درحالی عشایر ایران از جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برخوردار هستند و فعالیت‌های آن‌ها منجر به تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور و ۴۰ درصد فرش صادراتی و صنایع دستی کشور می‌شود که استان فارس به عنوان قطب اول حضور عشایر در کشور با برخورداری از ۱۴۸ هزار نفر کوچ‌گر اسیر سیاستگذاری‌های اشتباه شده است.
کد خبر: ۶۳۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱ 24 July 2018

 

تابناک فارس به نقل از جوان آنلاین:برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی متولیان انجام می‌شود و با تغییر کاربری مراتع و سبز شدن ساختمان‌های اداری سازمان‌های دولتی، عرصه را بر این قشر مولد تنگ می‌کند؛ موضوعی که درست در نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

استان فارس با برخورداری از جمعیتی بالغ بر ۱۴۸ هزار نفر از عشایر کشور به عنوان قطب عشایر ایران شناخته می‌شود. این جمعیت در قالب سه ایل بزرگ قشقایی، لر و خمسه و هشت طایفه مستقل در این استان فعالیت دارند و بخش عمده‌ای از نیاز‌های دامداری و دامپروری کشور را تأمین می‌کنند. علاوه بر این نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «جدا از اینکه عشایر استان به عنوان قشر مولد شناخته می‌شوند و نقش بزرگی در تأمین گوشت، شیر و صنایع دستی فارس دارند، در راستای حفاظت از این مرز و بوم نیز ایفای نقش و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند. درحال حاضر جوانان بسیاری از عشایر نیز به عنوان مدافعان حرم فعالیت می‌کنند.» با اینکه عشایر فعالیت‌های پررنگ و محسوسی در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارند، با این‌حال کم‌توجهی به این قشر تولیدکننده طی سال‌های اخیر منجر به افزایش تمایل آن‌ها به یکجانشینی شده است.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «با اینکه عشایر یکجانشین درحال حاضر از مشکلات کمتری در زمینه‌های مختلفی همچون تأمین برخورداری از خدمات آموزشی، بهداشتی و... برخوردارند، اما دیگر مولد نیستند و بیشتر به عنوان قشر مصرف‌کننده شناخته می‌شوند.» با این تفاسیر لازم است هرچه سریع‌تر مسئولان راه چاره‌ای برای کاهش مشکلات عشایر بیابند و همین تعداد باقیمانده از کوچ‌گران را حفظ کنند. لازم به ذکر است عمده مشکلات عشایر را کاهش منابع آبی، کاهش مراتع، خشکسالی، کاهش ایل‌راه‌ها و از همه مهم‌تر تغییر کاربری مراتع به ساختمان‌های چند طبقه شکل می‌دهد. از همین رو فعالیت عشایر روز به روز محدود‎تر و از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود.

عشایر را فراموش نکنیم

به رغم اینکه بار‌ها بر ضرورت حضور و فعالیت عشایر تأکید شده است، اما به تازگی خبر‌هایی در خصوص تغییر کاربری مراتع مورد نیاز عشایر و سبز شدن ساختمان‌های یک طبقه تا چند طبقه اداری منتشر می‌شود. اتفاقی نه به واسطه مردم عادی بلکه بر اساس سیاستگذاری‌های اشتباه مسئولان رخ می‌دهد و عشایر را به سمت یکجانشینی هدایت می‌کند. در این رابطه نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه عشایر از تصرف مراتع فارس توسط ارگان‌های رسمی گله‌مند هستند، می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های اساسی عشایر برای ماندگاری در عرصه تولید، نداشتن چراگاه مناسب برای دام‌هایشان است به این دلیل که ارگان‌های رسمی کشور مراتع عشایر را تصرف کرده‌اند.»

علی اکبری می‌افزاید: «محدودیت برای چرای دام‌های عشایر، ساختار برنامه‌ریزی تولیدی محصولات دامی و لبنی عشایر را برهم می‌زند. این نیز درحالی است که کشور فاصله چندانی با خودکفایی در تولید گوشت ندارد.»این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید سرمایه‌گذاری بهینه در تولید دام در اولویت قرارگیرد، ادامه می‌دهد: «متأسفانه عشایر با مشکلاتی نظیر کمبود نهاده‌های دامی، مسیر‌های صعب‌العبور و محدودیت چرایی دام در برخی مراتع روبه‌رو هستند که جا دارد با توجه به نقشی که عشایر در تأمین کالا‌های اساسی غذایی کشور دارند مورد حمایت ویژه قرار گیرند.»

بنابراین در شرایطی که خشکسالی و بارش‌های کم اثر، تأثیر معکوس و منفی بر جریان تولید درمیان عشایر گذاشته و آن‌ها را به سمت یکجانشینی ترغیب کرده است، مسئولان هم نباید با سیاست‌های اشتباهشان آن‌ها را بیشتر به این مسیر هدایت کنند. یکجانشینی‌ای که در طولانی مدت کاهش محصولات دامی را منجر می‌شود و به افزایش واردات دامن می‌زند، بنابراین لازمه حمایت از تولید داخلی در کنار تحقق اقتصاد مقاومتی چیزی جز حمایت از اقشار مولدی همچون عشایر نیست؛ عشایری که در صورت یکجانشینی بر جمعیت بیکار می‌افزایند و به مشکلات اشتغال و تولید دامن می‌زنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار