گزارش اختصاصی تابناک یزد
احداث اکوپارک در شهر یزد که تحقق آن سبب افزایش چشمگیر فضای سبز شهری می باشد؛ درحال برنامه ریزی است.
کد خبر: ۶۴۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 18 August 2018

مهدی جمالی نژاد شهردار یزد در ستاد گرامیداشت هفته دولت که در سالن حمیدیا استانداری یزد برگزار شد؛ درحالی از برنامه ریزی جهت احداث اکوپارک در چند فاز با وسعت بیش از 250 هکتار و هزینه هزار میلیارد تومانی در استان یزد خبر داد که به اعضای این ستاد اطلاعات چندانی از چیستی این مهم ارائه نشد و تنها به بیان اینکه اکو پارک کویر می‌تواند بسیاری از کمبودهای استان را در زمینه‌های فضای فرهنگی برطرف کند و از نظر کاربردی بسیار کارآمد است؛ بسنده کند.
البته شهردار اصفهانی یزد روند بهره برداری از بزرگترین اکو پارک اصفهان را نیز در آران و بیدگل در کوله بار تجارب خود به همراه دارد.
به گزارش تابناک یزد؛ اکو پارک ها در سراسر جهان اماکنی قلمداد می شوند که در آن به فعالیت های تفریحی توام با بررسی رفتار و برخورد با مسائل زیست محیطی از جنبه های گوناگون آموزشی پرداخته می شود. به طور کلی اکوپارک ها علاوه بر بستر اقتصادی قابل توجهی که دارد بر محور ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از محیط زیست و آموزش همگانی این فرهنگ فعالیت می کنند.
اکوپارک ها می توانند به پایداری و تدوام محیط زیست یک منطقه با توجه به شرایط اقلیمی خاص خود کمک های شایانی کنند و در جهت کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع طبیعی گام بردارند.
در این محیط ها گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض نگهداری می شوند و البته از انرژی های پایدار نیز بهره گرفته می شود.
در اکوپارک ها سعی می شود علاوه بر افزایش توسعه شهری، تنوع حیات وحش در محیط های شهری به وجود آید تا شهروندان بتوانند با مواجهه نزدیک با حیات وحش و درک صحیح از محیط زیست در حفاظت و صیانت از آن آموزش دیده شوند.
آنچه که در جوامع فعلی بیش از پیش احساس می شود ارتباط متقابل انسان و محیط زیست است که تحقق این مهم علاوه بر ثمراتی که بیان شد؛ در برنامه ریزی و مدیریت فضاهای فرهنگی و تفریحی نیز جایگاه ویژه ای دارد. اکوپارک ها می توانند در طراحی پارک ها و فضاهای سبز شهری و برون شهری با توان بالقوه زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که دارند نقش به سزایی ایفا کنند؛ نقشی که می تواند در این افزایش زندگی شهرنشینی، پیامدهای تلخ روانی و جسمانی زندگی شهری را با نزدیک کردن شاخص فضای سبز شهری به استانداردهای جهانی کاهش دهد.
نکته حائز اهمیت این مهم می باشد که در چهارچوب فراهم آوری و ساخت ساختار بنیادین اکوپارک ها ساختارهای اساسی شهری چون خیابان ها، فاضلاب، تاسیسات شهری و... را شامل حال خود می کند.
در این مهم باید حمل و نقل و انتقال به مناطق سبز به نحوی افزایش یابد که استقبال شهروندان را به همراه داشته باشد؛ استقبالی که تنها با آموزش های فرهنگی و افزایش دانش های زیست محیطی تحقق می یابد و حتی زیرساخت های فاضلاب، تاسیسات تصفیه خانه ها و بازیافت مواد نیز در این مهم مدنظر قرار می گیرد.
آنچه بیان شد نگاهی کلی بر فعالیت های اکوپارک ها می باشد.
اکوپارک ها در سراسر جهان با اهداف و عملکردهای مختلف در شرایط اقلیمی خاص آن محیط با رویکردهای مختلف فرهنگی احداث می شوند و به بررسی معضلات و یا نقاط قوت محیط های اطراف خود می پردازند. در ایران نیز هرچند به ندرت اما شاهد احداث پارک های طبیعی مختلفی در همین راستا بوده ایم.
هرچند فضای سبز در استان یزد همواره از نکاتی است که کانون بحث مردم، کارشناسان و مسئولان بوده و رویایی با خشکسالی های متداوم و مشکلاتی که این استان در زمینه تامین آب دارد بهانه ای بوده است تا عدم اقدام شایسته در زمینه افزایش و بهبود فضاهای سبز شهری را توجیه کند اما باید دید مهدی جمالی نژاد شهردار یزد و اعضای شورای اسلامی شهر از پس اجرای این پروژه هزار میلیارد تومانی که انقلابی در فضای سبز شهری یزد را به همراه خواهد داشت؛ بر خواهند آمد یا خیر؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار