سال‌هاست مردم منطقه 18 تهران از آلايندگي معادن شن و ماسه فعال در اين منطقه شاکي‌اند و کارشناسان اين معادن را عاملي مهم در آلودگي هواي تهران مي‌دانند بر همین اساس و طبق گفته شهردار منطقه 18 قرار بود که امسال معادن 400 هکتاری شن و ماسه از منطقه 18 خداحافظی کرده و تعطیل شوند.
کد خبر: ۷۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 04 August 2015
 این روزها با وزش نسیمی آرام در تهران به خصوص بخش های جنوبی این کلانشهر این ذرات ریز و گرد و غبار هستند که در آسمان شهر خودنمایی می کنند و بر جان پایتخت نشینان می نشیند.

پیش از اینها وزش بادی ملایم می توانست یک دلخوشی برای جا به جایی ابرها و بهبود کیفی هوای تهران محسوب شود اما اکنون با وزش تنها یک نسیم آرام شاهد برپا شدن گرد و غبار محلی در این کلانشهر می شویم.

به گزارش تابناک تهران، بسیاری از کارشناسان محیط زیست فعالیت معادن اطراف تهران را دلیلی بر بروز چنین شرایط عنوان می کنند اما آیا فقط اظهار نظر کردن در این خصوص کفایت می کند؟ آیا مسئولان محیط زیست و شهری نباید چاره ای در این خصوص بیندیشند؟

سال‌هاست مردم منطقه 18 تهران از آلايندگي کارخانه‌هاي شن و ماسه فعال در اين منطقه شاکي‌اند و کارشناسان اين معادن را عاملي مهم در آلودگي هواي تهران مي‌دانند. نبود فيلتراسيون هاي بخار بر روي دودکش‌هاي اين کارخانه ها، که اين روزها در دل شهر قرار گرفته‌اند، مشکلاتي را براي سلامت اهالي به وجود آورده، علاوه بر اين برداشت بي‌رويه و خارج از استاندارد، موجب معضلات زيست‌ محيطي نيز شده است.

فعالیت غیر مجاز و بیش از اندازه معادن در یکی از مناطق تهران (منطقه 18) صدای مسئولان شورای اسلامی شهر تهران را نیز درآورد  به طوری که رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات معادن شن و ماسه وضعیت این گودها را قرمز و تهدید کننده اعلام کرد و گفت: ادامه فعالیت این معادن و برداشت از آنها غیرمجاز و غیرقانونی است زیرا خطر جدی برای ساکنین منطقه و کارگران معادن محسوب می‌شود.

البته در این باره وحید نوروزی شهردار منطقه 18 اظهار داشت که 450 هکتار معدن شن و ماسه در محله خلیج فارس منطقه 18 قرار دارد که 1.5 هکتار از این معادن شن و ماسه به نام 17 اسفند نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: در تلاشیم با افزایش سرانه فضای سبز و کاشت درختان در گونه‌های مختلف با آلاینده‌های معادن شن و ماسه خلیج فارس مقابله کنیم.

البته پیش از این شهردار منطقه 18 گفته بود بزرگترین معدن شن و ماسه منطقه 18 با مساحتی بالغ بر 105 هکتار در محله خلیج فارس منطقه در سال 94 تعطیل و انتقال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: معادن 400 هکتاری شن و ماسه باید از منطقه 18 خداحافظی کرده و تعطیل شوند.
البته در میان الزامان فراوان برای رعایت ضوابط زیست محیطی از سوی معدن کاوان تهران و حومه این کلانشهر باید گفت که معادن در رشد و شکوفايي اقتصادی کشور اهمیت فراوانی دارند اما برداشت هاي غير اصولي و خارج از استاندارد از آنها تبعاتي را براي محيط‌ زيست و سلامت جامعه به وجود مي آورد.

علي‌محمد شاعري رئیس ستاد محيط‌ زيست شهرداري تهران به فعاليت‌هاي مخرب معادن شن ماسه‌اي که در منطقه 18 تهران همچنان فعال‌اند پرداخت و اظهار داشت: همه مسئولان متفق القولند که فعاليت اين معادن آلايندگي ايجاد مي‌کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار