کد خبر: ۷۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶ 16 August 2015
جوادآباد ۱۸ بار لرزید و دوباره گفتگوی ویژه خبری به موضوع زلزله توجه کرد که در نتیجه مشخص شد تجهیزات زلزله نگاری ۷ سال در گمرک خاک می خورد و مدیریت بحران هم متولی ندارد.

شب گذشته گفتگوی ویژه خبری با موضوع «اطلاع رسانی در زمان زلزله بویژه زمین لرزه های اخیر جواد آباد از توابع شهرستان ورامین» با حضور غلامرضا پورحیدری رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران و مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس از شبکه دوم سیما پخش شد.

در ابتدا مجری برنامه گفت: برخی معتقدند اطلاع رسانی زمین لرزه های جواد آباد چندان اهمیتی نداشته و برخی هم برعکس معتقدند باید اطلاع رسانی می شد طبیعی است که نظر ما به گروه دوم نزدیک است چرا که به هر حال در تهران رشد غیر منطقی شاهد بودیم و خدای ناکرده یک زلزله بالای ۷ ریشتر می تواند تبعات عجیب و غریبی داشته باشد.

زلزله سنگین  تهران یک عبرت تاریخی می شود!

پورحیدری در پاسخ به این سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه اگر زلزله ای بالای ۷ ریشتر در تهران رخ دهد چه اتفاقی می افتد، اظهار داشت: امیدوارم این اتفاق محقق نشود ولی ما به عنوان کسانی که در این زمینه فکر می کنیم و انجمن علمی را برای پیگیری این موضوعات تشکیل داده ایم باید بگویم از آن مواردی است که می تواند زلزله تهران یک عبرت تاریخی برای کشور باشد.

وی ادامه داد: ترسیم ابعاد این زلزله بسیار مشکل است. البته یکسری اعداد و ارقام را می توان گفت اما باید بگویم بعید است با ساختاری که وجود دارد، بتوانیم مشکل را مدیریت کنیم.

متولی قدرتمندی در زمینه مدیریت بحران و اطلاع رسانی نداریم

 رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران در پاسخ به این سئوال که  چرا مدیریت اطلاع رسانی در زلزله اخیر جواد آباد ناهماهنگ و ناهمگون بود؟ گفت: ما متولی قدرتمند متمرکز در کشور حتی در زمینه اطلاع رسانی نداریم. متاسفانه درباره مدیریت بحران تهران کمبود متولی و این مشکل ها را به مراتب بیشتر داریم. اما استان ها نسبت به تهران وضعیت مناسبی دارند.

مجری برنامه بار دیگر پرسید آقای پورحیدری با وجود تجربه بالای شما در چنین مواردی که زمین لرزه های بیشماری رخ می دهد باید چکار کرد؟ نباید به مردم اطلاع داد؟ یا باید چند روز بگذرد و بگویند وضعیت نارنجی یا زرد است؟ که پورحیدری در پاسخ گفت: ما وقتی متولی نداریم پس جای این سئوال ها هم نیست. ما در گذشته در وزارت کشور ستاد حوادث غیر مترقبه (ناگهانی و غیرقابل پیش بینی) داشتیم که سالهاست چنین مفاهیمی را کنار گذاشته اند.

زمین لرزه های اطراف تهران هشدار است

وی افزود: وقتی زمین لرزه های بیشماری در اطراف تهران می آید یعنی زلزله تهران قابل پیش بینی است به تعبیری دیگر ما در شرف زلزله هستیم. پس این یک هشدار قطعی است و هر کسی نادیده بگیرد بی مسئولیت  است.

پورحیدری ادامه داد: ستاد مذکور پس از زلزله بم به ستاد حوادث غیر مترقبه ای در مجموعه ریاست جمهوری تبدیل شد. بعد از مدتی به قانون تبدیل شد و به این دلیل که همان آیین نامه حوادث غیر مترقبه تبدیل به قانون برای یک کار ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روزه شد یعنی برای یک کار حرفه ای و ماندگار تنظیم نشده بود. ضمن آنکه باید همان موقع (دولت هشتم) حداقل زیرمجموعه ریاست جمهوری باقی می ماند.

وی اضافه کرد: در دولت نهم به زیرمجموعه وزارت کشور رفت و افت پیدا کرد. شناخت ناکافی از مدیریت بحران و مدیریت ریسک منجر به تصویب قانونی شد و نتوانست نتیجه مطلوب را بگیرد. هرچند خود تصویب این قانون یک قدم مترقی بود.

۹۰ درصد سکونتگاه های ایران در معرض خطر بلایای طبیعی 

در ادامه گفتگوی ویژه خبری سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بحث زلزله در تهران بسیار جدی است، بالاخره بحث قانون مدیریت بحران به کجا رسید و تا کنون چه کار کرده اید؟ اظهار داشت: ۹۰ درصد سکونتگاه های ما در معرض خطر بلایای طبیعی هستند که ۷۰ درصد آن مربوط به خطر زلزله است. چرا که منطقه ایران زلزله خیز است و عمدتا سکونت گاه های ما در نزیک گسل قرار دارند.

روزانه ۱۰۰۰ زلزله در کشور داریم

وی ادامه داد: روزانه بیش از ۱۰۰۰ زلزله در کشور داریم که ۱۰۰ تای آن بالای ۳ ریشتر است. و در تهران هم بیش از ۵ بار زلزله پایین تر از ۳ ریشتر رخ می دهد.

پیش لرزه و پس لرزه ها خود آلارم است

هاشمی با بیان اینکه حادثه دارد فریاد می زند و همین پیش و پس لرزه ها خود نوعی هشدار است، درباره سرانجام قانون مدیریت بحران گفت: این قانون آن زمان که خودم در وزارت کشور بودم با تعاملات مجلس تهیه و ابلاغ شد و ما هم آن را ابلاغ اجرایی کردیم. این سازمان شکل گرفت و تا حد زیادی هم کار پیش رفت.

تجهیزات لرزه نگاری ۷ سال است در گمرک خاک می خورد

رئیس کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: تفکر این بود که مبنا را بر پیشگیری بگذاریم و بر اساس آن ایستگاه های لرزه نگاری در سطح کشور پیش بینی شد. ما باید در کشور حدود ۲۵۰ ایستگاه لرزه نگاری داشته باشیم که ۵۰ ایستگاه راه اندازی شد و تجهیزات ۷۰ ایستگاه دیگر خریداری شد اما از سال ۸۷ تا کنون در گمرک است.

وی اظهار داشت: نگرش پیشگیری و مقابله تغییر کرد هرچند در موضوع مقابله هم ما اقدامات صحیح و درستی چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی نمی بینیم.

باید وزارت خانه بحران داشته باشیم

هاشمی با بیان اینکه مدت لایحه که به اتمام رسید، هیچ پیشنهاد جدیدی داده نشد، افزود: لایحه ای که داده شده عقب گرد به وضعیت قبل از قانون است به این معنا که حتی عنوان سازمان مدیریت بحران و شورای عالی مدیریت بحران را هم ما نداریم. ما باید وزارتخانه بحران داشته باشیم چرا که حتی کشورهایی که کمتر از ما حوادث طبیعی دارند وزارت بحران دارند و این زیر نظر عالی ترین شخص کشور است.  

در ادامه فرج الله عارفی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگوی تلفنی درباره سرانجام لایحه قانون جدید مدیریت بحران گفت: این لایحه به محض اینکه به کمیسیون بیاید بررسی خواهد شد. البته فرصت یک ساله به دولت داده ایم که لایحه مورد نظر خود را ارائه کند قانون مورد بررسی بر اساس قانون قبلی است و ما قانون جدید را دریافت نکرده ایم.

بررسی قانون جدید مدیریت بحران درکمیسیون مشترک

پس از آن هاشمی در توضیحی گفت: این لایحه به مجلس داده شده اما قرار بر این بود یک کمیسیون مشترکی برای این کار تشکیل شود که حجت الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس دستور داده اند. کارگروه اولیه تشکیل شد حتی یک بند آن هم رسیدگی کردند اما در دوروز آینده اولین جلسه این کمیسیون مشترک تشکیل و این لایحه هم  مورد بررسی قرار می گیرد چرا که این موضوع چند وجهی بود. کمیسیون اجتماعی متولی اصلی این کار است از طرفی کمیسیون عمران هم متولی امر بحران است که در نهایت قرار شد کمیسیون مشترکی تشکیل شود.

رحمتی: زلزله های جواد آباد ربطی به تهران ندارد!

در ادامه هادی رحمتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفتگوی تلفنی در پاسخ به این سوال که مرکز زلزله نگاری اعلام کرد زلزله های جواد آباد نه برای تهران و نه برای جواد آباد خطرناک نیست چرا این خبر ها با تاخیر اعلام شد؟ روز ۵ شنبه ساعت ۱۱: ۲۳ دقیقه که آلارم موسسه ژئوفیزیک مشاهده شد اولین شدت زمین لرزه ۳ ریشتر بود بعدی ۴.۱ ریشتر بود پس از آن لرزه ها سیر نزولی داشت. گسل پیشوا به طول ۳۴ کیلومتر به هیچ عنوان ربطی به گسل های شهر تهران نداشت.

وی ادامه داد: به فرمانداری منطقه برای اطلاع دستگاه اجرایی خبر دادیم. به محض اطلاع به فرماندار ورامین و شهرداری جواد آباد اطلاع دادیم. چون موسسه ژئو فیزیک متولی اعلام وضعیت به سازمان بحران است هیج وضعیتی از باب رنگ بندی اعلام نشد. آلارم پس لرزه ها نزولی بود هلال احمر برای حضور نیروهای خود وضعیت نارنجی اعلام کرده بود.

رحمتی در پاسخ به این سئوال که اگر حادثه بزرگی برای جواد آباد رخ می داد چه مقدار آمادگی داشتید؟ گفت: زلزله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست بعد از اعلام سازمان ژئوفیزیک قابلیت اعلام آمادگی به نیروها و مردم را داریم.

پورحیدری در پاسخ به سئوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه زلزله های جواد آباد نشان داد که ما قدر ثانیه ها را در مواقع بحران نمی دانیم و یا نمی خواهیم بدانیم گفت: زلزله قابل پیش بینی نیست با تعبیری درست و با تعبیری دیگر نادرست است به این معنا که آیا از گسل های تهران خبرنداریم؟ آیا از تراکم جمعیت تهران خبر نداریم؟ همه این ها یعنی آسیب پذیری وجود دارد و خطر هست پس قابل پیش بینی است.  ما نباید سر ثانیه های بین موج های پی و اس بحث کنیم بحث مقاوم سازی ساختمان های کشور ژاپن را هم باید دید.

هاشمی هم در ادامه گفت: زلزله سیلاخور لرستان مشابه زلزله بم بود که بیش از ۱۲ ساعت قبل پیش بینی کردیم. ممکن است پیش نشان ها و لرزه ها یی انجام شود که منجر به زلزله شدید شود و یا زلزله های خفیف داشته باشد در تعداد های زیاد غیر مخرب. ما متاسقیم که امکان یک آژیر برای پناه گیری و رفتن در نقاط امن نداریم. ما آمدیم با مساجد و آژیر پلیس به مردم اطلاع دادیم که شب را در مناطق امن باشند اما در این جا کمتر از ۵۰ کشته داشتیم در حالی که در بم چند هزار کشته دادیم.

وی ادامه داد: می شود پیش بینی کرد اما شدت آن را نمی توان پیش بینی کرد.

مزایده خودروهای ویژه امدادی برای خرید خودروی سواری!

هاشمی همچنین درباره علت ماندگاری تجهیزات زلزله در گمرک گفت: ما سرمایه گذاری سنگین انجام دادیم تجهیزاتی را برای مدیریت بحران خریدیم از جمله خودروهایی که امروزه آگهی شده و به مزایده گذاشتند که خودروی سواری بخرند. خودرویی که می تواند در ۵۰ سانت گل و لای حرکت کند امروز به فروش می رسد برای خرید خودروی سواری، که این تغییر نگرش و دیدگاه مشکل ساز است.

اقدامات جزیره ای اعضای ستاد مدیریت بحران

پورحیدری درباره مهمترین مشکل قانون مدیریت بحران گفت: بزرگترین مشکل این است که هنوز مدیریت بحران و ریسک که یک سوم کل موضوعات یک جامعه را شکل می دهد در جایگاه ملی قرار نگرفته است. تا تمام دست اندرکاران نظام به آن توجه نکنند، پس رفت خواهیم کرد. تمرکز مدیریت و فرماندهی واحد می خواهیم. اگر به اظهارات دوستان مسئول توجه کنید به اقدامات جزیره ای آنها پی می برید. ما هنوز باور نکردیم که مدیریت ریسک یک کار تخصصی و حرفه ای است.

سرمایه بحران پول توجیبی مدیران برای سرکشی!

هاشمی در پاسخ به این سئوال که در بحث مقاوم سازی مجلس چه کار می توان انجام داد، افزود: قانون نظام مهندسی ساختمان بحث طراحی نظارت و اجرا و شناسنامه ساختمان را در خود دارد. اما مجری و مسئول اصلی وزارت راه و شهرسازی است. این موضوع باید مطالبه شود ابزار ما سئوال، تذکر و استیضاح است. تذکر داده شده سئوال پرسیده شده و من مجبور شدم استیضاح وزیر کشور را فقط برای مدیریت بحران امضا کنم. ما گلایه مندیم چرا سرمایه و پول مدیریت بحران باید پول تو جیبی برخی مسئولین برای سرکشی باشد؟


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار