مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان از عدم توازن توزیع امکانات و دارائی‌های فرهنگی رنج می‌برد، گفت: شعاع اقدامات و کنش‌های فرهنگی در آذربایجان‌غربی، چهار کشور همسایه را نیز در برمی‌گیرد که باید در تناسب تخصیص امکانات و دارائی‌ها مدنظر قرار گیرد.
کد خبر: ۷۶۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷ 31 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی حجت‌الاسلام ناصر خدایاری امروز در همایش هم‌اندیشی طرح آمایش آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تاکنون در جمعیت‌شناسی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان اقدامات خوبی انجام نگرفته است، اظهار کرد: حجم جمعیت فعال این اقشار مشخص نبوده و آماری هم از توزیع جغرافیایی آنها در دست نیست.

وی اذعان کرد: ترکیبی از تخصص‌های مختلف نیاز است تا آمایش فرهنگی در آذربایجان‌غربی انجام شده و جغرافیای فقر و ثروت فرهنگی و تناسب لازم سنجیده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان در حوزه امکانات و دارائی‌های فرهنگی نیمه برخوردار تلقی می‌شود، تصریح کرد: مدیریت‌های امروزی وارث کم‌کاری مدیریت‌های گذشته بوده و آذربایجان‌غربی از عدم توازن امکانات و دارائی‌های فرهنگی فرا استانی و داخل استانی رنج می‌برد.

وی با اشاره به وجود بیش از 900 کیلومتر مرز آذربایجان‌غربی با سه کشور همسایه نیز افزود: شعاع اقدامات و کنش‌های فرهنگی در آذربایجان‌غربی سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری نخجوان را نیز در برمی‌گیرد و کشور ارمنستان نیز به دلیل نزدیکی از این امر مستثنی نیست.

خدایاری اضافه کرد: ارتباطات و تعاملات مردم آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه روند تاثیرگذاری و تاثیرپذیری خاصی دارد که باید در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فرهنگی و در تناسب تخصیص امکانات و دارائی‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به ازای هر هزار نفر در آذربایجان‌غربی 24 مترمربع فضای فرهنگی موجود است، خاطر نشان کرد: این میزان در استان همسایه یعنی آذربایجان‌شرقی در حدود 75 مترمربع است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی همچنین حجم عرصه فرهنگی به ازای هر هزار نفر در آذربایجان‌غربی را 24 مترمربع عنوان کرد و گفت: این میزان در آذربایجان‌شرقی بیش از 137 مترمربع است.

وی با بیان اینکه آمار نشان دهنده ضعف در توازن تخصیص امکانات و دارائی‌های فرهنگی است، اضافه کرد: میزان فروش کتاب در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته حدود 500 میلیون تومان برآورد شد در حالی که این میزان در تبریز به بیش از 8.5 میلیارد تومان رسیده بود.

خدایاری عدم اختصاص سالن برای برپایی نمایشگاه را یکی از دلایل پایی بودن آمار فروش کتاب عنوان کرد و گفت: برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با مکاتبات فراوان از سه سالن موجود محل برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی ارومیه، تنها دو سالن به این امر اختصاص می‌یابد که نشان از عدم توجه کافی به مقولات فرهنگی است.

وی در پایان از مسؤولان تدوین سند آمایش سرزمین آذربایجان‌غربی خواست با دقت بیشتر تمامی ظرفیت‌ها و دارائی‌ها را بررسی کرده و تناسب در برنامه‌ریزی‌های اساسی را مدنظر قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار