبیر یک نشریه اطلاعی از آیات و احادیث قرانی ندارد.

راه اندازی کمیته انتصابات نکته ای است که به نظر می رسد یکی از نقاط قوت شهردار جدید است نکته ای که جمالی نژاد به آن توجه کرد تا این توصیه پیامبر گرامی اسلام به مالک اشتر را عمل نماید علی(ع) یکی از وظایف مالک ‏اشتر را مشورت بیان کرده است. چنانچه آن حضرت مالک ‏اشتر را به هم نشینی و مذاکره با علما و حکیمان اسلامی امر می ‏کند: «... و اکثر مدارسه العلماء و مناقشه الحکماء فی‏تثبیت ما صلح علیه امر بلادک، و اقامه ما استقام به الناس قبلک‏» با علماو حکیمان متعهد مشورت کرده و از مشورت با برخی از افراد پرهیز کن. «و لا تدخلن فی مشورتک بخیلا یعدل بک عن الفضل و یعدک الفقر و لاجبانا یضعفک عن الامور و لا حرصا یزین لک الشره بالجور ...» با بخیل مشورت نکن ‏زیرا از بخشش و کمک به دیگران باز می‏ دارند و از فقر می ‏ترسانند. همچنین با افراد ترسو مشورت نکن زیرا آنها تو را از انجام کارهای مهم باز می ‏دارند. و نیز با افراد حریص مشورت نکن که آنها برای جمع‏ آوری ثروت و یا کسب مقام ستم گری را در نظر تو نیک جلوه می‏ دهند.

از توصیه های امام علی (ع) به مالک اشتر پیداست که داشتن گروه های مشورتی نکته ای تاریخی است که نباید از آن با عنوان بدعت یاد کرد بلکه یک حسن است و سنتی است که در مشی پیامبران نیز بوده است.

علاوه بر آن باید یادآور شد که از عمر شورای شهر نزدیک به دو سال بیشتر باقی نمانده است و باید برای آبادانی شهر و حرکت در مسیر صحیح درست گام برداشت و فرصتی برای صحیح و خطا باقی نمانده است؛ نکته ای که شهردار جدید اصفهان آن را خوب می داند و در سخنرانی اخبر خود در مراسم معارفه اش نیز به آن اشاره ای داشت لذا در صورتی که از سوی شهرداری کمیته ای برای انتصابات تشکیل نمی شد باید شک می کردیم که مسیر شهردار جدید همان مسیر گذشته است مسیری که اعضای شورای شهر و مردم از آن گلایه داشتند.

نکته دیگر اینکه در سطح شهر اصفهان افراد بسیاری هستند که متاسفانه بد زمانه سبب شده است تا چراغ نام و شهره آنان خاموش باشد و یا به روایتی نداشتن رانت و پارتی آنها را به گوشه ای کشانده و عرصه را برای خدمت رسانی آنان به نظام اسلامی بسته است و ظالمانه است اگر فکر کنیم که چنین افرادی نباید در خدمت رسانی مغفول بمانند.

شهردار جدید اصفهان با توجه به همین نکته و اینکه فرصت برای انتخاب نیروها کم است کمیته ای را برای بررسی رزومه افراد تشکیل داده است تا آنان در خفا و پشت درهای بسته و به دور از هر گونه حاشیه ای انتخاب بهترین گزینه ها را به شهردار جدید پیشنهاد دهند.

انتخاب معاونین جدید شهردار موید همین مسئله است چنانچه جمالی نژاد کسانی را برای معاونتهای کلیدی خود انتخاب نمود که آنها در دولتهای مختلف گزینه های وزارت خانه های متعددی در کشور بودند و حتی سالها در وزارت خانه های مختلف در کسوت معاون وزیر خدمت رسانی کرده اند.

اما یکی از سوالاتی که شاید در ذهن عامه مردم پیش آید و البته سردبیر این روزنامه استانی نیز به آن اشاره داشته است این است که افراد حاضر در این کمیته چه کسانی هستند و بر اساس کدام ویژگی های علمی و تجربی تعیین شده‌اند؟ که در پاسخ به آن می توان بیان داشت: شهرداری یکی از مناطق حساسی است که باید با دقت و ظرافت در آن چینش نیرو داشت و چه بسا اگر اسامی و نفرات این شورا مشخص شوند آنها نتوانند به راحتی تصمیم گیری کنند و شاید یکی از تقاضاهای اعضای این شورای مشورتی این بوده تا نام آنها مخفی بماند تا در آرامش کامل بتوانند بهترین گزینه را انتخاب و به شهردار پیشنهاد نمایند.

در یک جمع بندی باید به شهردار جدید و پرانرژی دیار نصف جهان، اصفهان گفت: مردم اصفهان شهری را می خواهند که تخصص، تجربه و عزمی راسخ برای آبادانی آن باشد و البته در کنار همه این مولفه ها باید از نیروهایی استفاده شود که قلب آنها اسلامی باشد و دارای تفکری اسلامی باشند در این صورت است که اصفهان رشد خواهد یافت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار