طبق گفته کارشناسان در سال ۲۰۵۰ دست کم ۱۰ میلیون نفر در اثر بیماری خطرناک تر از سرطان به کام مرگ فرو خواهند رفت.
کد خبر: ۷۳۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵ 24 April 2019

قاتلی بزرگ‌تر از سرطان را بشناسید

به گزارش تابناک تهران کارشناسان می‌گویند: در سال ۲۰۵۰ دست کم ۱۰ میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست خواهند داد. nنتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به زودی قاتلی بزرگ‌تر از سرطان خواهد شد.

مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این دارو‌ها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آن‌ها مبارزه کرد.

از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است؛ این پدیده کل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد به طوری که خطر آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند.

مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند. در سال ۲۰۱۴ سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک «تهدید بزرگ جهانی» نام برده است؛ این سازمان با بررسی آمار مربوط به ۱۱۴ کشور، از افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ با انتشار گزارشی اعلام کرد جهان وارد دوره «پسا آنتی‌بیوتیک» شده‌است؛ دوره‌ای که عفونت‌های ساده‌ای که برای سالیان طولانی قابل درمان بودند، کشنده شده‌اند. داد‌های منتشر شده حاکی از آن است، در آمریکا سالانه بیش از ۲۳ هزار نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست می‌دهند.

یک محقق نیز به CBS گفته است: از هر ۳ مسافری که به کشور‌های دیگر سفر کرده‌اند، یک نفر با ابتلا به مقاومت آنتی‌بیوتیکی به کشور خود بازگشته است. آمار‌ها بیانگر آن است که تا سال ۲۰۵۰، در شرایطی سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌میرند این در حالی استکه تنها ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر سرطان جان خود را از دست خواهند داد.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار