آماری‌هایی از برنامه‌های موجود، میزان دانلود و سطح درآمد برنامه‌های موبایل اندرویدی
اگر توسعه‌دهنده برنامه‌های موبایل و به‌ویژه بازی‌های کامپیوتری هستید، به‌خوبی می‌دانید که بالاترین میزان سوددهی در این حوزه به پلتفرم iOS اختصاص دارد. همان‌گونه که در مقاله مقایسه‌ای میان iOS و اندروید گفته شد، iOS در این زمینه جایگاه بهتری دارد. اما آیا چنین مقایسه‌ای در ارتباط با توسعه‌دهندگان ایرانی نیز صدق می‌کند؟ متاسفانه پاسخ این پرسش منفی است، به دلیل این‌که توسعه‌دهندگان ایرانی به دلایل مختلفی با تحریم‌ها روبه‌رو هستند، در نتیجه دست‌کم در مقطع فعلی این بازار برای توسعه‌دهندگان ایرانی پر سود نخواهد بود، اما در مقابل بازار اندروید جایگاه بهتری داشته و به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اگر روی ساخت برنامه‌های اندرویدی متمرکز شوید، سود بهتری را به دست خواهید آورد. اما برای آن‌که یک دید کلی از سطح درآمد دو فروشگاه اپل استور و گوگل استور به دست آورید، در این مقاله میزان دانلود برنامه‌ها و بازی‌ها را روی هر دو پلتفرم بررسی کرده‌ایم و در انتها نیز به سراغ گوگل پلی رفته و بر اساس جدیدترین گزارش منتشرشده در ماه اکتبر 2018 به تعداد برنامه‌های رایگان، پولی، بازی‌ها اشاره کرده و نکته‌های جالبی را که در ارتباط با این فروشگاه وجود دارد، برای شما شرح خواهیم داد.
کد خبر: ۷۰۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 19 January 2019

با توجه به این‌که به‌طور متوسط هر کاربری چه در مقیاس جهانی و چه در ایران دست‌کم یک گوشی دارد، پس جای تعجب نیست که مشاهده می‌کنیم سطح درآمدها در این حوزه بالا بوده و انتظار می‌رود، فراتر از این هم برود. به‌ویژه آن‌که گوگل برنامه‌های آموزشی رایگان متعددی را در ارتباط با برنامه‌نویسی اندروید و هر آنچه به این پلتفرم مرتبط می‌شود، در وبلاگ این شرکت و سایت‌های متعلق به این شرکت قرار داده است. گزارش منتشرشده از سوی سایت sensortower نشان می‌دهد، در سال گذشته میلادی گردش مالی در حوزه دانلود برنامه‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای بیش از 58.6 میلیارد دلار بوده است. از این مقدار بسیار عظیم سهم پلی‌استور گوگل برابر با 20.1 میلیارد دلار و سهم اپ استور برابر با 38.5 میلیارد دلار بوده است. (شکل 1)

درحالی‌که در سال 2016 میلادی پیش‌بینی‌شده بود، تعداد برنامه‌هایی که برای اولین بار روی دستگاه‌های همراه کاربران نصب می‌شود به 80.7 میلیارد دانلود خواهد رسید، این رقم در سال گذشته میلادی به 91.5 میلیارد دانلود رسید که 13.5 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده بود. (شکل 2)


هر دو پلتفرم به لحاظ محبوبیت و اثرگذاری رشد قابل قبولی داشته‌اند. با این حال، اپ استور اپل در مقایسه با سال گذشته یک رشد نیم درصدی را تجربه کرده و همچنین سطح درآمدهای آن نیز تقریبا دو برابر پلی استور بوده است. یکی از عواملی که باعث شده گوگل در این زمینه از اپل عقب بیفتد تعداد فروشگاه‌های نرم‌افزاری موجودش در بازار بوده است. عدم دسترسی به پلی‌استور در کشورهایی همچون چین، خود یکی از دلایل بزرگی است که باعث ریزش مخاطبان و البته سطح درآمدهای این شرکت شده است. در ارتباط با تعداد دانلودها در این زمینه پلی‌استور گوگل برنده میدان است و تعداد دستگاه‌های اندرویدی که به‌مراتب بیشتر از دستگاه‌های iOS هستند، اصلی‌ترین دلیلی است که می‌توان به آن اشاره کرد. فراموش نکنید، در اکوسیستم اندروید شما با تنوع بسیار زیاد محصولات اندرویدی که از سوی تولیدکنندگان مختلف ارائه می‌شود، روبه‌رو هستید. 

 

سطح درآمد و میزان دانلود در صنعت بازی‌های موبایلی چگونه است؟

در صنعت بازی‌های موبایل نیز اوضاع همانند برنامه‌های کاربردی است. سطح درآمد اپ‌استور دو برابر بیشتر از پلی‌استور گوگل است، اما رشد هر دو پلتفرم در این حوزه یکسان است. بااین‌حال، بازهم تعداد دانلود بازی‌ها روی گوشی‌های اندرویدی فراتر از iOS است. (شکل 3) 

چه تعداد برنامه کاربردی در گوگل پلی آپلود شده‌اند؟

بر اساس جدیدترین گزارش منتشرشده از سایت AppBrain، در 13 اکتبر 2018، بیش از 2 میلیون ( 2,561,805) برنامه اندرویدی روی گوگل پلی قرار دارند. تحلیل‌گران سایت AppBrain اعلام داشته‌اند، 13 درصد از برنامه‌هایی که جزو برنامه‌های بی‌کیفیت بوده‌اند، از پلی‌استور حذف شده‌‌اند. با توجه به این‌که گوگل هر چهار ماه یک‌بار به‌طور منظم برنامه‌های بی‌کیفیت را از سایت خود حذف می‌کند، به همین دلیل، تعداد کل برنامه‌ها روی پلی‌استور کاهش پیداکرده است. برنامه‌هایی که از سوی گوگل حذف می‌شوند، از سوی سایت AppBrain جزو برنامه‌های باکیفیت پایین شناخته می‌شوند. همان‌گونه که در شکل (4) مشاهده می‌کنید، در ماه مارس 2018 تعداد کل برنامه‌هایی که روی پلی‌استور قرار داشتند، به فراتر از 3 میلیون برنامه رسیده بود که از این تعداد نزدیک به 400 هزار عدد جزو برنامه‌های بی‌کیفیت شناخته‌شده بودند، اما در ماه اکتبر شاهد هستیم که چیزی بیش از یک‌میلیون برنامه بی‌ارزش از این فروشگاه حذف شده‌، درحالی‌که به نظر می‌رسد هنوز هم بیش از 300 هزار برنامه بی‌کیفیت روی پلی‌استور قرار دارند. 

آمار ماهیانه برنامه‌های اضافه‌شده به پلی‌استور

درحالی‌که در اکتبر 2017 میلادی بیش از 60 هزار برنامه عادی و نزدیک به 15 هزار برنامه بدون کیفیت به پلی‌استور اضافه‌شده بودند، اما به‌تدریج شاهد هستیم که این روند افزایشی رو به‌ کاهش نهاده و در آوریل سال جاری میلادی یک رشد منفی بسیار شدید را تجربه کرده است. اما به‌تدریج این شیب تند روبه افول نهاده و در اکتبر سال جاری میلادی دومرتبه سیر صعودی به خود گرفته است. به‌طوری‌که در اکتبر 2018 میلادی بیش از 20 هزار برنامه مفید و  نزدیک به 7 هزار برنامه بی‌کیفیت به پلی‌استور اضافه شده است. این نوسان جدید که بیشتر حالت منفی داشته، متأثر از سیاست‌های جدید گوگل است. سیاستی که توسعه‌دهندگان را ملزم ساخته برنامه‌ای خود را بر مبنای بعضی از معیارهای مدنظر این شرکت که بر امنیت و کیفیت تاکید دارند، پیاده‌سازی کنند.
فاکتور مهم دیگری که باعث کاهش رشد برنامه‌ها شده به فیلتر جدیدی باز می‌گردد که بر مبنای این فیلتر، گوگل از توسعه‌دهندگان درخواست می‌کند تیک مربوط به مناسب بودن برنامه‌ها برای کودکان فعال کنند. توسعه‌دهندگانی که برنامه‌ای برای توسعه یا ارتقای برنامه‌‌های خود ندارند یا نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشند، با عدم انتشار برنامه‌ها از سوی گوگل روبه‌رو خواهند شد. (شکل 5)

برنامه‌های رایگان در مقابل پولی

بیش از دو میلیون (2,437,408) یا به عبارت دقیق‌تر بیش از 95.1 درصد برنامه‌های پلی‌استور تا اکتبر سال 2018 میلادی رایگان بوده و تنها 4.9 درصد یا به عبارت دقیق‌تر کمی بیش از 124 هزار برنامه روی این فروشگاه پولی بوده‌ است. (شکل6) تعداد دانلود برنامه‌های کاربردی را بر اساس نرخ قیمت‌گذاری و رایگان بودن نشان می‌دهد. 

برترین برنامه‌های پلی‌استور 

در دو حوزه پولی و رایگان برنامه‌هایی که در گروه آموزشی قرار می‌گیرند، جزو برترین برنامه‌های پلی‌استور بوده‌اند. به عبارت دقیق‌تر، برنامه‌های آموزشی، سبک زندگی، تفریحی، کسب‌وکار، آهنگ و صوت، کتاب‌ها و مراجع، ابزارها، شخصی‌سازی، برنامه‌های مسافرتی و درنهایت سلامتی به ترتیب مکان‌های اول تا دهم پلی‌استور را از آن خود کرده‌اند. 
این آمار بر مبنای تعداد ستاره‌های اختصاص‌یافته به یک برنامه، تعداد و درصد برنامه‌هایی که در یک گروه بیش از 50 هزار بار دانلود شده، تعداد و درصد برنامه‌های پولی در هر گروه، میانگین هزینه‌ای که برای برنامه‌های پولی در هر گروه پرداخت‌شده و تعداد و درصد برنامه‌های بی‌کیفیتی که در هر گروه قرار داشته، تنظیم‌شده است. (شکل 7)

برترین گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده کاربران سایتAPPBrain

موضوع جالب توجه دیگر در ارتباط با گوشی‌هایی است که کاربران سایت AppBrain از آن استفاده می‌کنند. سایت AppBrain، یکی از منابعی است که در تهیه آمار مربوط به این مقاله از آن استفاده کردم. آمار منتشر شده این سایت در 14 اکتبر 2018 میلادی نشان می‌دهد 1.8 درصد از کاربران این سایت، از گوشی سامسونگ Grand Prime Plus استفاده می‌کنند. در مکان‌های بعدی، گوشی‌های سامسونگ گلکسی On NXT، گلکسی J7 ، گلکسی S8 ، گلکسی J7 (2016)، گلکسی S7 Edge و... قرار دارند. ( شکل 8) 

همچنین در این سایت آماده، در ایران به لحاظ محبوبیت مطلق به ترتیب گلکسی J7، گلکسی On NXT، گلکسی J7(2016)، گلکسی A5(2017)، گلکسی J5،، گلکسی J5 Prime در مکان‌های اول تا ششم قرار دارند. همچنین به لحاظ محبوبیت نسبی در ایران به ترتیب هواوی آنر 3 با 74 درصد، هواوی CHM-U01 با 70 درصد، گلکسی C5 با 52 درصد، آنر 5X با 48 درصد و آنر Hoi-U19 با 47 درصد در مکان‌های اول تا پنجم قرار دارند. (شکل 9)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار