معاون برنامه‌ریزی و اداری- مالی فرماندار شمیرانات معتقد است موانع زیست محیطی، قیمت بالای زمین و به صرفه نبودن فعالیت کشاورزی و باغی باعث مهاجرت روستاییان این شهرستان به شهرهای اطراف می‌شود.
کد خبر: ۷۷۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 26 August 2019

به گزارش تابناک تهران، بهروز صداقتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کشاورزی (به طور خاص باغداری و تولید محصولاتی مانند گیلاس، آلبالو، سیب، گردو و ...) و گردشگری دو عامل توسعه شهرستان شمیرانات به شمار می‌آیند که با موانع بسیاری برای توسعه مواجه هستند.

وی تصریح کرد: قیمت بالای زمین در این شهرستان و به صرفه نبودن کشت و برداشت محصولات  کشاورزی وباغی، روستاییان را ترغیب می‌کند زمین‌های کشاورزی خود را بفروشند و در پی این اقدام، ساخت و ساز توسط خریداران در این اراضی نیز مشکل جدیدی را پدیدار می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و اداری- مالی فرمانداری شمیرانات حمایت دولت از کشاورزان در زمان برداشت محصولات را راهکاری مناسب برای تشویق روستاییان به روستانشینی و کشاورزی دانست و گفت: اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند تا واسطه ها از زمان برداشت تا عرضه محصول حذف شوند و سود واقعی به کشاورزانی که چشم امید به این محصولات دوخته‌اند برسد قطعاً مجبور نخواهند شد زمین های خود را رها و به شهر مهاجرت کنند.

وی بیان کرد:‌ صادرات محصولات مرغوب کشاورزی در سطح کشور در صورت امکان به طور مستقیم و اختصاص سود حاصل از آن برای کشاورزان می‌تواند علاوه بر ارزآوری برای کشور، آنان را به ادامه این شغل نیز ترغیب کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیشتر زمین‌های شمیرانات اراضی ملی و تحت حفاظت محیط زیست (مناطق چهارگانه) است که این امر نیز منجر به بروز موانعی برای ایجاد زیرساخت‌ها و رونق گردشگری منطقه می‌شود و توسعه پایدار شهرستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صداقتی گفت:‌ راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی با هدف حفظ سلامت حوضه‌های آبریز تهران (سد لتیان) مسئول تعیین ضوابط و راهکارهای اجرایی ویژه کنترل ساخت و ساز و ساماندهی نقاط تفرجگاهی در حریم سد شدند اما به دلایلی از جمله کمبود اعتبار نتوانستند وظایف خود را خوب و به طور کامل انجام دهند و بر همین اساس احداث بنا و ساخت و ساز در منطقه با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس همین مصوبه وزارت نیرو (آب و فاضلاب شهری و روستایی) مکلف به اجرای طرح جمع‌آوری شبکه فاضلاب شدند که در این بخش هم آبفار به دلیل کمبود اعتبار عملکرد قابل قبولی نداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار