مدیر کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: ایران با بازار چهار میلیارد دلاری یکی از ۱۰ کشور پر مصرف لوازم آرایشی در دنیاست و رشد این بازار ایران با توجه به آنالیز جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۲۴ سال تا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۱۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 19 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ از دبیرخانه نمایشگاه بین المللی ایران کازمتیکا (نمایشگاه لوازم آرایشی و بهداشتتی)، عبدالعظیم بهفر افزود: بازار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی ایران در سال‌های اخیر رشد ثابتی داشته است و این رشد 6 درصدی در حوزه اقتصاد، رقم بالایی به حساب می‌آید. 
وی ادامه داد: با استناد به آمار مقاله‌ای علمی که در سال 2016 منتشر شده، ایران یکی از کشورهای پیشرو در مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه خاورمیانه و آفریقا بوده و با حجم بازاری در حدود چهار میلیارد دلار یکی از هفت تا 10 کشور اول دنیا در حوزه مصرف لوازم آرایشی در دنیا اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اعداد و ارقام بازار بسیار جذابی برای تولیدکننده‌های داخلی و خارجی لوازم آرایشی داریم و لازم است محصولات آرایشی و بهداشتی از نظر سلامتی کاملا نظارت شوند. در همین راستا و برای دستیابی به نتیجه مطلوب نمی‌توانیم بخش نظارت، سلامت و اقتصاد این بازار را جدا کنیم و به دستگاه‌های جداگانه بسپاریم.

* ایرانی ها 4.5 درصد درآمد خود را برای محصولات آرایشی هزینه می کنند
مدیر کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه تصریح کرد: در گزارش دیگری که سال ۲۰۱۶ منتشر شده است مردم انگلیس ۱.۷ درصد درآمد خود را برای محصولات آرایشی هزینه می‌کنند و این رقم برای ایرانیان، ۴.۵ درصد از درآمد سالانه است. 
وی خاطرنشان کرد: در برآوردی دیگر گفته شده که می‌توانیم آمار جمعیتی کشور را ۲۵ میلیون خانوار با سرانه ۳.۵ نفر در نظر بگیریم. اگر این رقم را در عدد ۴.۵ (مقدار هزینه ایرانیان برای لوازم آرایشی) ضرب کنیم به رقم حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان می‌رسیم.
وی اظهار داشت: چنین مبلغی در حوزه اقتصاد و بازار، یک عدد‌ بسیار بزرگ به حساب می‌آید و از سایر فرآورده‌ها غیر از محصولات غذایی بیشتر است اما متاسفانه تعدد تصمیم‌گیرنده‌ها و نبود نظارت کافی و دقیق باعث شده این حجم و ظرفیت به سمت قاچاق برود.

* سالانه 390 میلیون دلار محصولات آرایشی وارد کشور می شود
مدیر کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با توصیف ظرفیت بازار محصولات آرایشی، میزان واردات این کالاها براساس آمار سال ۱۳۹۶ این‌ گونه توضیح داد: رقم واردات این محصولات در حدود ۳۹۰ میلیون دلار است که بخشی از آن‌ شامل کالاهای قاچاق و تقلبی می‌شود. 
بهفر افزود: غیر از رقم بالای ارزی و پولی که در این بازار جابه‌جا می‌شود باید به تاثیر منفی کالاهای تقلبی بر سلامت مصرف‌کننده توجه کنیم که بیشتر از تاثیر جابجایی مالی است.
وی اضافه کرد: قیمت پایین محصولات تقلبی و جعلی باعث شده مردم به اندازه کافی در مورد این کالاها حساس نباشند، لازم است تا بخش عمده‌ای از فعالیت و تمرکز را به این سمت ببریم که آگاهی مردم در مورد حجم بالای محصولات تقلبی بالا برود و در مورد آثار منفی آن بر سلامت‌شان باخبر شوند.
وی در ادامه ایجاد این حساسیت را یکی از وظایف رسانه‌ها دانست و ادامه داد: باید همان‌ دقت و نگرانی که در حوزه دارو ایجاد شده است،‌ در حوزه محصولات آرایشی هم به وجود بیاید. مردم باید بدانند رنگ‌های صنعتی، ترکیبات شیمیایی، اسانس‌ها و حلال‌های خطرناکی در این محصولات استفاده می‌شود و مصرف طولانی مدت آن آسیب جدی برای سلامت زنان و کل جامعه ایجاد می‌کند.

* 10 هزار شغل جدید 
مدیر کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: فعالان، واردکنندگان و تولیدکنندگان زیادی در حوزه محصولات آرایشی داریم و برای هماهنگ شدن بخش‌های مختلف، در اداره کل اتاق فکر و میز محصولات آرایشی تشکیل شده است تا با برنامه‌ریزی‌های لازم بتوانیم این حجم از مصرف را کنترل و سلامت مردم را تضمین کنیم.
بهفر خاطرنشان کرد:‌ با توجه به تولید حدود ۷۰۰ میلیاردی محصولات،‌ امکان ایجاد ۵۰ هزار شغل وجود دارد.
وی، قیمت پایین کالاهای تقلبی و جعلی را دلیل سوق دادن بسیاری افراد به سمت تولید زیر پله‌ای عنوان کرد و گفت: از طرف دیگر مراحل سخت نظارت و فرآیند تولید افراد را به این سمت می‌کشاند. 
وی افزود: اگر با تغییر سیاست ها و نظارت بیشتر بتوانیم فقط ۱۰ درصد از حجمی که زیر نظر رگولاتوری (مقررات) نیست و سازمان مبارزه با قاچاق اعلام کرده کاهش دهیم، حدود ۱۰ هزار شغل جدید ایجاد و در عین حال علاوه به تامین سلامت مردم هم کمک می‌کنیم.

* ایران می تواند بازار محصولات آرایشی منطقه را به دست گیرد
مدیر کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به موانع صادرات محصولات آرایشی گفت: در منطقه خاورمیانه و همسایگی ما، فقط ایران و ترکیه از نظر توانمندی در حوزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی حرفی برای گفتن دارند.
بهفر افزود: ایران از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، ترکیبات و اسانس‌ها، سطح علم در حوزه شیمی و داروسازی در وضعیت بهتری قرار دارد و با تجهیز و به‌روز رسانی ماشین‌الات تولید و بسته‌بندی، می‌تواند سطح و حجم تولیدات را ارتقا دهد و بازار شرکت‌های اطراف را به دست آوریم به شرط آن ‌که مکانیزم‌های لازم وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: در حالی‌که در کشورهای دیگر دولت‌‌ها برای کمک به صادرات و افزایش آن برنامه دارند، متاسفانه در کشور ما تعدد حوزه تصمیم‌گیری رفع شود که تاکنون مانع بزرگی برای رسیدن به چنین هدفی بوده است.

*بیش از 40 درصد محصولات آرایشی قاچاق است 
کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره محصولات آرایشی گفت: بیش از 40 درصد از کالاهای آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق در بازار موجود است و این موضوع متاسفانه در برخی از موارد به 60 درصد هم می رسد و وضع مطلوبی از نظر سلامت جامعه نیست.
وی افزود: بازار قاچاق فرآورده های بهداشتی و آرایشی بیش از پنج میلیارد دلار گردش مالی دارد که از مارکتینگ دارو و حتی غذا بزرگتر است.
وی اظهار داشت: حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی مورد غفلت بسیاری قرار گرفته است چرا که تصویر منفی از این حوزه در اذهان بسیاری از مسئولان وجود دارد و هر زمان که صحبت که این حیطه می شود، چنین تصوری بوجود می آید که قرار است، الزامات قانونی و قیود شرعی زیر پا گذاشته شود و اگر امروز شاهد این حجم بزرگ از قاچاق محصولات غیر رسمی و قاچاق هستیم ناشی از همین نگاه نادرست است.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سازمان غذا و دارو به دنبال مقصر نیست و حتی خودش را در این زمینه سهمدار اشتباه ها می داند و یکی از دلایل حمایت از نمایشگاه بین المللی ایران کازماتیکا همین موضوع است.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین المللی ایران کازمتیکا (حلال) اولین نمایشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی است که با شعار « اصل بر اصالت است» با حمایت سازمان غذا و دارو، انجمن‌ها و سندیکاهای مرتبط 24 تا 28 اسفند در منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، هتل کاروانسرا کلید می خورد.
‎هدف از برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران کازمتیکا (فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته)، معرفی توانمندی‌های این صنعت، محصولات مجاز، سالم‌‌سازی زنجیره تأمین و ارائه راهکارهای مبارزه با قاچاق است.
در نمایشگاه بین المللی ایران کازمتیکا (حلال) نه تنها محصولات و فرآورده های این حوزه به نمایش در می آیند که سخنرانی‌های کلیدی، نشست‌های عمومی و پانل‌های تخصصی هم در آن تدارک دیده شده است. ارائه امتیاز بازآموزی به شرکت کنندگان بخش مهم دیگری از برنامه های این نمایشگاه است.
‎دارا بودن مجوز فروش محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده، حمایت سازمان‌ها و سندیکاهای مرتبط از جمله سازمان غذا و دارو، انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران، برگزاری کلاس های آموزشی، ملاقات با سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه جهت توسعه صادرات و مدیران شرکت‌های پیشرو از دیگر ویژگی های اولین نمایشگاه بین المللی ایران کازمتیکا است.

 

رده: اخبار تهران

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار