کد خبر: ۶۹۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹ 28 December 2018

محمدامین فرشادمهر | بی قانون

در خبرها آمده بود ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست. ناخودآگاه یاد آن ترانه معروف «بلا» افتادیم که می‌گفت «بلا شیطون خودم، دشمن جون خودم، قربون خوشگلیات، دل داغون خودم». لذا شک کردیم که نکند ارتباطی بین آن ترانه ظاهرا ساده با اتفاقات واقعی باشد؟ این شک زمانی به یقین تبدیل شد که خبری دیگر را خواندیم؛ خبر از این قرار بود که «پدیده فرونشست در ایران ۹۰ برابر شرایط بحرانی است». خب این خبر درباره فرونشست نیز کاملا یادآور آن ترانه‌ای است که می‌گفت :«نبینم که باز نشستی، منتظر چی هستی؟!» لذا به تحقیق درباره ارتباط ترانه‌های مشهور با رخدادها و مسائل واقعی پرداختیم و به نتایج شگفت‌انگیزی دست پیدا کردیم که در ادامه آورده شده است:

- هانی عشق و عسلم، هانی شعر و غزلم/ هانی دنیا مال ما، همه عشقا مال ما: این ترانه به بررسی زندگی برخی ژن‌های برتر می‌پردازد و تمام عشق و حال‌های عالم را حق و سهم ایشان عنوان می‌کند.
- دختر همسایه شبای تابستون، گاهی میومد روی بوم: اشاره به نصب دیش ماهواره روی پشت بام و انحراف جوانان دارد. در ادامه این ترانه نیز آمده که: «طی می‌کردم با چابکی، پله‌ها رو ده تا یکی» که منظور، همان پیشرفت‌های یک شبه و مدارک جعلی و از این دست مسائل است. در انتهای این ترانه نیز می‌شنویم: «تا می‌رسیدم اون بالا، قایم می‌شد می‌گفت حالا، اگه راستی مردی، باید دنبالم بگردی» که به صورت واضح چهره چند مختلس را که بعد از تعقیب و گریز به کانادا پناه برده و زبان در آورده‌اند‌ به تصویر کشیده است.
- ای یار قشنگ مو بلند مشکی پوشم/ با لنگه ابروهات شَرَق شَرَق نزنی تو گوشم: از دید زبان‌شناسان دو بار استفاده متوالی از واژه شَرَق، گواه آن است که منظور شرق جغرافیایی است و تفسیرش این می‌شود که آسایش و آرامش در گروی قطع ارتباط با غرب و دوستی با شرق است‌. در ادامه این ترانه آمده: «اگه یه روز بیای رو پشت بوم رخ بنمایی/ خورشید که بخواد بالا بیاد روشو میپوشم» که نشان از اهمیت پشت بام در ادبیات معاصر دارد.
- آهوی مست دشتی، دنبال عشق می‌گشتی/ نقشتو جا گذاشتی رفتی و برنگشتی/ آهوی دشت زنگاری، آهوی دشت زنگاری: در اینجا به طور واضح به مساله زنده‌گیری آهوها و گورخرها اشاره شده است. طبق این ترانه، چنان بلایی سر آهوی دشت زنگاری آمده که او هنگام فرار، نقشش را نیز جا گذاشته و به عبارتی گفته «نقشم حلال، جونم آزاد، فقط بذارید برررم من».
- نامه‌ات رو دادی به من خوندمش یواشکی/ خوندمش هزاردفعه، سوزوندمش یواشکی: اشاره به یکی از عزیزان که بارها و بارها به عالم و آدم نامه نوشت و جوابی نگرفت. اخیرا هم در تويیتر سیاستمداران خارجی را به شنیدن صدای مردم‌شان دعوت می‌کند.
- شب شبِ شعر و شوره، شب شبِ ماه و نوره/ با یار قرار گذاشتم دیر کرده راهش دوره: این ترانه اشاره دارد به معضل امروزی جوانان که همان لانگ دیستنس است.
- براي ديدن تو بي‌قرارم تا بيام از سفر/ بيام و حلقه بر در بزنم که اومدم بي خبر: به نظر می‌رسد تنها اشاره‌ای که این ترانه دارد، اشاره به پدیده‌ای موزون به نام محمد خردادیان است؛ ما چیز دیگری پیدا نکردیم.
- سنگو زدم به تیشه، دوسِت دارم همیشه/ تپلی ریزه میزه، انقده بلا نمیشه: این ترانه در واقع حرف دل مدیر یکی از روزنامه‌هاست که «بلا»یی را که در اول این نوشتار عنوان شد،ریشه در توافقات تپلی ریزه میزه یا همان وزیر امورخارجه می‌داند.
- مَ مَن اگه تو تو رو دو دوباره نَ نَ نَ نَ نَبینمت، می‌...می‌میرم: تقطیع نشده صحبت‌های نماینده سراوان به کارمند اداره گمرک! همان‌طور که ملاحظه می‌کنید ایشان جانش برای آن کارمند در می‌رفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار