اختصاصی تابنک یزد از روز ملی کیفیت
افزایش کیفیت تولیدات داخلی توام با افزایش گستره تولیدات در حوزه های مختلف، از مهمترین عواملی است که می تواند بیش از پیش جامعه ایرانی را با تحقق "حمایت از کالای ایرانی" مواجه کند.
کد خبر: ۶۷۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ 12 November 2018

به گزارش تابناک یزد؛ اهمیت دست یابی به استاندارد هایی از پیش تعیین شده درفعالیت بخش‌ های مختلف کشور شامل سازمان‌ ها، بنگاه‌ های اقتصادی بزرگ، واحد های عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌ های کوچک و متوسط مستقل و وابسته سبب شد تا روزی در تاریخ هجری شمسی بدین مهم نامگذاری شود؛ از اینرو هجدهم آبان ‌ماه به‌ عنوان روز ملی کیفیت در تاریخ رسمی کشور نام‌ گذاری شده است.
بنابراین "کیفیت" از مهمترین شاخصه های ارزیابی یک محصول می باشد که در آن ابتدا استانداردهاي‌ توليد محصول‌ يا ارايه ‌خدمت‌ مشخص‌ شده‌‌ و سپس ‌فعاليت ها در جهت‌ دستيابي‌ به‌ اين ‌استانداردها ارزیابی می شود. به عبارتی استاندارد ها را براي‌ داده ‌هایی شامل ‌مواد، نيروي‌ انساني‌، تجهيزات‌، فضا، پول‌ و فرآيندها در نظر مي‌ گيرند.
بی شک افزایش کیفیت تولیدات، استقبال عمومی را نیز در پی خواهد داشت. بر همین اساس شرایط اقتصادی و سیاسی کشور سبب شد تا سال 1397 توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شود. در این نام گذاری تحقق ارتقا کیفی شاخص کیفیت تولیدات ملی از مهمترین عواملی است که می تواند بر این دغدغه ارزشمند مقام معظم رهبری توسط مسئولان و فعالان بخش اقتصادی با همت آحاد ملت شریف ایران جامه عمل بپوشاند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با اشاره به نقش مهم تولید کنندگان کشور در تحقق و اجرای سریع تر شعار ارزشمند حمایت از کالای ایرانی، عنوان کرد: این تولیدکنندگان هستند که باید در وهله اول جنس با کیفیت و با قیمت رقابتی تولید کنند و آن وقت مردم نیز تعصب خود نسبت به تولید داخل را نشان داده و تولیدات با کیفیت داخلی را به نمونه های خارجی ترجیح خواهند داد.
روحانی در ادامه با اشاره به فضای مطلوب رشد، تحرک و تحول اقتصادی کشور، تصریح کرد: باید موانع رونق و ارتقای کیفیت تولید را برطرف کنیم، اما تاکید می کنم که مسئولیت اصلی در ترجیح تولیدات داخلی به تولیدات خارجی با تولیدکنندگان است که کالای با کیفیت و قیمت رقابتی به مردم و مصرف کنندگان عرضه کنند.

از نظر مردم، تولیدکنندگان داخلی باید با بالا بردن کیفیت تولید کالا های خود منطبق بر استاندارد های تعریف شده بکوشند تا در این رقابت با کالاهای ارزان قیمت و البته بی کیفیت چینی، رضایت خریداران و مصرف کنندگان را متوجه خود سازند و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و درآمد مضاعف، گام بلندی در اعتلا و ارتقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بردارند.
هرچند عزم ایرانیان در خرید کالاهای ایرانی ستودنی و ارزشمند است اما برای استمرار و افزایش استقبال و حمایت از این مهم تنها زمانی برای جامعه ایرانی قابل دستیابی است که فرآيندها و فعاليت هاي‌ تولیدی فعالان اقتصادی به‌ طور مستمر با نيازها و انتظارات‌ مشتري هاي ‌سازمان ها‌ طراحي‌ شود و به‌ اجرا در آيد. در این هنگام است که شناخت و تعیین نیازها و انتظارات مشتری ها و البته پرداختن به آنان در اولویت قرار می گیرد و به عبارتی به کیفیت معنا بخشیده می شود.
البته تولیدکنندگان این مهم را نیز در نظر داشته باشند که در این راستا اهمیت رضایت مشتری از خدمات ارائه شده می طلبد تا استاندارد با توجه‌ به‌ نيازها و انتظارات‌ مشتري ها مشخص‌ شوند. بنابراین استاندارد را به صورت عام و ثابت نمی توان تعمیم داد و برای هر خدمت با توجه به شرایط محیطی و مشتری، ظرفيت‌ و توانايي‌ فرآيندها و متغيرهاي‌ مؤثر بر محيط ارائه‌ خدمت،‌ ارائه می شود.
این بازی دوسر برد حمایت از کالای ایرانی علاوه بر آنکه رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت؛ برای تولیدکنندگان نیز با بهبود روش هاي‌ انجام‌ كار موجبات ‌كاهش‌ دوباره‌ كاري ها، كارهاي‌ اضافي‌، اتلاف‌ منابع‌، كاهش‌ مخارج‌ كنترل ‌كيفيت‌ را فراهم آورده و در نهايت باعث‌ كاهش ‌هزينه‌ های تولید کننده و تولید ارزش افزوده مضاعف چشمگیری خواهد شد.
برهمین اساس است که تولید کنندگان برای کسب بازار فروش و رضایت متقاضیان و شهرت خود می کوشند تا با یکدیگر بر سر کیفیت رقابت کنند و در حفظ شهرت و توانایی رقابت کیفی، ضمن برنامه ریزی مناسب برای کنترل و ارزیابی مداوم کیفیت مورد درخواست متقاضیان، بر کاهش قیمت محصول خروجی نیز بیاندیشند و این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.
تولیدکنندگان بدانند در پی نظرسنجی ‌های متعددی که درخصوص خرید کالای خارجی از جمعی از اقشار مختلف مردم صورت گرفته، اکثریت کیفیت را دلیل اصلی خود برای خرید کالا عنوان کرده اند البته آنان معتقد بودند اگر کالای ایرانی هم به سطح متعالی تری از کیفیت برسد، بدون شک از آن حمایت ویژه تری خواهد شد.
محمود زمانی‌ قمی استاندار یزد نیز در این راستا بگرایش به تولیدات داخلی را مستلزم افزایش قدرت خرید مردم،‌ متعادل سازی قیمت تولیدات داخلی و افزایش کیفیت دانست.
آیت‌ الله محمدرضا ناصری یزدی امام جمعه یزد نیز با اشاره به اینکه در ارتباط با تولید باید به بحث تولید با کیفیت توجه شود، عنوان کرد: ما الان در سطح کشور تولیدات مختلفی داریم ولی مردم به این تولید رغبت زیادی ندارند که علت این عدم رغبت، کیفیت پایین است.
وی در ادامه تصریح کرد: با افزایش کیفیت تولیدات داخلی، نه تنها مردم داخل کشور به تولید ملی توجه ویژه ‌ای پیدا می ‌کنند و سراغ جنس خارجی نمی‌ روند بلکه خارجی‌ ها هم به دلیل کیفیت بالای محصولات داخل کشور، اقدام به واردات کالا های ایرانی می‌ کنند.
علی زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز با بیان اینکه تحقق استاندارد تاثیر مستقیمی بر کیفیت کالا و محصولات و افزایش استقبال مردم از کالای داخلی می شود؛ اظهار داشت: اولین شرط در کالاها، کیفیت بخشی به آن ها است تا بتوانیم در عرضه کالاهای داخلی به کشورهای دیگر رقابت کنیم و این مسئله با نظارت هر چه بیشتر سازمان ملی استاندارد ایران به واحدهای تولیدی امکان پذیر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار