کالبدشکافی مشکلات مسکن مهر پردیس/ ورود دادستان با اخراج 6 پیمانکار
واگذاری پروژه مسکن مهر پردیس به پیمانکاران فاقد صلاحیت و همچنین عدم مطالعات کافی در رابطه با مکان‌یابی پروژه به وجود آمدن مشکلات عدیده مسکن مهر پردیس بوده است.
کد خبر: ۷۰۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 29 January 2019

به گزارش «تابناک تهران» از پردیس مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه بشر است اما این روزها پاسخ دادن به این نیاز امری بسیار دشوار است. هرچند که مشکلات مربوط به مسکن فقط مربوط به ایران نیست و در تمام کشورهای جهان وجود دارد اما زمان انتظار برای خانه‌دار شدن  در کشورهای درحال‌توسعه مثل ایران به خاطر افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم هرسال طولانی‌تر می‌شود و رشد صعودی در پیش‌گرفته است.

اوایل سال 86  بود که دولت  نهم  طرحی را برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و کم‌درآمد با عنوان مسکن مهر  ارائه کرد. این طرح توجه دهک‌های پایین جامعه را به خود جلب کرد و سبب شد بسیاری از خانواده‌هایی که زمان زیادی را در فکر خانه‌دار شدن بسر می‌بردند، صاحب یک سقف شوند.

 از سال 87 تا سال 96،  ۱٬۸۳۹٬۸۲۹ واحد مسکن مهر ساخته و به مردم واگذارشده است که در نوع خود یک رکورد قابل‌توجه در امر ساخت‌وساز مسکن است.

در ابتدای اجرای این طرح، تشکیل تعاونی‌های مردمی حواشی بسیاری به همراه داشت و موافقین و مخالفین از زوایای مختلف این طرح را مورد واکاوی قراردادند اما سرانجام با توجه به وضعیت مسکن در کشور و نیاز زوج‌های جوان به داشتن سرپناه و البته مصمم بودن دولت نهم در اجرایی شدن این طرح، علی‌رغم تمام مشکلات، قریب به‌اتفاق کارشناسان و صاحب‌نظران، آن را مطلوب ارزیابی کردند.

هرچند که این طرح در زمان خود نقش به سزایی در جذب بخش عمده تقاضای بازار و کنترل قیمت‌ها داشت در موارد متعدی در سطح کشور به دلیل مکان‌یابی نامناسب، ارائه خدمات زیرساختی به‌ویژه آب، برق، گاز و خدمات فرهنگی چالش جدی این طرح محسوب می‌شود.
 

واحدهای مسکن مهر پردیس امنیت ندارند!

یکی از ثبت‌نام کنندگان در مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: من سال 91 ثبت‌نام کردم و قرار بود واحدها 18 ماهه تحویل شوند ولی الآن نزدیک 7 سال است که واحد ما تحویل نشده و چندین نوبت هم به خاطر افزایش قیمت از من پول گرفته‌اند.

شهروند دیگری می‌گوید: از سال 91 ثبت‌نام کردم و بارها برای پیگیری وضعیت واحدم اقدام کرده‌ام اما نتیجه نگرفته‌ام. سه سال پیش به من گفتند اسمت در سامانه خط‌خورده و مسکن مهر شامل شما نمی‌شود! و مشخص نیست بر چه اساسی بدون اطلاع بنده شخص دیگری جایگزین من شده است.

فرد دیگری می‌گوید: واحدی که من تحویل داده‌اند قابل سکونت نیست و امکانات زیرساختی و سیستم گرمایشی ندارد و مشخص نیست چطور باید در این محل زندگی کنم.

شهروند دیگری می‌گوید: 9 ماه است که واحدم را تحویل داده‌اند و کلیدش را گرفته‌ام اما نگهبانی مانع می‌شود در واحدم ساکن شوم و می‌گوید واحدها هنوز امنیت ندارند!

فرد دیگری می‌گوید: برخی از واحدها آب و برق و گاز ندارند و سیستم گرمایشی هم در آن‌ها نصب نشده و عملاً امکان سکونت در واحدم را ندارم.


عمده‌ترین مشکلات مردم در مسکن مهر پردیس را می‌توان تأخیر بیش از 6 ساله در تحویل واحدها و  نبود زیرساخت‌هایی چون آب ، برق، گاز، سیستم‌های گرمایشی، نبود آسانسور و محوطه مناسب در واحدهای ساخته‌شده خلاصه کرد.

کابل‌های فشارقوی برق دلیل تأخیر سه‌ساله/ آسانسور نداریم!

حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نوسانات ارضی سال ۹۱ را عامل مهمی در تأخیر پروژه مسکن مهر پردیس عنوان کرد و گفت: پیمانکاران این پروژه انبوه‌سازان مسکن هستند که توان اجرای پروژه‌های بزرگی در این وسعت را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: در فاز 11 مسکن مهر 33 هزار واحد تکمیل‌شده است و در این مرحله پیمانکار مشکل واردات آسانسور دارد که از طریق وزارت صنعت پیگیر رفع مشکل هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه طی سال‌های گذشته برای آماده‌سازی و راه‌سازی در فاز 11 با مشکلاتی مواجه بودیم اظهار داشت: در محوطه این فاز کابل‌های فشارقوی برای تأمین برق شهر تهران عبور کرده بود که سه سال طول کشید تا دکل‌ها از مسیر ساخت بلوک‌ها خارج و جا‌به‌جا شوند.
طاهرخانی با اشاره به پیشرفت پروژه در فاز 11 گفت: پیشرفت عملیات اجرایی این فاز به بیش از 86 درصد می‌رسد و بسیاری از پروژه‌ها در مرحله نازک‌کاری و نصب تجهیزات هستند اما مشکل اصلی در پردیس کمبود آسانسور، پکیج و بوس تر پمپ به شمار می‌آید که قیمت آن‌ها بین سه تا پنج درصد افزایش‌یافته است.

کمبود پکیج دلیل تأخیر در افتتاح فازهای 4 ، 5 و 11

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفتگو با رسانه‌ها گفت: بخش قابل‌توجهی از مساکن مهر در فاز 11 و زون 4 و 5 امروز با کمبود پکیج مواجه است و دلیل تأخیر در افتتاح این پروژه‌ها نبود پکیج در بازار است.

وی بابیان اینکه در فاز 11 پکیج گاز جزء تعهدات پیمانکاران است گفت: امروز با کمبود 1060 پکیج برای تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر مواجه هستیم.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت زیربناهای مسکن مهر پردیس گفت: خوشبختانه با استقبال بخش خصوصی در پروژه‌های زیربنایی مواجه هستیم و پکیج مشارکت 1038 میلیارد تومانی شروع به کارشده است.

وی همچنین در اسفندماه سال 96 دلایل به تأخیر افتادن تحویل واحدهای مسکن مهرشهر جدید پردیس را فشارهای غیرقانونی اداره مالیات نسبت به این شرکت دانسته بود.

 

آیا محیط‌زیست فاز ۸ مسکن مهر پردیس را پس می‌گیرد؟!

در فاز 8 مشکل معارضان متعدد داریم که حکم توقف پروژه را می‌گرفتند، درحالی‌که پیش‌ازاین تصور می‌شد آنجا معارض ندارد

محمدهادی حیدرزاده مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به پرونده 730 هکتاری در منطقه حفاظت‌شده جاجرود معروف به «فاز 8 مسکن مهر پردیس» در منطقه دره بهشت گفته بود: این پروژه در دولت قبل در گروه امور زیربنایی و محیط‌زیست مصوبه‌ای می‌گیرد که کاربری این عرصه مسکونی می‌شود؛ سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه شکایتی کرد و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رأی به کان لم یکن شدن آن مصوبه داشته است؛ خانم ابتکار هم نامه‌ای به آقای آخوندی نوشتند که نسبت به عودت فاز 8 مسکن مهر به مناطق حفاظت‌شده جاجرود اقدام شود.

وی  افزود: اگرچه آن منطقه دیگر به دلیل ساخت‌وسازهای انجام‌شده، ارزش اکولوژیک ندارد اما ما پیگیر موضوع خواهیم بود و سازمان حفاظت محیط‌زیست این حق را برای خود قائل است که این اراضی عودت داده شود.

حیدرزاده بابیان اینکه در همان دولت قبل به تعهداتی که در همین مصوبه داده‌شده بود هم عمل نشد، توضیح داد: قرار بود زمین دیگری را معوض به ما بدهند تا به منطقه حفاظت‌شده جاجرود الحاق کنیم اما این اتفاق نیفتاده است؛ همچنین قرار بود دیواری پیرامون این پروژه احداث شود تا از رفت‌وآمد حیات‌وحش جلوگیری شود زیرا این زمین‌ها در مجاورت زون امن حیات‌وحش قرار دارد.

حال مشخص نیست با تغییر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران و روی کار آمدن ناصر مهردادی آیا تلاش‌های حفاظت محیط‌زیست تهران برای پس گرفتن زمین‌های ادعایی‌اش به کجا رسیده است.


دردسر تازه مسکن مهر پردیس

«می‌خریم، می‌فروشیم، گرون می‌خریم، ارزون می‌فروشیم» تکه کلام دلالانی است که هر وقت نزدیک کارگزاری مسکن مهر پردیس می‌شوید به سمت شما با این جملات هجوم می‌آورند.

کافی است این روزها به کارگزاری مسکن مهر سر بزنید، با حمله افرادی مواجه می‌شوید که به‌راحتی دست از سر شما بر‌نمی‌دارند، افرادی که دلال یا فروشندگان سیار اطلاق می‌شوند اما بخش قابل تاملی از خریدوفروش‌ها را طی ماه‌های اخیر در این شهرستان رقم‌زده‌اند و مشکلات مربوط به این نوع معامله‌ها کار را به‌جایی رسانده که چند ماه گذشته با هماهنگی مراجع قضایی 23 نفر از این دلالان بازداشت‌شده‌اند.

شواهد میدانی حاکی از آن است که عمده این دلالان واسطه بین بنگاه‌های مستقر در سطح شهر پردیس هستند و بابت هر خریدوفروش پورسانت دریافت می‌کنند.

 

قطع همکاری با 6 تن از پیمانکاران مسکن مهر پردیس

علیرضا آغاجری دادستان پردیس  با اشاره به کارشکنی تعدادی از پیمانکاران مسکن مهر پردیس گفت: تمام پیمانکاران این طرح را احضار کردیم و مهلتی برای شروع دوباره ساخت‌وسازها و تکمیل پروژه به آن‌ها دادیم.

دادستان پردیس افزود: ۱۲ نفر از پیمانکاران عملکرد قابل قبولی نداشتند که  با ۶ تن از آن‌ها قطع همکاری  شد و برای آن‌ها جایگزین مناسب پیدا شد ولی ۶ تن دیگر فعلاً چون جایگزین مناسبی پیدا نشده است در حال بررسی برای یافتن جایگزین مناسب هستیم.


افتخار می‌کنم حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم!

عباس آخوندی در مراسم تودیع خود چنین گفت: در این 62 ماه چه طور وقتی بنده ازلحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم و این موضوع باعث شد، ضد رسانه‌ها از این موضوع حداکثر استفاده را کرده و از بنده چهره ضد مسکن مهر بسازند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان در رابطه با این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود: به نظر من طرح خیلی مزخرفی هست!

واگذاری پروژه مسکن مهر پردیس به پیمانکاران فاقد صلاحیت و همچنین عدم مطالعات کافی در رابطه با مکان‌یابی پروژه به وجود آمدن مشکلات عدیده مسکن مهر پردیس بوده است.

شاید ریشه اصلی بی مهری ها و کم توجهی های مسؤولین مربوط به این پروژه مهم را  باید در همین چند جمله وزیر سابق مسکن و شهرسازی جستجو کرد. زمانیکه راس یک وزارت خانه نسبت به یک پروژه هیچ اعتقادی ندارد این تفکر در تمام زیر مجموعه آن وزارت خانه ساری و مردم برای مسکن که مهمترین نیازشان است سال ها منتظر می مانند.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نیاز مبرم مردم به داشتن مسکن شاید اقدام قاطع دادستان پردیس در قطع همکاری پیمانکاران فاقد صلاحیت نویدبخش پایان انتظار طولانی‌مدت و تلخ مردمی باشد که با هزار امید، اندک پس‌انداز خود را به امید خانه‌دار شدن به شرکت عمران شهر جدید پردیس دادند تا برایشان سرپناهی بسازد.

آنچه مسلم است اینکه برای جبران سال‌ها تأخیر در پروژه و دلجویی از مردم یک کار جهادی و بی‌وقفه نیاز است.

میثم فیروزمند

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار