بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 24 July 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.


کنایه رئیس جمهور به صداوسیما


حجت الاسلام حسن روحاني در بخشي از سخنانش که به موضوع سلامت اختصاص داشت، با بيان اينکه سلامت مردم فقط با پزشک و بیمارستان حل نمی شود، بلکه مردم هم باید به صحنه بیایند، گفت: سلامت که فقط شستن سبزی و میوه نیست. از آن بوق بی دلیل در خیابان و رانندگی بی ملاحظه در جاده ها شروع می شود.

او سپس گريزي به سايت ها و روزنامه هاي منتقد دولت و رسانه ملي زد و ادامه داد: اجراي سلامت، از بداخلاقی ها در سایت ها و برخی روزنامه ها که انشالله در صداوسیما نیست، آغاز می شود!

رئيس جمهور سپس با خنده گفت: «چقدر باید B12 مصرف کنید که اعصابتان راحت شود!» اين بخش از سخنان وي با لبخند وزير خارجه و تشويق حضار روبرو شد.

روحاني در بخش ديگري از سخنانش گفت: انسان از ماده انس است و با همتای خودش انس می گیرد. بدون انس و تنها در غار نمی توان زندگی کرد. انس اساس نشاط و روحیه است و درمان دردها از اینجا شروع می شود. وي در ادامه با جامعه پزشکي نيز مزاح کرد و افزود: براي همين است که پزشک ها هم وقتی نمی توانند کاری بکنند می گویند ریشه درد از اعصاب است و خودشان را خلاص می کنند!

سعیدی: قلعه‌نویی باید جواب اشک مادرم را بدهد

سروش سعیدی، بازیکن سرباز فصل گذشته فولاد که در ابتدای فصل به جمع ملوانی ها اضافه شد با نظر امیر قلعه نویی از این تیم کنار گذاشته شد.

به گزارش "ورزش سه"، این اتفاق در حالی رخ داد که سعیدی به عنوان بازیکن سرباز اکنون فرصتی برای تغییر تیم ندارد و احتمالا باید نیم فصل را خانه نشین شود. بازیکن فصل گذشته فولاد خوزستان که به دلیل مشکلات کارت پایان خدمت از این تیم کنار گذاشته شد در گفتگویی جنجالی با "ورزش سه" عنوان می کند ترکیب تیم در تهران بسته شد و دلیلی برای خط خوردن او وجود نداشته است: در تمرینات بهترین بازیکن بودم ولی مثل اینکه لیست اصلی تیم در تهران بسته شده و دلیل خط خوردن من فنی نبوده است.

مدافع فصل گذشته فولاد ادامه داد: قبل از این باشگاه مرا می خواست و شنیده بودم که قبلا علی دایی هم مرا می خواست اما بهرحال این اتفاق در حالی رخ داد که دیگر باشگاه های نظامی هم تیم شان را بسته اند و اکنون نمی دانم باید چه کنم.

سعیدی در حالی که نمی توانست ناراحتی اش را از اتفاق رخ داده پنهان کند ادامه داد: من متاهل هستم و تنها منبع درآمد زندگی ام فوتبال است. اکنون نمی دانم باید جواب همسرم را چه بدهم. امروز اشک من و مادرم را در آوردند اما مطمئن باشند خدایی هست و جواب آن را خواهد داد.

وی در پایان گفت: در بدترین شرایط نام مرا از لیست ملوان خط زدند و اگر مشکل فنی داشتم در لیست بزرگسالان حسین فرکی و دراگان اسکوچیچ قرار نمی گرفتم و واقعا نمی دانم اکنون باید با توجه به بسته شدن لیست تیم های نظامی دیگر چه کنم.

اعلام نحوه خودکشی دانش آموز بوکانی

نحوه خودکشی دانش آموز بوکانی پس از اعلام نتیجه کنکور سراسری اعلام شد.

به گزارش خبرآنلاین از آذربایجان غربی ،رئیس آموزش‌وپرورش بوکان امروز در جلسه شورای آموزش‌وپرورش این شهر در مورد خودکشی دانش‌آموز بوکانی که بعد از اعلام نتیجه کنکور اتفاق افتاد تصریح کرد: این دانش‌آموز که برای دومین سال متوالی در رشته تجربی در کنکور شرکت کرده بود.

احمد رحمانی افزود: متأسفانه بعد از آمدن جواب کنکور و عدم کسب نتیجه دلخواه وی اقدام به خود کشی کرد.

وی تصریح کرد:  رتبه او 18 هزار بوده و رتبه قابل قبولی به شمار می آید.

رئیس آموزش‌وپرورش بوکان افزود: هنگامی‌که پدر و مادر او خانه نبوده‌اند از راه‌پله طبقه سوم خانه خود را پرت و اقدام به خودکشی کرده است.

وی گفت: 35 نفر در این شهر رتبه زیر 1000 را کسب کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این آمار پس از اعلام رسمی به 50 نفر هم برسد.

رحمانی اظهار داشت: تاکنون 37 هزار دانش‌آموز در سامانه الکترونیکی آموزش‌وپرورش ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود مثل پارسال تعداد ثبت‌نام کنندگان به 43 هزار نفر برسد.

فرماندار بوکان نیز در این جلسه اظهار داشت: معضل خودکشی در ارتباط با کنکور معضل کشوری است و فضای فشار آور کنکور این فاجعه را به وجود آورده است به‌طوری‌که هرساله حتی در تهران هم ‌ده‌ها نفر را از نعمت بزرگ حیات محروم می‌کند.

گفت و گو با دلال استقلالی که متهم است پرسپولیس برانکو را بسته است

در روزهایی که هواداران پرسپولیس از بد بسته شدن تیم شان گلایه دارند ، امیر عابدینی با حرف هایش شوکی بزرگ وارد کرد. مدیر قدیمی پرسپولیسی می گوید یک دلال پرسپولیس امسال را بسته. دلالی که یک استقلالی است. کسی که به زعم عابدینی هم پرسپولیس را نابود می کند و هم برانکو را.

تقریبا برای همه اهالی فوتبال مشخص است عابدینی کدام دلال را می گوید اما این مدیر برنامه ها که 3 بازیکن به پرسپولیس داده ، کسی که سابقه بازی در لیگ اتریش ،سایپا و استقلال را دارد ، تمایل ندارد که اسمش رسانه ای شود. او اما به پاره ای از این اتهامات پاسخ می دهد. اینکه چطور محمد انصاری ، به پرسپولیس پیوسته است:«درست است که انصاری یک سهمیه تیم را پر کرد اما او آمد و 3 روز با تیم تمرین کرد و در تست خودش را به تیم تحمیل کرد. همین پرسپولیس مگر پیشتر عباس زاده را جذب نکرده بود ، یا همین امید ابراهیمی وقتی از لیگ یک به سپاهان رفت ، سنی بالای 23 سال داشت و سهمیه بزرگسال بود. »انصاری اما پیوستنش به پرسپولیس حسابی باعث شده تا هواداران تیم کلافه باشند. بازیکنی که به جای ضرغام اسماعیل یا احسان حاج صفی به پرسپولیس آمده ، معلوم است که حساسیت زا می شود.

این اما تنها بهانه عابدینی و خیلی از پرسپولیسی ها برای انتقاد از مدیربرنامه هایی که دو بازیکن رسمی دیگر در پرسپولیس دارد ، نیست. آنها به محسن مسلمان هم انتقاد دارند. بازیکنی که امسال تقریبا بدون مشتری مانده بود. او بعد از ناکامی در پرسپولیس ، در ذوب آهن و فولاد هم ثمربخش نبود و مازاد اعلام شد و دوباره امسال آمد پرسپولیس ؛«کی؟ محسن؟ محسن همین امسال هم مشتری داشت. او از استقلال پیشنهاد جدی داشت و چون قبل از این در پرسپولیس بازی کرده بود ، تصمیم گرفت پرسپولیسی بماند. این حرف ها که می زنند عجیب است. محسن یکی از بهترین قراردادهای این فصل را داشته و به مناسب ترین قیمت به پرسپولیس پیوسته و بی شک کیفیت لازم را داشته که برانکو او را انتخاب کرده است.»

او البته امسال بازیکن دیگری هم در پرسپولیس داشته یعنی رامین رضاییان که شاید بهترین خرید امسال قرمزهاست. خودش به این بازیکن می نازد و می گوید اگر او این ستاره را به این تیم آورده یعنی کارش درست است. اگرچه عابدینی این نظر را ندارد. او درباره اتهام استقلالی بودن هم می گوید :«من حرفه ای هستم. نه استقلالی و نه پرسپولیسی ، دوران فوتبالم در تیم های زیادی بازی کردم که یکی از آنها هم استقلال بوده است.»

به گزارش خبر آنلاین؛ او البته اتهامات دیگری هم دارد ، اینکه مثلا ماریچ را آورده و مسئول مذاکره با استپانوویچ بوده است. او همان کسی است که گرفتن عکس یادگاری اش همراه با محسن مسلمان در کنار مدیر باشگاه پرسپولیس خبرساز شده بود؛«من هیچ ارتباطی با این دو بازیکن ندارم . آنها منیجر کروات داشتند که به تهران آمد. من به عنوان کمک آقای طاهری در مذاکرات نشستم و رقمی بیش از 50 هزار دلار برای پرسپولیس تخفیف گرفتم . »

او تقریبا همه اتهامات دیگرش را هم رد می کند. مثلا اینکه با برانکو یا مدیر برنامه های کرواتش در ارتباط است و کارهای ایران شان را انجام می دهد:«این ها دیگر شایعه است. من شاید کلا در این مدت یکبار برانکو را دیده ام . اصلا هم ارتباط یا دوستی بین مان نیست اصلا واسطه انتقال ، ماریچ با برانکو متفاوت است. این ها شایعات بی اساسی هستند. پرسپولیس فوروارد خارجی می خواهد و من دارم یک مهاجم کروات به اسم پروپیج را به ایران می آورم که به استقلال بیاید. اگر این قدر رابطه ام خوب بود که او را به پرسپولیس می دادم. نیازی نبود که بخواهم منتظر بمانم تا استقلالی ها این بازیکن را بگیرند. این ها همه اتهاماتی است که به من زدند. بار دیگر می گویم که فقط 3 بازیکن در پرسپولیس امسال دارم و هیچ کدام از این بازیکنان هم خارج از عرف سر از پرسپولیس در نیاورده اند.»

این گفت و گو شاید یکی از معدود گفت و گوهای تاریخ خبرآنلاین باشد که اسم مصاحبه شونده در آن نیست. اگرچه با جست و جویی خیلی ساده می توانید نام مصاحبه شونده را متوجه شوید اما بر اساس قراری که با این واسطه نقل و انتقالات داشتیم ، نامش را منتشر نکردیم.

خانه رویایی مهراب قاسم‌خانی و شقایق دهقان/ تصاویر

اینجا را سه ساله رهن کرده‌ایم. حالا به هرکس می‌گوییم اینجا اجاره‌ای است باورش نمی‌شود! می‌گوید شما یک چیزی‌تان می‌شود که توی خانه اجاره‌ای این همه خرج کرده‌اید...

یک خانه قدیمی خاص حوالی قیطریه؛ اینجا جایی است که مهراب قاسم‌خانی و شقایق دهقان خانه رویاهای‌شان را ساخته‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قتل ‌پزشک سرطان‌شناس اردبیلی

خبرگزاری فارس: دقایقی پیش در یک حادثه ناگوار یکی از همراهان بیماران که جوان 17 ساله بود با زدن چندین ضربه چاقوی این پزشک متخصص و سرطان‌شناس اردبیلی را مورد سوء قصد قرار داد تا بعد از انتقال به بیمارستان فاطمی اردبیل جان خود را از دست بدهد.

اصغر پیرزاده جراح و متخصص انکولوژی بود که خدمات ارزشمندی را در عرصه پزشکی و مداوای بیماران سرطانی انجام داده بود.

پلیس این پرونده را مورد پیگیری قرار داده تا بیشتر علل و عوامل این سوء قصد پزشک متخصص اصغر پیرزاده معلوم شود.

پیام صادقیان: اشتباه کردم و تاوانش را پس می‌دهم

پیام صادقیان روزهای آرامی را در نفت تهران سپری می‌کند اما هنوز هم همه خاطراتی که دوست دارد را دوباره مجسم می‌کند.

خبرورزشی نوشت: تک‌تک دقایق قشنگی که در پرسپولیس داشت و می‌توانست باز هم داشته باشد. خیال او این روزها راحت‌تر از قبل است ولی باز هم... تیمش جمعه 9 مردادماه با تراکتورسازی بازی دارد، آن هم در تبریز. پیام می‌خواهد بر سر مزار پدر برود، کمی سبک شود و به قول خودش برای لیگ پانزدهم استارت خوبی بزند. شما هم اگر کنجکاوید تا ادامه حرف‌های شماره 11 نفت تهران را بخوانید، با ما و پیام صادقیان باشید تا انتهای مصاحبه.
پيام صادقيان اين روزها چگونه روزگارش را سپري مي‌كند؟
شايد راحت‌تر و آسوده‌تر از قبل. احساس مي‌كنم آرامش بيشتري دارم. بي‌سر و صدا سر تمرين مي‌روم. كارم را دنبال مي‌كنم و به آپارتمانم برمي‌گردم. فكر مي‌كنم ديگر زير ذره‌بين نيستم!

حالا اين خوب است يا بد؟
آرامش داشتن هميشه خوب است. اين روزها بيشتر روي كارم در نفت تهران تمركز مي‌كنم و تصميم گرفتم سالي متفاوت را رقم بزنم. مي‌خواهم پيام صادقيان را دوباره به فوتبال ايران معرفي كنم.

ولي شنيديم كمي مصدوم شدي. درست است؟
چيز خاصي نبود. الان كه با شما صحبت مي‌كنم، سرحال و قبراق هستم و مشكلي ندارم. باور كنيد براي شروع ليگ پانزدهم لحظه‌شماري مي‌كنم.

هفته اول هم بايد روبه‌روي همشهريان خودت به ميدان بروي. بازي در تبريز سخت نيست؟
شكي وجود ندارد كه بازي در تبريز و مقابل تراكتورسازي سخت اما براي من بسيار هيجان‌انگيز است. فصل گذشته نتوانستم آنچنان كه بايد و شايد در ليگ بازي كنم و دوران سختي را پشت ‌سر گذاشتم. حالا انگيزه كافي دارم. بازي در تبريز آن هم در هفته اول ليگ فكر مي‌كنم قسمت بوده باشد.

چطور؟!
مي‌خواهم با اجازه علي‌آقا منصوريان اگر بشود قبل از بازي با تراكتورسازي سر خاك پدر مرحومم بروم و از آن خدابيامرز رخصت بگيرم. دلم بدجوري هواي آنجا را كرده است. به همين خاطر گفتم كه شايد قسمت بوده اولين بازي من با لباس نفت تهران در تبريز برگزار شود.

قرار است در همان پست دلخواهت يعني پشت مهاجم بازي كني؟
فرقي نمي‌كند، هر جايي علي‌آقا صلاح بداند، حاضرم بازي كنم.

ولي اگر اشتباه نكنيم، زماني با حميد درخشان به مشكل خورده بودي كه چرا از تو در پست هافبك راست استفاده مي‌كند.
دروغ نمي‌گويم، من دوست دارم در پست هافبك هجومي بازي كنم و آزادتر باشم اما همان‌طور كه گفتم، همه چيز بستگي به نظر سرمربي تيم دارد. (مي‌خندد و ادامه مي‌دهد) الان باتجربه‌تر شده‌ام!

كم نيستند كساني كه نفت تهران را مدعي قهرماني مي‌دانند. آيا اين حرف درستي است؟
ما تيم خوبي داريم. كادر مديريتي و فني ما بي‌حاشيه و سر و صدا كارش را دنبال مي‌كند و فصل گذشته هم نفت تهران تا آخرين هفته‌ها در صدر جدول ليگ برتر ايستاده بود. امسال هم اهداف بزرگي در سر داريم كه ان‌شاءا... با هدايت آقاي منصوريان و همت بچه‌ها به آن خواهيم رسيد.

طي هفته‌هاي گذشته بزرگترين مزيت نفت تهران را در چه چيز يا نكته‌اي ديدي؟
آرامش، آرامش و باز هم آرامش! اينجا همه چيز سر جاي خودش است و همه به وظايف خود آشنا هستند. حاشيه‌اي هم وجود ندارد و بازيكن هم راحت‌تر است.

يعني پرسپوليس را كاملاً فراموش كرده‌اي؟
مگر مي‌شود فراموش كرد؟ من مديون هواداران پرسپوليس هستم اما در حال حاضر فقط به موفقيت نفت تهران فكر مي‌كنم. درخشش در اين تيم از هر دو سر برد است و مي‌خواهم فصل خوب و بي‌حاشيه‌اي را سپري كنم.

عليرضا منصوريان در مصاحبه‌هايش گفته كاري مي‌كند آخر فصل پيام صادقيان ملي‌پوش شود. خودت هم چنين هدفي در سر داري؟
ان‌شاءا... جوري بازي مي‌كنم كه زودتر ملي‌پوش شوم! الان احساس بسيار خوبي در تمرينات نفت دارم و مي‌بينم همه مي‌خواهند از من حمايت كنند. از كادر فني گرفته تا همبازيان باتجربه و جوانم در تيم كه رابطه بسيار خوبي با من برقرار كرده و همين مسئله كمك مي‌كند بهترين بازي‌هايم را در ليگ پانزدهم ارائه بدهم.

يك سؤال خاص داريم؛ مي‌دانيم به علي كريمي خيلي علاقه‌مند هستي و حتي در مصاحبه با خبرورزشي گفته بودي دوست دارم در پرسپوليس بمانم و شماره 8 را بپوشم اما بالاجبار به نفت تهران رفتي. هنوز هم روي همان حرف قبلي‌ات هستي؟
همان‌طور كه گفتم، در حال حاضر فقط روي نفت تهران تمركز كرده‌ام اما به علي‌آقا كريمي خيلي ارادت دارم. خيلي هم دوست دارم روزي به پرسپوليس برگردم و شماره 8 علي‌آقا را بپوشم. بالاخره دير و زود دارد ولي سوخت و سوز ندارد.

پيام، يك پيشكسوت و بزرگ پرسپوليس هم از دست تو شاكي است. نمي‌خواهي از او دلجويي كني؟
(با كنجكاوي فراوان) چه كسي؟!

يعني خودت نمي‌داني؟!
نه به جان خودم! من كه به كسي بد نكردم و...

منظورمان كريم باقري است. متوجه شدي؟
آقاكريم كه سرور ماست. من همان‌موقع بعد از بازي با سايپا هم گفتم كه باقري بزرگ ماست. مطمئن باشيد قبل از شروع ليگ و بازي با تراكتورسازي به آقاكريم زنگ مي‌زنم و رخصت مي‌گيرم. هرچه نباشد، او يكي از بزرگان پرسپوليس و فوتبال ايران است. از آن گذشته آقاكريم افتخار فوتبال آذربايجان به شمار مي‌رود. وظيفه‌ام است كه به آقاي باقري زنگ بزنم.

واقعاً از دست كريم باقري دلخور نيستي؟
اصلاً و ابداً! چرا بايد دلخور باشم؟!

برخي‌ها جدايي‌ات از پرسپوليس را به كريم باقري ربط مي‌دهند و خود برانكو هم تلويحاً همين حرف را زد...
به هيچ ‌عنوان نمي‌خواهم به گذشته برگردم. هرچه بود، تمام شد و رفت. تصميم گرفتم فقط به آينده نگاه كنم. نشستن، غصه خوردن و به گذشته فكر كردن دردي را دوا نمي‌كند!

باورش سخت است كه به دوران بازي در پرسپوليس فكر نكني!
حق با شماست اما خيلي زود به آينده مي‌رسم. به هر حال دوران شيرين و تلخي را سپري كردم. هنوز هم هواداران پرسپوليس در كوچه و خيابان به من لطف دارند و مي‌پرسند چرا رفتي؟ (صدايش ناگهان قطع مي‌شود!)

الو! الو! رفتي؟!
نه داداش! داشتم فكر مي‌كردم. يك لحظه گذشته را جلوي چشمانم مجسم كردم. هواداران پرسپوليس مي‌پرسند چرا رفتي؟ و من هم جواب مي‌دهم شرمنده همه طرفداران پرسپوليس هستم.

بي‌تعارف خودت را چقدر مقصر مي‌داني؟ كسي در فوتبال و استعداد پيام صادقيان شكي ندارد اما چرا بايد ورد زبان همه، حواشي تو باشد؟
(صادقانه مي‌گويد) بي‌تقصير نبودم ولي بايد خودتان را جاي من بگذاريد. شرايط پرسپوليس و همين‌طور استقلال خيلي فرق مي‌كند. همين كه بدرخشي و اسمت سر زبان‌ها بيفتد، همه روي تو زوم مي‌كنند. برخي افراد به تو نزديك مي‌شوند تا سوءاستفاده كنند و به اهداف خود برسند. من نمي‌گويم همه اتفاقات حاشيه‌اي تقصير ديگران است اما پيام صادقيان اشتباه كرد و تاوانش را بيشتر از همه، خودش پس داد.

همين حرف‌ها را به جوانان ديگر زدي؟ به طور مثال شنيديم مدتي است برخي هنرپيشه‌هاي مرد تلويزيوني و سينمايي خودشان را به مهدي طارمي نزديك كرده‌اند. آيا با او صحبت كردي؟
اتفاقاً با مهدي طارمي صحبت كردم. خودم را هم مثال زدم. سال اولي كه همراه پرسپوليس درخشيدم و به قول معروف شناخته شدم، گفتم كه مهدي، حواست را جمع كن.

ديگر به طارمي چه گفتي؟
گفتم مهدي طارمي، من جلوي رويت هستم، خوب نگاه كن. اشتباهات مرا تكرار نكن. سرت به تمرين و كار خودت باشد. هم استعداد داري و هم در پرسپوليس نظر هواداران را جلب كرده‌اي. قدر اين موقعيت را بدان!

شنيديم عليرضا منصوريان هم تو را نصيحت كرده كه تتلو را اينجا فراموش كن...
بله، علي‌آقا اين حرف را زد ولي خودم هم ديگر نمي‌خواهم به گذشته برگردم.

امين حاج‌محمدي رفيق صميمي‌ات هم استقلالي شد. با او هم حرفي زدي؟
امين، دوست نزديك من است. سال‌هاست با يكديگر ارتباط داريم و وقتي استقلالي شدن او قطعي شد، خيلي با هم حرف زديم. به امين هم گفتم كه شرايط استقلال با ساير تيم‌ها فرق مي‌كند. بايد ششدانگ حواسش جمع باشد.

(به شوخي) راستي نفتي‌ها هم به تو نيمار مي‌گويند؟!
(مي‌خندد) هواداران پرسپوليس توي كوچه و خيابان اين حرف را مي‌زنند اما در تمرينات نفت، همه سخت مشغول كار هستيم.

هشدار تازه سازمان هواشناسی برای رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید

ایسنا نوشت: سازمان هواشناسی کشوردر اطلاعیه ای ضمن تحلیل آخرین اطلاعات ونقشه‌های پیش‌یابی،‌ از وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت در روز‌های جمعه و شنبه و در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب به سبب رشد ابر‌های جوششی، دراستان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان، شمال و غرب فارس، شمال هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، غرب مازندران و همچنین شمال سمنان خبر داد.

دراین اطلاعیه آمده است: « شایان ذکر است که طی روزهای جمعه و شنبه در شمال سیستان وبلوچستان به ویژه منطقه زابل، طوفان و گرد و خاک رخ خواهد داد.

از اینرو توصیه می شود تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی از جمله خودداری در تردد در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط لازم در تردد جاده‌ای ‌کوهستانی وفعالیت‌های کوهنوردی درمناطق یاد شده، به کار گرفته شود.»

همچنین طبق پیش بینی وضعیت جوی سه روزه کشور سازمان هواشناسی،‌ وضعیت هوای امروز برای دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی، غرب، برخی مناطق جنوب شرق و به صورت پراکنده در شمال غرب و ارتفاعات مرکزی البرز ابرناکی و در بعدازظهر همراه با رگبار باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد خواهد بود.

درروز‌های جمعه وشنبه نیزاز ناپایداری در غرب وشمال غرب کاسته می‌شود و بارش‌های رگباری در دامنه ‌های زاگرس مرکزی و جنوبی وجنوب شرق کشور و ارتفاعات مرکزی البرزنیز ادامه خواهد داشت.

طبق پیش بینی سازمان هواشناسی، بارش‌ها امروز پنجشنبه دراستان‌های کهگیلویه وبویر احمد، چهارمحال و بختیاری، ‌لرستان وشمال فارس شدت یافته و در روزجمعه نیزبا تقویت نسبی جریان‌های شمالی درسواحل مرکزی دریای خزر رگبار باران رخ خواهد داد، همچنین شدت بارش در روز جمعه برای استان‌های کهگیلویه وبویر احمد، چهارمحال‌ وبختیاری، غرب وجنوب اصفهان ، شمال وغرب فارس، شمال هرمزگان، جنوب سیستان وبلوچستان، غرب مازندران پیش بینی می‌شود.

روز شنبه نیز شدت باران دراستان های کهگیلویه وبویر احمد، چهارمحال وبختیاری، غرب وجنوب اصفهان ، شمال وغرب فارس، شمال هرمزگان، جنوب سیستان وبلوچستان، غرب مازندران و شمال سمنان پیش بینی می‌شود.

به گزارش سازمان هواشناسی، امروز درشرق ، شمال شرق وجنوب شرق کشور وزش باد و دربرخی مناطق گرد وخاک پیش بینی‌می‌شود. روزهای جمعه وشنبه نیز این وضعیت درشمال سیستان و بلوچستان تقویت می‌شود و دربعضی ساعات به ویژه منطقه زابل با طوفان وگرد وخاک همراه خواهد بود.

همچنین هوای استان تهران برای امروز پنج شنبه، کمی ابری در شهرهای شمالی، افزایش ابر و گاهی وزش باد و درارتفاعات همراه با بارش پراکنده خواهد بود. روزجمعه نیزکمی ابری، درشهرهای شمالی افزایش ابر، گاهی وزش باد و درارتفاعات بارش پراکنده پیش بینی می‌شود. بیشینه دمای هوای تهران نیز برای روز جمعه 37 و کمینه آن 23 درجه پیش بینی می‌شود.

هوای استان تهران در روزشنبه نیز کمی ابری ، درشهرهای شمالی افزایش ابر، گاهی وزش باد و درارتفاعات بارش پراکنده خواهد بود. بیشینه دمای آن 38 وکمینه آن 23 درجه پیش بینی شده است.

حمله شدید ارتش ترکیه به مواضع داعش در مرز سوریه

کشته و زخمی شدن دو نظامی ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه توسط داعش، تبدیل به دستاویزی برای حملات شدید ارتش ترکیه به مواضع داعش در مرز سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که به دنبال وقوع درگیری میان تروریستهای داعش و نیروهای امنیتی ترک در مرز سوریه یک نظامی ترک کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

در همین حال رسانه های ترکیه ازتشدید حملات موشکی ارتش ترکیه به مواضع تروریستهای داعش در مرز ترکیه خبر داد.

سخنان جان کری در کنگره: تسليم محض ايران، رؤياپردازي است / وقت آغاز مذاکره، ایران می توانست 12 بمب اتمی بسازد

وزیر امورخارجه آمریکا در سنا تصریح کرد توافق وین همان توافقی است که به دنبال آن بودیم.

به گزارش تابناک گیلان به نقل از خبرگزاری صداوسیما، جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «جناب کورکر رئیس کمیته، جناب کاردین عضو ارشد کمیته و دیگر اعضای این کمیته که دوستان و همکاران سابق من هستید، من از اینکه این فرصت به من داده شده است تا با شما درباره توافق جامعی صحبت کنم که ما و شرکایمان در گروه 1+5 با ایران درباره آینده برنامه هسته ای این کشور به آن دست یافته ایم، قدردانی می کنم.

کشورهای انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان نیز در این مسیر با ما همراهی کردند. آنها نیز درک بسیار خوبی از این مسئله و چالشهای مطرح دارند.

 این کشورها در کنار آلمان در قالب گروه پنج بعلاوه یک، همکاری و همگی کمک کردند و همه آنها بخشی از این بحثها بودند. بنابراین ما فقط به این نباید نگاه کنیم که ما چه مذاکراتی داشتیم بلکه به اقدامات جامعه بین المللی و پنج بعلاوه یک زیر نظر سازمان ملل متحد در این مذاکرات نگاه می کنیم. آنها ابله نیستند. آنها کارشناس هستند. همه آنها کارشناس حوزه فناوری هسته ای، راستی آزمایی و حوزه های دیگر هستند. آنها افرادی باهوش هستند.

آنها در کل زندگی حرفه ای خود در این حوزه ها فعالیت داشته اند. آنها با این توافق همراهی کرده اند. دو وزیر دیگر کمیته نیز در این جلسه حضور دارند که کمک بسیار ارزشمندی برای رسیدن به این توافق ، ارائه کردند. این دو نفر عبارتند از جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا. می خواهم از همه شما به علت نقشی که کنگره در رسیدن به این نقطه ایفا کرده است و بویژه از تلاشهای جدی این کمیته در تصویب تحریم هایی تشکر کنیم که به هدفشان نائل آمدند و سبب شدند مذاکرات جدی و سازنده ای ای با ایران داشته باشیم. وقتی تحریم های ایران را تصویب کردیم من ریاست این کمیته را برعهده داشتم. همه ما آن بحثها را به خاطر داریم.

ما به اتفاق آراء، آن تحریمها را تصویب کردیم. این تحریمها نقش بسیار سازنده ای در آوردن ایران به سر میز مذاکرات ایفا کردند و به صراحت مشخص کرد که ما می خواهیم مذاکرات جدی و سازنده ای با ایران داشته باشیم.

کری افزود: از روزی که این گفتگوها آغاز شد ما به صراحت اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافق خوب را نخواهیم پذیرفت. ما به صراحت از همان ابتدا مشخص کردیم منظورمان چیست یعنی توافقی که همه چهار مسیر دستیابی به بمب اتمی را مسدود کند یعنی دو مسیر از طریق اورانیوم و یک مسیر فراوری پلوتونیوم و یک مسیر مخفی. ما استانداردهای خود را مشخص کردیم. ما معتقدیم به این استانداردها دست یافته ایم.

کری افزود.. پس از حدود دو سال گفتگوهای بسیار فشرده، واقعیتها با صراحت روشن شده است و آن اینکه، طرح اعلام شده در هفته گذشته در وین، واقعا همان توافقی است که سبب بسته شدن مسیرهای مذکور می شود و به ما تضمین هایی می دهد تا در کل حیات ان پی تی ، مشارکت ایران بوجود بیاید و ما بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد.

در بخش مکتوب منتشر شده از سخنان جان کری که پیش از آغاز جلسه مذکور منتشر شد نیز تصریح شده است: این توافق همان توافق خوبی است که به دنبال آن بودیم. براساس مفاد آن، ایران باید 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش، دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را کنار بگذارد. براساس این طرح، ایران از تولید اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای تسلیحات هسته ای به مدت 15 سال بازداشته خواهد شد.

ایران مشمول جامع ترین و گسترده ترین اقدامات راستی آزمایی و شفاف سازی خواهد شد که تاکنون از طریق مذاکره حاصل شده است. در نتیجه، اگر ایران فریبکاری کند، ما به سرعت قادر خواهیم بود به این مسئله پی ببریم و پاسخ متناسب بدهیم. بسیاری از این اقدامات نه برای 10 یا 15 یا 20 سال بلکه برای کل دوره زمانی برنامه هسته ای ایران به قوت خود باقی خواهند ماند و درنتیجه ما را قادر خواهند ساخت تا به گونه ای قابل راستی آزمایی اطمینان حاصل کنیم که این برنامه ماهیت منحصرا صلح آمیز خواهد داشت.

کری افزود.. دو سال پیش، وقتی مذاکرات ما شروع شد ما با ایرانی مواجه بودیم که که در مرکز ساخته شده در مکانی مخفی و مدفون در زیر کوه به غنی سازی 20 درصدی مشغول بود و به سرعت درحال انبار کردن اورانیوم غنی شده بود و حدود 20 هزار سانتریفیوژ هسته ای نصب کرده بود و رئاکتور آب سنگینی را می ساخت که می توان از آن برای تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت بمب اتمی با میزان یک یا دو بمب در سال استفاده کرد.

 در آن زمان، کارشناسان می گفتند زمان رسیدن ایران به زمان به اصطلاح فرار هسته ای یعنی زمان لازم برای داشتن مواد شکافت پذیر به اندازه کافی برای ساخت بمب، دو تا سه ماه است. اگر توافق اخیر رد شود، ما بار دیگر به این وضع بازخواهیم گشت و فقط یک تفاوت با گذشته نیز وجود خواهد داشت و آن اینکه، حمایت دیپلماتیکی که در سالهای اخیر به صورت مستمر جمع کرده ایم، یک شبه محو خواهد شد. اجازه بدهید تاکید کنم گزینه جایگزین برای توافقی که به آن دست یافته ایم، توافق بهتر نیست و توافقی نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد.

باید به صراحت و به زبان ساده بگویم که این تصوری، خام است. گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد.

هدف ما برچیدن کل برنامه هسته ای ایران نبود

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد هدف ما برچیدن کل برنامه هسته ای ایران نبوده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «جناب رئیس کمیته در سخنان اولیه خود گفت که ما با این توافق، هرچه ایران خواسته است به آن داده ایم.(خنده کنایه آمیز) اما آنها هرچه می خواهند دارند. ایران 10 سال پیش یا قبل تر از آن، این توانایی را به دست آورد. ایران به توان تولید سوخت هسته ای دست یافته است.

 وقتی ما مذاکرات را شروع کردیم ایران مواد شکاف پذیر به اندازه کافی داشت تا 10 تا 12 بمب اتمی بسازد. ایران 19 هزار سانتریفیوژ داشت. این درحالی است که در سال 2003، فقط 163 سانتریفیوژ داشت یعنی زمانی که دولت قبلی آمریکا با ایران درباره همین مسئله درگیر بود. بنابراین، این سوال درست نیست که بگوییم هرچه ایران می خواست به آن داده ایم.

سوال مطرح این است که چگونه برنامه هسته ای ایران را به عقب می راندیم و چگونه برنامه تسلیحاتی آنها را برمی چیدیم و نه کل برنامه آنها. باید دانست چه چیزی روی میز است. ما قصد داشتیم توان ایران برای ساخت بمب اتمی را از بین ببریم و به این هدف دست یافتیم.»

 ايران بايد پروتکل الحاقي را در مجلس تصويب کند

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد ایران باید پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «هیچکس (در دولت آمریکا) هرگز درباره برچیدن کل برنامه هسته ای ایران سخن نگفته است. وقتی این سخنان مطرح می شد ایران از 163 سانتریفیوژ به 19 هزار سانتریفیوژ رسید. همه کسانی که در اینجا هستند می دانند گزینه های مطرح برای جلوگیری از این کار کدامند. این گزینه، اقدام نظامی نامیده می شود زیرا در غیر این صورت، این فعالیت متوقف نمی شد.

 ایران این مسئله را ثابت کرده است. ایران در طول این سال ها، این مسئله را ثابت کرد. براساس مفاد این توافق، ایران موافقت کرده است 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش را به صورت داوطلبانه برچیند و نابود کند و دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خودش را برچیند و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را خارج کند و آن را با سیمان پرکند.

ایران موافقت کرده است از تولید و استحصال اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت تسلیحات هسته ای دست کم برای مدت 15 سال خودداری کند. اگر ایران انجام این کارها را آغاز کند، ارنست مونیز و دیگران به ما خواهند گفت و ما بلافاصله مطلع خواهیم شد.
کری افزود.. در عین حال ایران پذیرفته است پروتکل الحاقی را بپذیرد.

پروتکل الحاقی نتیجه شکست در تجربه کره شمالی است و درنتیجه آن، دسترسی بیشتری بوجود می آید و براساس آن می توانیم دقیقا بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد. پیش از آن که تحریم های سازمان ملل متحد در پایان این فرایند، برداشته شود، ایران باید پروتکل الحاقی را تصویب کند. ایران باید پروتکل الحاقی را از طریق مجلس تصویب کند. ایران موافقت کرده است از روز نخست (اجرای توافق) به پروتکل الحاقی پایبند باشد.

 تسليم محض ايران، روياپردازي است

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد تسلیم محض ایران، رویاپردازی است.

جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق هسته ای گفت: «علاوه بر این اقدامات، تدابیر دیگری هم براساس این توافق در نظر گرفته شده است که در طول این جلسه استماع به آن خواهیم پرداخت. اگر ایران به تعهدات خودش عمل نکند، ما از مسئله مطلع خواهیم شد و به سرعت به این مسئله پی خواهیم برد و قادر خواهیم بود پاسخ مناسب بدهیم به این صورت که تحریمها را بار دیگر اعمال کنیم و کار را ادامه بدهیم تا به بدترین گزینه هایی برسیم که در حال حاضر مطرح است.

هیچیک از این گزینه ها هرگز و در هیچ زمانی از روی میز کنار گذاشته نمی شود. بسیاری از تدابیر درنظر گرفته شده در این توافق، برای فقط 10  سال یا فقط برای 15 سال یا فقط برای 20 سال یا فقط برای 25 سال نیستند. تدابیری برای هریک از این دوره ها در نظر گرفته شده است که برای همیشه خواهد بود یعنی تا زمانی که ایران در ان پی تی بماند. باید توجه داشت که کره شمالی از ان پی تی خارج شد. ایران از ان پی تی خارج نشده است.

کری افزود.. باید بخاطر داشت دو سال پیش وقتی مذاکرات ما شروع شد با ایرانی مواجه بودیم که اورانیوم را به میزان 20 درصد غنی سازی می کرد آن هم در مرکزی که مخفی بود و در زیرزمین مدفون شده بود. در آن زمان ایران به سرعت در حال انبار کردن اورانیوم غنی شده با خلوص بالا بود و حدود 20 هزار سانتریفیوژ هسته ای را نصب کرده بود. ایران در آن زمان در حال احداث رئاکتور آب سنگین بود که می توانست از آن برای ساخت پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت تسلیحات به میزان یک یا دو بمب (اتمی) در سال استفاده کند.

کارشناسان ارزیابی می کنند که زمان فرار هسته ای یعنی زمان فرار به سمت استفاده از مواد شکافت پذیر برای ساخت یک سلاح هسته ای، در آن زمان حدود دو تا سه ماه بود. اگر این توافق رد شود، ما بلافاصله به همین واقعیت(گذشته) باز می گردیم با این تفاوت که حمایت دیپلماتیکی که از کشورهای دیگر به دست آورده ایم و جمع شده است، یک شبه از دست خواهد رفت.

کری گفت.. اجازه بدهید تاکید کنم گزینه جایگزین برای توافقی که به آن دست یافته ایم، آن گونه که برخی تبلیغات تلویزیونی به صورت ناصادقانه می گویند توافق بهتر نیست و توافقی رویایی نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد. باید به صراحت و به زبان ساده بگویم که این تصور، رویاپردازی است. همه سازمانهای تشکیلات اطلاعاتی ما این سخن را می گویند و این سخن را تایید می کنند.گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد. انتخاب بین این دو گزینه است.

 واقعیت این است که یکصد و نود و هشت کشور عضو ان پی تی هستند. پنج کشور از این جمع ، قدرتهای هسته ای سازمان ملل متحد (دارنده سلاح هسته ای) هستند. یکصد و هشتاد و چهار کشور از این مجموعه، غیرهسته ای(فاقد سلاح هسته ای) هستند. این کشورها به تعهداتشان پایبند هستند. ما نیز به اقداماتی پایبند هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می دهد تا از امنیت یکصد و هشتاد و چهار کشور دیگر اطمینان حاصل شود. دوازده کشور از مجموع این کشورها نیز غنی سازی می کنند.

من هرگز عبارت "همه جا و همه وقت" را به کار نبردم

وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد ما هرگز به دنبال بازرسی های همه جایی و همه وقتی نبوده ایم.

جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق هسته ای گفت:« در پاسخ به کسانی که با توافق هسته ای به آن علت مخالفت می کنند که فکر می کنند ممکن است در سال پانزدهم یا شانزدهم یا بیستم اجرای این توافق چه اتفاقی رخ بدهد، باید بگویم اگر ما از این توافق خارج شویم، سال پانزدهم یا شانزدهم یا بیستم، همین فردا شروع می شود آن هم بدون وجود پادمانهای راستی آزمایی و شفاف سازی که توافق کرده ایم.

من در یک هفته گذشته به صورت مفصل در این خصوص صحبت کرده ام که این توافق دقیقا چیست. درعین حال، می خواهم به صراحت بگویم که این توافق هرگز به دنبال چه چیزهایی نبوده است. من در مقام مذاکره کننده اصلی آمریکا باید بگویم که من هرگز عبارت "همه جا و همه وقت" را به کار نبردم و این عبارت هرگز در بحثهای ما با ایرانی ها مطرح نبود.

 هدف از این طرح، پرداختن به مسئله هسته ای بود. می خواستیم فقط به مسئله هسته ای پرداخته شود زیرا می دانستیم اگر درگیر همه مسائل دیگر شویم، هرگز نمی توانیم به هدفی دست پیدا کنیم که عبارت بود از متوقف کردن برنامه هسته ای ایران. ما در مذاکرات گیر می کردیم. ما برای همیشه در آن وضع می ماندیم و به صورت مرتب به مسائل مختلف می پرداختیم. اصلی ترین اولویت رئیس جمهور اوباما این بوده است که ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا نکند. هدف ما به این مسئله محدود می شد.

کری افزود.. من طرح مفصلی تهیه کرده ام درباره اینکه چگونه می توان فعالیتهای دیگر ایران را به عقب راند و می توانم این طرح را در اختیار شما قرار بدهم. باآنکه دوست نداریم ، این اقدامات وجود دارد. این طرح درباره مقابله با تروریسم، نقش ایران در خشونتهای فرقه ای در منطقه خاورمیانه و مسائل دیگر است. همه این مسائل غیرقابل قبول هستند. این مسائل همانطور که برای شما غیرقابل قبول است برای ما هم غیرقابل قبول نیست. اما برای شما نکته ای دارم و آن اینکه مقابله با ایران دارای تسلیحات هسته ای با مقابله با ایران بدون سلاح هسته ای، بسیار متفاوت است. ما تضمین می کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد.

کری افزود.. ما همکاری بسیار نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج فارس داریم. روز گذشته اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی بود. وزیر امورخارجه عربستان سعودی در این دیدار گفت که توافق هسته ای ایران همه مفاد لازم برای محدود کردن توانایی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را داراست. عربستان سعودی و اماراتی ها نیز همین نظر را دارند(و از آن حمایت می کنند). قرار است وزیر امورخارجه ایران تا دو روز دیگر به امارات سفر کند.

ارتش آمریکا گفت که حمله به ایران سودی ندارد

 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: تنها گزینه دستیابی به راه حل جامع دیپلماتیک با ایران است.

کری افزود کارشناسان ارتش آمریکا تاکید دارند اقدام نظامی علیه ایران سودی نخواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار