مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كرمان از تخصيص 1400 ميليارد تومان اعتبار به پروژه آبرساني از صفارود به كرمان خبرداد و گفت: اين پروژه 60 ميليون متر مكعب آب معادل 2000 ليتر در ثانيه را انتقال مي‌دهد.
کد خبر: ۶۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶ 20 July 2015
بحران آبي استان كرمان تا 5 سال آينده با اجراي طرح‌هاي انتقال آب برطرف مي‌شود.

استاندار كرمان كه در حاشيه بازديد از تجهيز كارگاه پروژه تونل انتقال آب از صفارود به كرمان سخن مي‌گفت، افزود: اين تونل كه بزرگترين تونل خاورميانه و سومين تونل بزرگ دنيا است 700 ميليون متر مكعب ظرفيت دارد. 

عليرضا رزم حسيني از آغاز عمليات حفر اين تونل تا دو ماه آينده خبر داد و گفت: تا يك ماه آينده نيز عمليات خط دوم انتقال آب شيرين از خليج فارس آغاز مي‌شود.

وي با اشاره به سرعت خوب پروژه انتقال آب از صفارود به كرمان از تمامي دست‌اندركاران قدرداني كرد و يادآور شد: وزارت نيرو به اين طرح توجه ويژه‌اي دارد و اعتبارات خوبي تخصيص مي‌دهد.

رزم حسيني همچنين با اشاره به انتقال دستگاه «بي‌تي‌ام» به استان كرمان اعلام كرد: انتقال آب به كرمان طرح بزرگ و ملي است كه با حمايت نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه كرمان در حال اجرا است.

در اين بازديد آيت‌الله جعفري نماينده ولي فقيه و امام جمعه كرمان نيز با قدرداني از تلاش استاندار كرمان در رفع مشكل كم آبي استان، گفت: مساله آب استان از 30 سال پيش مطرح بوده و به تمامي مسئولان گوشزد كرده‌ام كه آينده كرمان آينده‌اي سخت و دشواري است مگر اين‌كه كار اساسي در زمينه آب انجام شود.

وي اظهار اميدواري كرد؛ اجراي طرح انتقال آب همانطور كه با سرعت آغاز شده است تا انتها نيز ادامه يابد و در مدت اعلام شده آب به استان كرمان برسد.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كرمان نيز از تخصيص 1400 ميليارد تومان اعتبار به پروژه آبرساني از صفارود به كرمان خبرداد و گفت: اين پروژه 60 ميليون متر مكعب آب معادل 2000 ليتر در ثانيه را انتقال مي‌دهد.

محمدرضا بختياري افزود: طرح جامع تامين آب آشاميدني استان كرمان براي شهرهاي شمالي، جنوبي و شرق استان تعريف شده است و آب آشاميدني كرمان از سد صفارود براي كوتاه مدت (15 سال) تامين مي‌شود و در دراز مدت انتقال آب از چهارمحال و بختياري يا درياي عمان در دستور كار استانداري قرار دارد.

وي طول تونل انتقال آب از صفارود را 38 كيلومتر اعلام كرد و گفت: اين طرح را قرار است، قرارگاه سازندگي خاتم در مدت 60 ماه اجرا كند و در صورت تامين اعتبار بنا به تاكيد استاندار، 40 ماهه به پايان مي‌رسد.

بختياري درباره عملكرد دستگاه بي‌تي‌ام نيز گفت: اين دستگاه كه به منظور حفر تونل به كرمان منتقل شده است، داراي چند قسمت بوده و با دستگاه بك آپ پشتيباني مي‌شود و كار حفاري را انجام مي‌دهد.

به گفته وي عمليات حفاري تونل دو ماه آينده آغاز مي‌شود و همزمان با حفاري، سگمنت‌گذاري و تزريق بتن توسط دستگاه بي‌تي‌ام نيز انجام خواهد شد.

گفتني است، برابر مطالعات مهندسين مشاور بيلان آب‌هاي زيرزميني در دشت‌هاي كرمان، بردسير، گلزار و بهرامجرد منفي است و در حال حاضر تامين آب مورد نياز شهر كرمان اغلب از منابع آب زيرزميني، شامل 42 حلقه چاه و تعدادي رشته قنات تامين مي‌شود كه با روند فعلي رشد جمعيت تا سال 1400 جميعت شهر كرمان از يك ميليون نفر گذشته و آب مورد نياز سالانه به بيش از 100 ميليون متر مكعب مي‌رسد.

به منظور تامين بخشي از آب مورد نياز شهر كرمان، سامانه انتقال آب طراحي شده و در دست اجرا است. اين سامانه متشكل از سد سرمشك، سد صفارود، ايستگاه پمپاژ و خط لوله، تونل انتقال آب، خط لوله با جريان ثقلي، تصفيه خانه و مخازن ذخيره آب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار