تابناک تهران - پيش از آنكه شهر پرديس به وسعت كنوني خود برسد، به گفته مسئولان پرديس، عده اي با تصرف زمين هاي اوزون تپه كه احتمالا متعلق به بنياد مستضعفان است اقدام به ساخت خانه‌هايي كه بي‌شباهت به بيغوله نيست كرده و حالا شهر پرديس را به دو بخش درحال پيشرفت و بخش آسيب‌زا تبديل كرده است.
کد خبر: ۶۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹ 27 July 2015
زماني منطقه "خاك سفيد" به دمل چركين شرق تهران تبديل شده بود.سياست هاي برخورد ضربتي و پاكسازي هاي دوره اي حالا اين منطقه را به يكي از خوش آب و هوا ترين مناطق تهران تبديل كرده است، هرچند هنوز هم خاطره تلخ اين منطقه برذهن ها باقيست.

پاكسازي خاك سفيد گروه زيادي از ساكنان آن را به حاشيه تهران راند، يكي از اين بخش ها منطقه اوزون تپه در شهرستان پرديس است.

پيش از آنكه شهر پرديس به وسعت كنوني خود برسد، به گفته مسئولان پرديس، عده اي با تصرف زمين هاي اوزون تپه كه احتمالا متعلق به بنياد مستضعفان است اقدام به ساخت خانه‌هايي كه بي‌شباهت به بيغوله نيست كرده و حالا شهر پرديس را به دو بخش درحال پيشرفت و بخش آسيب‌زا تبديل كرده است.

در ميان ساكنان منطقه افرادي پيدا مي شوند كه بيست سال است در اوزون تپه سكني دارند و شاهد پيشرفت پرديس و بومهن در چند قدمي خود هستند درحاليكه خود در سخت ترين شرايط زندگي مي كنند.

اكثر ساكنان مهاجراني هستند كه از شهرهاي شمال شرقي كشور به اوزون تپه آمده اند. خانواده هايي با فرزندان خردسال و نوجوان كه چهارديواري هايي موقتي و آجري  از متصرفان اجاره كرده و با ماهي 100 هزار تومان اجاره تنها به اعتبار يك سرپناه زندگي مي كنند.


آنچه ساكنان اوزون تپه با آن دست و پنجه نرم مي كنند

هنوز در خيابان هاي شهر پرديس هستيم كه وارد فرعي بي نام و نشاني با زميني خاكي و صعب العبور مي شويم.

براساس آنچه شهردار بومهن مي گويد؛ نام اينجا اوزون تپه است و حدود 300 خانوار در آن زندگي مي كنند كه بايد تعداد متصرفاني كه خانه ها را به افراد اجاره داده اند به آن اضافه كرد. مالك زمين هاي اين منطقه بنياد مستضعفان است اما برنامه ريزي هاي نادرست موجب شده تا اينجا به حاشيه نشيني تبديل شود.

به گفته  مسئولان، در پرديس گروه هاي زيادي از كارگران براي ساخت و سازهاي مختلف به خصوص مسكن مهر حضور دارند كه گذشت زمان موجب شده تا كارگران خانواده هاي خود را از شهرهاي مختلف وارد شهر كرده و از آنجا كه محل سكونتي براي آنها در نظر گرفته نشده،اكثرا در اين منطقه با شرايط سخت زندگي مي كنند.

در هنگام بازديد از منطقه با فردي مواجه شديم كه بي حساب و كتاب آجر به دست دارد و بر وسعت چهارديواري اش اضافه مي كند،نه خبري از جواز ساخت است و نه مصالح استاندارد و ايمن. مي گويد مجبورم و براي آنكه زن و فرزندانم را حفاظت كنم بايد يك متر به فضاي خانه ام اضافه كنم،خانه اي كه سندي ندارد و بنا بر يك تكه كاغذ قولنامه به او واگذار شده است و آب آن با منبع هاي بزرگ آب تامين شده و برق خانه ها هم از تير برق هاي منطقه گرفته شده است.

حجت الله تاج محمدي،شهردار بومهن با بيان اينكه مشكل فعلي در اوزون تپه تصميم گيري است، مي گويد: قرار است در طرحي منطقه اوزون تپه در پرديس به فضاي سبز تبديل شود كه طرح آن تهيه شده است و براي اين كار نيازمند همكاري بنياد مستضعفان هستيم.

وي مي افزايد: لازم است منطقه اي در پرديس شناسايي شود و ساكنان به آنجا منتقل شوند تا مسير ساماندهي و بهزيستي افراد مهيا شود. اين طرح در كاهش آسيب ها و رفع مشكل حاشيه نشيني در پرديس و بومهن مي كاهد.

رها شدن اوزون تپه و اهالي آن به حال خود، احساس راحتي متصرفان و رشد آسيب هايي كه قابل گسترش در مناطق همجوار است، بزرگترين مشكل اين نقطه از شهرستان ارزيابي مي‌شود. مشكلاتي كه در بيخ گوش شهرستاني تازه تاسيس است و با همت مسئولان و برنامه ريزي برپايه تصميم سازي قابل حل است.

در هنگام بازديد از منطقه با فردي مواجه شديم كه بي حساب و كتاب آجر به دست دارد و بر وسعت چهارديواري اش اضافه مي كند،نه خبري از جواز ساخت است و نه مصالح استاندارد و ايمن. مي گويد مجبورم و براي آنكه زن و فرزندانم را حفاظت كنم بايد يك متر به فضاي خانه ام اضافه كنم،خانه اي كه سندي ندارد و بنا بر يك تكه كاغذ قولنامه به او واگذار شده است و آب آن با منبع هاي بزرگ آب تامين شده و برق خانه ها هم از تير برق هاي منطقه گرفته شده است.

حيدري،فرماندار پرديس مي گويد:علاوه بر ساخت و سازهاي غير مجاز با  شيوع انواع آسيب هاي اجتماعي در اين منطقه رو به رو هستيم. ساكنان اوزون تپه اكثرا داراي فرزندان جوان هستند و اين منطقه مستعد گسترش آسيب و انواع بزهكاري ها است. برخي از جوانان اين منطقه به دليل شرايطي كه در آن قرار دارند امكان تحصيل پيدا نكرده اند كه اين موضوع بر شدت بحران زا شدن منطقه اضافه مي كند.

وي با اشاره به وجود سوء تغذيه در ميان زنان و فرزندان  منطقه اوزون تپه مي افزايد: حدود 10 درصد ساكنان اوزون تپه بزهكار و از اقشار آسيب زا هستند درحاليكه 90 درصد آنها را كارگران فقيري تشكيل مي دهد كه از سر ناچاري به اين حداقل زندگي پناه آورده اند.

 
گزارش از مرضيه محمدي
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
اون منطقه تا دلت بخواد ماده مخدر "ناس" پيدا ميشه.در دسترس و ارزون
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
سلام.
متاسفانه تا شهردار اون منطقه مياد كاري انجام بده خيلي سريع از كار بركنار ميشه يا كارو ميده به كسي ديگه.خلاصه صاحب نداره.
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
منطقه ی بومهن صاحب دلسوزی ندارد و هر کسی که میاید و بر مسند مینشیند به جای انکه به شهر برسد به فکر جیب خودش است وبعد ازچندی دیگری بر جایگا ه مینشند واین چرخه ادامه دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار