سال هاست که مسئله آب به عنوان یکی از حیاتی ترین مسائل و بحران های کشور مطرح می شود. این مهم خصوصا در ماه های گرم سال و تابستان به دلیل شرایط آب و هوایی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
کد خبر: ۷۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 16 August 2015
استفاده از کولر آبی تنها یکی از دلایل افزایش مصرف آب در فصل گرم سال است. مسئولان امر بارها و بارها و به کرات اعلام کرده اند که در ایران و خصوصا پایتخت با بحران آبی جدی رو به رو هستیم. آخرینِ این اظهارات را استاندار تهران در جمع خبرنگاران و در روز خبرنگار ایراد کرد و آن که اینکه «ما در شرایط بحرانی آب هستیم». 

بحث استفاده از شیرآلات استاندارد، استفاده بهینه از آب، عدم اسراف آب و ... سال هاست که رسانه ای شده اما گویا این جارو جنجال های رسانه ای نیز کاری از پیش نبرده است. در شرایط فعلی اعلام شده است که آب بخشی از مناطق تهران و بعضی از استان های کشور به دلیل وضعیت حاد و بحران آب قطع خواهد شد و از سوی دیگر مسئولان امر اعلام کرده اند که آب مصرف کنندگان اسراف کار قطع خواهد شد. اما واقعیت این است که به قول ظریفی این رشته سر دراز دارد...

* هشدار جدی کم آبی برای تهرانی ها

کاهش حجم بارندگی ها، اضافه برداشت از آب های زیرزمینی کشور و رعایت نکردن الگوی مصرف از عمده مواردی است که سبب روشن شدن چراغ خطر وضعیت آبی کشور شده است .حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران 36 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. حجم کنونی آب مخازن سدهای تهران 394 میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 36 درصد کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته 617 میلیون مترمکعب ثبت شده بود. همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 280 میلیون مترمکعب گزارش شده است.معاون آبفای استان تهران به افت سطح آب در برخی نقاط دشت های تهران و ورامین تا 5/1 متر اشاره کرد و گفت: در حالی که سهم سرانه آب تجدیدپذیر در 35 سال گذشته برای هر ایرانی شش هزار و 860 مترمکعب در سال بود، اکنون به زیر یکهزار و 700 مترمکعب رسیده است.

* کم آبی تهران رکورد شکست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان آنکه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین شرایط 46 سال گذشته قرار دارد، می گوید: وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال 80 نیز که سال کم بارانی بود، بدتر است به طوری که رکورد کم آبی در این کلانشهر زده شده است.

ارتقایی با بیان اینکه حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان کنونی 534 میلیون مترمکعب است، افزود: حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال 760 میلیون مترمکعب بود که این امر نشان از کاهش 226 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه پارسال دارد. وی ادامه داد: این درحالی است که پارسال سال کم بارانی درمقایسه با مدت مشابه درازمدت در تهران بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه با نیم لیتر آب هم می شود وضو گرفت، گفت: این درحالی است که عده ای برای وضو گرفتن دقت لازم را به عمل نمی آورند و گاهی برای وضو گرفتن چهار تا 4.5 لیتر آب مصرف می کنند. وی به مردم توصیه کرد: در وضو گرفتن، استحمام، شستن ظروف، حیاط و شست و شوی خودرو در مصرف آب صرفه جویی کنند.

ارتقایی با بیان اینکه در رودخانه کرج در ثانیه 10 مترمکعب آب عبور می کند، گفت: در زمان پیک، مصرف تهرانی ها 40 متر مکعب در ثانیه است که درواقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه کرج دارد. 

وی درباره تدابیر اتخاذ شده برای مدیریت مصرف و بحران آب تهران، گفت: از شش ماه دوم سال گذشته تعدادی چاه وارد مدار بهره برداری شد و به دستور وزیر نیرو، نشست های منظمی به ریاست قائم مقام وزیر نیرو در این باره برگزار شده است.

ارتقایی ابراز امیدواری کرد: در ماه‎های آینده تصفیه خانه هفت تهران وارد مدار بهره برداری شود. مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: برنامه ریزی شده است که 220 میلیون مترمکعب از شرق و 350 میلیون مترمکعب از سد امیرکبیر و طالقان وارد تهران شود و چاره اندیشی شده که مابقی آب مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی تامین شود.

* مصرف بهینه انرژی (در بخش آب) ،احساس مسئولیت ملی

زمین محدود است و در نتیجه امکانات و منابع آن نیز محدود است.پس اگر روزی این منابع و امکانات به اتمام رسید چه باید کرد؟ در عصر فن آوری آنچه مهم است استفاده بهینه از منابع جدید است.کسی به درستی نمیداند که منابع انرژی تا چه مدتی دوام خواهند داشت .

افزایش جمعیت و مصرف بیشتر، ذخایر موجود رو به نقصان خواهند گذاشت و بهترین راه حل، مصرف بهینه از منابع و انرژی موجود است.مهمترین انرژ ی های مورد استفاده در خانواده ها که میتوان با تدابیر هوشمندانه مورد کنترل قرار گیرد آب وبرق میباشد .قسمت عمده مصرف، در خانواده هاست و ما در زندگی روزمره شاهد مصرف بی رویه مواد غذایی، بهداشت، پوشاک، و انرژی بخصوص آب و برق هستیم و این نکته که این هزینه ها تا چه اندازه ضروری و حیاتی بوده و آثار آنها بر تعادل مالی خانواده به چه میزان بوده، کمک بسیاری برای مدیریت بهینه هزینه های خانواده در آینده خواهد بود.

بدیهی است ترویج این مدیریت در سطح خانواده ها نیاز به فعالیت بیشماری دارد. پروژه های دولتی به عنوان یکی از مراجع بزرگ چه بلحاظ سرمایه ای و چه بلحاظ تنوع و وسعت کارکردی میتواند در این بخش مورد دقت قرار گیرد. پروژه های عظیم مسکن مهر، پروژه های عمرانی که با بودجه مستقیم دولت احداث میشود پروژه های مربوط به سازمانهای مستقل نظیر شهرداری ها و ... الگوهای مناسبی برای شروع ترویج مصرف بهینه در سطح کشور و نهایتا خانواده ها هستند.

راهکارهای مصرف بهینه

بنظر می رسد تنها دو راهکار برای رسیدن به الگوی مصرف بهینه در پیش رو باشد:

1 کنترل مصرف توسط بهره برداران

2 استفاده از تجهیزات نوین و کم مصرف

با سه مثال زیر لزوم تفکر استفاده از تجهیزات کم مصرف خصوصا در بخش آب مصرفی روشن میشود.

الف:یک سردوشی معمولی پرمصرفِ کم بازده بیش از 20 لیتر در هر دقیقه آب مصرف می کند در صورتیکه یک سردوشی کم مصرفِ پر بازده ضمن ایجاد یک استحمام مناسب، در بالاترین حالت خود تنها 9 لیتر آب در هر دقیقه مصرف می نماید. ب: یک نشت آرام از فلاش تانک که به سختی مشاهده می شود بیش از 4000 لیتر و یک نشت مرئی بیش از 95000 لیتر در سال به حجم فاضلاب تولیدی اضافه می نماید.

ج: یک شیر آب در حال نشت از قرار یک چکه در ثانیه 12000 لیتر آب را در سال به فاضلاب تبدیل می کند.

بنظر میرسد از جملة موثرترین اقدامات جهت صرفه جویی در مصرف آب ،استفاده از شیرآلات و تجهیزات مدرن و کم مصرف میباشد.

از بعد سلامت جامعه نیز شیر الات مدرن نقش مهمی را بر عهده دارند. این نکته در بحث های مزیت انان مغفول مانده است در صورتیکه در مراکز حساس نظیر بیمارستانها و ... سالیان متمادی از آن بهره میبرند. 

بالا بردن بهداشت عمومی بدلیل تماس کمتر و در نتیجه عدم گسترش الودگی نقش بسیار مهمی را در جامعه بازی میکنند. استفاده از شیر الات فوق خصوصا در بناهای عمومی ادارات و ... باعث ترغیب سایر مردم به صرفه جویی خواهد شد.

* ضرورت تقویت شرکت های تولید کننده تجهیزات کم مصرف

در شرایطی که جامعه نیاز به مهار مصرف انرژی دارد، لزوم تقویت و حفاظت از شرکت های تولید کننده و متفکر در زمینه ورود تکنولوژی های جدید از ضروریات میباشد. تقویت انان علاوه بر گسترش معماری پایدار در فضاها، باعث رونق کارهای صنعتی گشته که اافزایش اشتغالزایی یکی از ثمرات آن است.

مصرف بهینه آب ، کم مصرف کردن نیست . 

رعایت الگوی مصرف آب و تعهد به انجام این مهم ناشی از احساس مسئولیتی است که هر کدام از ما نسبت به همنوع و همشهری های خود خواهیم داشت .رفتار آگاهانه و متعهدانه می تواند به ما کمک کند که در سالهای آتی جزء بحران زده ها نباشیم .

* میزان مصرف آب روزانه کولر آبی

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا استان تهران با اشاره به این که با نزدیک شدن به فصل گرما کولرهای آبی برای استفاده از حداکثر عملکرد باید بازنگری شوند، گفت: یک کولر آبی روزانه تا 200 لیتر آب مصرف می کند که با رفع نواقص کولر می توان بیشترین کارآیی را از آن به دست آورد. 
به گزارش ایسنا، فرید ظهیری با تاکید بر این که ایران در محدوده ای از کره زمین است که در معرض خشکسالی و کم آبی قرار دارد گفت: سرانه آب تجدید شونده هر ایرانی در سال 1700 متر مکعب است در حالی که سرانه آب به ازای هر نفر در جهان سه برابر بیشتر از این میزان است.وی با تاکید بر لزوم توجه به مصرف بهینه اظهار کرد: مدیریت مصرف شامل بازه گسترده ای می شود و باید در بخش شست و شو، استحمام، فضای سبز شهری و خانگی مصرف مدیریت شود.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا استان تهران در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبود منابع آبی بهتر است در تهران از کولرهای گازی و یا آبی استفاده شود، گفت: به کارگیری تکنولوژی برای آسایش امری ضروری است اما برای استفاده هر کدام باید محل سکونت و محیط سنجیده شود.ظهیری در مورد چگونگی افزایش راندمان کولرهای آبی و گازی گفت: این کولرها باید حتما زیر سایه بان قرار بگیرند و کانال عبور هوای کولرها باید در سایه باشد به نحوی که عایق بندی شود.

همچنین برای تنظیم دمای داخل محیط بهتر است ترموستات نصب کنیم تا دما در حد قابل قبول ثابت باشد.وی گفت: در ابتدای فصل گرما کولرها باید سرویس شوند و از نشتی های شیر تامین آب کولر، شلنگ و اتصالات جلوگیری شود؛ شیرهای شناور کولرها نیز باید کنترل و تمیز شوند و در صورت الزام آن ها را تمیز کرد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا استان تهران با بیان این که پوشال کولر نیز باید کنترل شود و در صورتی که رسوب و قارچ داشته باشد آن را تعویض کرد گفت: این کارها باید در ابتدای فصل گرما صورت گیرد و حتی لازم است موتور، تسمه و پولیش کولر سرویس شوند.ظهیری با تاکید بر اهمیت تراز بودن مکان کولر گفت: کولرهای گازی و آبی باید در جای محکم قرار گیرند و لازم است مطمئن شویم به هیچ وجه از داخل کولر به بیرون نشتی صورت نگیرد.

ظهیری با اشاره به این که یک کولر آبی در تهران در روز تا 200 لیتر آب مصرف می کند گفت: 

کولرهایی که در تکنولوژی آن آب در معرض هوا قرار می گیرد، راندمان بهتری دارند.

* بخشنامه دولت برای صرفه جویی در ادارات

همه دستگاههای اجرایی موظفند به بهره برداری از حداکثر میزان روشنایی طبیعی روز در محیط اداری و نیز استفاده از روشنایی در اطاق کار اقدام کنند و ضمن استفاده نکردن از لامپ های پر مصرف و التهابی (بیش از چهل وات) از سامانه های پربازده روشنایی نظیر لامپ های کم مصرف LED استفاده کنند .

پایگاه اطلاع رسانی دولت: براساس بخشنامه دولت همه وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها ، موسسات و شرکت های دولتی و استانداری های کشور ملزم به تامین حداقل صرفه جویی 10 درصدی در مصرف آب و برق و انرژی زیر نظر یکی از مدیران ارشد به عنوان مسئول مدیریت بهینه مصرف شدند.

براساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهورکه به منظور تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر صرفه جویی در مصرف آب و برق و انرژی و به منظور اجرایی کردن مصوبه ستاد خشکسالی کشورابلاغ شده است همه دستگاه های اجرایی موظفند به بهره برداری از حداکثر میزان روشنایی طبیعی روز در محیط اداری و نیز استفاده از روشنایی در اطاق کار اقدام کنند و ضمن استفاده نکردن از لامپ های پر مصرف و التهابی (بیش از چهل وات) از سامانه های پربازده روشنایی نظیر لامپ های کم مصرف LED استفاده کنند .

معاون اول رئیس جمهور همچنین با توجه به لزوم تنظیم درجه حرارت مناسب در ساعات اداری (26درجه) ،دستگاههای اجرایی را موظف کرد علاوه بر استفاده از سامانه های برودتی، پس از پایان ساعت کار اداری درخصوص خاموش کردن رایانه ها، سامانه های سرمایشی، آب سردکن ها، روشنایی ساختمان ها و معابر و محوطه های مربوط اقدام کنند .

در این بخشنامه وزارت راه و ترابری نیز مکلف شده است با هماهنگی وزارت نیرو نسبت به طراحی و اجرای روشنایی های جدید (با مصرف حداقل) در جاده ها و بزرگراه های بین شهری اقدام کند و وزارت بازرگانی نیز موظف شده است تدابیر لازم را برای صرفه جویی و ممنوعیت استفاده از لامپ های پرمصرف التهابی و مدادی در واحدهای صنفی، تجاری، عمومی و خدماتی به عمل آورد.
بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهور همچنین کلیه دستگاه های اجرایی موظفند نسبت به نصب و بهره گیری از تجهیزات مجهز به فناوری هوشمند و لوازم کم مصرف در زمینه آب و برق همانند لامپ کم مصرف، شیرهای دستشویی الکتریکی و پدالی و نیز کنترل مستمر تجهیزات و تاسیسات مربوط و رفع عیوب احتمالی با هدف جلوگیری از مصرف بی رویه آب و برق اقدام کنند .

معاون اول رئیس جمهور همچنین دستگاههای اجرایی را ملزم کرد درخصوص استفاده از حداکثر ظرفیت دیزل های نصب شده در ادارات اقدام کنند .

وزارت نفت نیز موظف شد درخصوص تأمین سوخت دیزل های موجود در ادارات و صنایع با هماهنگی وزارت نیرو اقدام کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه خود، وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده است به اعمال محدودیت در ساعات کار چاه های کشاورزی (روزانه حداقل به میزان دو ساعت در اوج بار) و کنترل میزان برداشت آب در حد پروانه مجاز بهره برداری اقدام کند.

بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، دستگاه های اجرایی موظفند ضمن پرهیز جدی از مصرف آب شرب برای آبیاری فضاهای سبز، برای آبیاری آنها از منابع آب زیرزمینی خام (چاه) یا بازچرخانی پساب ها استفاده کند.

منبع : روزنامه راه مردم 




اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
شرکت ما یه سایبان برای کولرهاش روی پشت بام زد متاسفانه با شکایت بی دلیل و بی اساس یکی از همسایه ها شهرداری محترم لطف کرد اینقدر پیگیر موضوع شد تا سایبان جمع آوری شد.حالا هم مصرف آب کولرهامون بالاست و هم کولرهای آبی جوابگو نیست و شرکت اقدام به نصب کولر گازی کرد.قابل توجه کارشناسان محترم شهرداری منطقه 7
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار